راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

چگونه موبایل خودپردازها را متحول می‌کند؟ / آینده رنگ دیگری دارد!

علی‌رغم افزایش بانکداری و تجارت الکترونیک، پول نقد همچنان به‌عنوان یک فاکتور اساسی برای مشتریان باقی مانده است. در حال حاضر استراتژی‌هایی در حال توسعه هستند که از تعامل میان دستگاه‌های متعلق به مشتریان و خودپردازها نهایت استفاده را می‌برند. به عنوان مثال خودپردازها با همراهی موبایل‌ها می‌توانند تکنولوژی پرداخت را برای مشتریان بهبود بخشند. به همین دلیل امروزه بانک‌ها در ایجاد همگرایی میان خودپرداز‌ها و کانال‌های موبایلی پیشرو شده‌اند. بنابراین لازم است شرکت‌های ساخت و نصب دستگاه‌های خودپرداز نگاهی عمیق‌تر به تکنولوژی‌های جدید داشته باشند.

.

تعامل سازنده ‌خودپرداز‌ها و گوشی‌های هوشمند

آمار منتشر شده از مرکز آمار آمریکا نشان می‌دهد که بازار خودپردازهای فیزیکی در حال کاهش بوده و این آمار با توسعه و استقرار سولوشن خودپردازهای موبایلی هوشمند که به کاربران امکان دریافت صورتحساب، انجام پرداخت و غیره را از طریق موبایل‌ها می‌دهد ممکن است با کاهش بیشتری همراه باشد.

سازندگان اصلی دستگاه‌های خودپرداز اخیرا تکنولوژی‌ای را ارایه داده‌اند که دستگاه‌های موبایل را با عملکرد خودپرداز یکپارچه می‌کند. این سازندگان از روش‌های مختلفی برای انجام و تایید تراکنش بهره می‌برند برای مثال موبایل با استفاده از تکنولوژی GPS از موقعیت مکانی دستگاه موبایلی که به خودپرداز متصل می‌شود، اطمینان یابد. همچنین سیستم‌ها ممکن است یک تراکنش را با استفاده از بارکد یا یک کد عددی انجام دهند. اما هدف یکی است: فراهم کردن امکان دریافت وجه نقد از خودپردازها به‌صورت غیرتماسی و ساده

ATM-&-Mobile-way2pay-index-93-06-24

کمپانی دیگری، نرم‌افزاری را توسعه داده است که به مشتریان بانک‌ها امکان برداشت پول نقد با استفاده از گوشی‌های موبایل و بدون استفاده از کارت را می‌دهد. مشتریان از یک اپلیکیشن روی گوشی‌های خود استفاده می‌کنند که به حساب بانکی آن‌ها متصل می‌شود. مشتری پسورد را وارد گوشی موبایل می‌کند تا تراکنش آغاز شود سپس حساب خود را انتخاب کرده و مقدار وجه نقد را وارد می‌کند. یک کد QR روی صفحه خودپرداز نمایش داده می‌شود. مشتری کد را با گوشی اسکن می‌کند و دستگاه خودپرداز وجه نقد را بیرون می‌فرستد.

در این روش مشتری بدون وارد کردن PIN در دستگاه و در عرض 10 ثانیه وجه خود را دریافت می‌کند. یک رسید الکترونیک به آدرس ایمیل مشتری ارسال می‌شود. این روش بدون نیاز به کارت به کاربران امکان برداشت وجه نقد را می‌دهد.

کمپانی دیگری اپلیکیشن خود را به‌گونه‌ای توسعه داده است که با استفاده از توکن، تراکنش تایید می‌شود. از نکات قابل توجه این نرم‌افزار این است که نزدیک‌ترین خودپردازی را که قادر به پشتیبانی این نرم‌افزار است نشان می‌دهد زیرا برخلاف اپلیکیشنی که در بالا به آن اشاره شد این اپلیکیشن کد QR را در موبایل نمایش داده و دستگاه خودپرداز بایستی دارای قابلیت شناسایی و اسکن این کد باشد. همچنین گوشی‌های اندروید به جای استفاده از کد QR می‌توانند از NFC بهره گیرند. لازم به ذکر است علاوه بر دستگاه‌های خودپرداز، دستگاه‌های POS نیز رفته رفته با این تکنولوژی یکپارچه می‌شوند.

.

خدمات توسعه یافته خودپردازها

موبایل، آینده سیستم بانکداری را تغییر داده است این بدان معنی است که اکثر تراکنش‌ها با موبایل انجام خواهند شد بنابراین تعامل میان گوشی موبایل با دستگاه خودپرداز از یک ارتباط مستقیم فراتر خواهد رفت.

برای مثال مسافران خارج از کشور می‌توانند ارز مورد نظر خود را به صورت آنلاین سفارش داده و سپس با استفاده از دستگاه موبایل برای تایید تراکنش از طریق دستگاه خودپرداز مستقر در فرودگاه نسبت به دریافت وجه نقد خود اقدام کنند. تهیه بلیت برای مراکز سرگرمی و بلیت حمل و نقل نیز از دیگر خدماتی است که اخیرا روی دستگاه‌های خودپرداز فعال می‌شود.

توسعه‌دهندگان نرم‌افزاری همواره در تلاشند تا دریابند چگونه می‌توان کاربری دستگاه خودپرداز را توسعه داد. اخیرا کارتی با نام «Triton» تست شده است که به کاربران امکان می‌دهد مبلغ کارت هدیه را با استفاده از دستگاه خودپرداز تعیین کنند.

تعامل میان خودپرداز و موبایل، پرداخت‌های فرد به فرد را نیز افزایش داده است. مشتری مبلغ پرداخت و اطلاعات تماس گیرنده را وارد نرم‌افزار مربوطه کرده و ارسال می‌کند سپس گیرنده یک کد یک‌بار مصرف دریافت می‌کند که با وارد کردن آن کد در دستگاه خودپرداز می‌تواند وجه مربوطه را دریافت کند. این سرویس می‌تواند برای افرادی که در مخارج خود و خانواده خود مقید و منضبط هستند بسیار مفید باشد.

.

خودپردازها و غیربانکی‌ها

تعداد کسانی که در ایالات متحده آمریکا به‌صورت سنتی از خدمات مالی مانند انتقال و جابه‌جایی پول و منابع اعتباری جایگزین استفاده می‌کنند به 60 میلیون نفر می‌رسد. با یک گوشی هوشمند مشتریان، یک بانک مجازی در جیب خود خواهند داشت و در نتیجه غیربانکی‌ها می‌توانند بدون مراجعه به بانک از خدمات بانکی استفاده کنند.

خودپردازها با همراهی گوشی‌های موبایل می‌توانند دسترسی غیربانکی به وجه ذخیره شده در کارت‌های پیش‌پرداختی ایجاد کنند که دقیقا از نظر عملکرد همان کارایی کارت‌های اعتباری و نقدی را دارند. در حقیقت برخی موسسات مالی از طریق استفاده از دستگاه‌های POS و خودپرداز امکان دسترسی به سیستم‌های مالی را برای غیربانکی‌ها فراهم می‌کنند. به طور مثال یک خانواده می‌تواند یک مقدار مشخص موجودی در کارت پیش‌ پرداختی خودپرداز شارژ کند سپس هر یک از اعضای خانواده بر حسب نیاز خود از خودپرداز وجه مورد نیاز خود را برداشت کند یا از آن در شبکه POS استفاده کند.

.

تراکنش‌ها و خودپردازهای غیرتماسی

پیوستن به استاندراد EMV مستلزم پیوستن به NFC بر روی دستگاه‌های POS و خودپرداز است. با توجه به همه‌گیر شدن NFC بسیاری از دستگاه‌ها بایستی برای فراهم کردن شرایط پرداخت با NFC، از نظر سخت‌افزاری با این تکنولوژی سازگار شوند. اگر بخواهیم کمی فراتر رویم تکنولوژی غیرتماسی بر روی دستگاه‌های POS و خودپرداز در حقیقت پایانی است برای کارت‌های پلاستیکی.

NFC کانال تعاملی دیگری میان گوشی‌های موبایل و دستگاه‌های خودپرداز فراهم می‌کند. با همه‌گیرشدن این تکنولوژی کدهای QR و PINهای یک‌بار مصرف برچیده خواهند شد و مراحل خواندن کدهای تایید یا وارد کردن کدهای دیجیتال کاهش خواهند یافت.

به تازگی برخی از بانک‌ها دستگاه‌های خودپرداز خود را مجهز به NFC کرده‌اند. آن‌ها اعلام کرده‌اند که با تجهیز این دستگاه‌ها به NFC، کاربران می‌توانند از تایید هویت موبایلی نیز به عنوان آپشن جدید استفاده کنند. بنابراین، این دستگاه‌ها به کاربران اجازه می‌دهد تا از گوشی‌های خود به عنوان ابزار تایید استفاده کنند.

.

نتیجه‌گیری

طبق آنچه در این مقاله مرور شد پیوند میان خودپرداز و موبایل می‌تواند باعث رونق استفاده از خدمات خودپردازها شود. این پیوند از طریق تراکنش‌های غیرتماسی و تکنولوژی جدید NFC، تراکنش‌های غیربانکی، سرویس‌های توسعه‌یافته و اپلیکیشن‌های حرفه‌ای قابل نصب بر روی گوشی‌ها صورت می‌پذیرد. به نظر می‌رسد بزودی دستگاه‌های پذیرش کارت مانند خودپرداز و دستگاه‌های POS با توجه به گسترش سیستم بانکداری موبایلی و توسعه تکنولوژی‌هایی مانند NFC بایستی به راه‌های ارتباطی با گوشی‌های موبایل مجهز شوند.

و در پایان سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا عمر کارت‌های پلاستیکی به پایان رسیده است؟ آیا درآینده‌ای نه چندان دور دیگر خبری از کارت‌های متعدد در کیف پول نخواهد بود؟ اگر این چنین است چه الزامات امنیتی برای گوشی‌های موبایل و روش‌های جایگزین اندیشیده شده است؟

ندا بیات / کارشناس ارشد روابط عمومی و تبلیغات

منبع: ویژه‌نامه بانکداری الکترونیک عصر ارتباط، شماره 12

3 دیدگاه
  1. محمد می‌گوید

    من برنامه خودپردازموبایل میخواستم

  2. محمد می‌گوید

    برنامه خودپردازموبایل میخواستم نصب کنم ولی نشد

  3. محمد می‌گوید

    میشه برنامه نصب

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.