پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
توضیحات دبیر کارگروه شرکتهای CP درباره تشکیل این کارگروه در سازمان نصر / چالشهای نگهداشت سرویس پیامکهای بانکی
شرکتهای ارائهدهنده پلتفرمهای پیامکی (CP) در واقع لایه تأمین منابع مالی و فنی برای ارسال پیامکهای انبوه ازجمله پیامکهای واریز و برداشت و رمزهای یکبار مصرف (OTP) هستند که طبق گفته محمدرضا نادی، عضو هیئتمدیره شرکت آتیه دادهپرداز مقدمات فعالیت کارگروه این شرکتها در سازمان نصر فراهم شده است. نادی بهعنوان دبیر این کارگروه، پیگیری تعیین تکلیف تعرفه پیامکهای انبوه را ازجمله برنامههای جدی کارگروه شرکتهای CP اعلام کرد. به اعتقاد او، اگر تعرفه پیامکهای انبوه تعیین تکلیف نشود، احتمال ایجاد اختلال در پیامکهای شبکه بانکی به علت عدم تمکین افزایش نرخ اپراتورهای مخابراتی توسط بانکها وجود دارد.
بیش از 90 درصد از هزینههای عملیاتی شرکتهای CP بابت خرید پیامک از اپراتورهاست
معاون مالی و عضو هیئتمدیره شرکت آتیه دادهپرداز درباره تشکیل کارگروه شرکتهای ارائهدهنده پلتفرمهای پیامک انبوه در سازمان نظام صنفی تهران اظهار کرد: «شرکتهای CP مجوز فعالیت خود را از وزارت فرهنگ و ارشاد دریافت میکنند، اما با توجه به اینکه آنها پیامکها را از اپراتورهای تحت نظارت و تنظیمگری وزارت ارتباطات و سازمان تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی میخرند، عملاً برای انجام کارها و پیگیری حقوق خود، نیازمند ارتباط مداوم با این نهادها هستند.»
نادی در ادامه بیان کرد: «بیش از 90 درصد از هزینههای عملیاتی شرکتهای CP بابت خرید پیامک از اپراتورهاست، اما مجوز این شرکتها از سمت رگولاتورهای این حوزه داده نشده و همین موضوع، شرکتهای ارائهدهنده پلتفرمهای پیامک انبوه را برای پیگیری حقوق و مسائل خود با چالش مواجه کرده است. با توجه اینکه عمده این شرکتها عضو سازمان نظام صنفی هستند و رسته فعالیت آنها در حوزه نرمافزار است، از سازمان نصر درخواست کردیم کارگروه و در آینده، کمیسیونی برای این شرکتها تشکیل شود تا پل ارتباطی آنها برای مذاکره با نهادها و سازمانهای مختلف در اکوسیستم ICT باشد.»
طبق گفته محمدرضا نادی، تشکیل کارگروه شرکتهای ارائهدهنده پلتفرمهای پیامک انبوه در سازمان نصر در ایجاد وحدت رویه برای مذاکرات این شرکتها با نهادهایی همچون بانک مرکزی، وزارت ارتباطات و… تأثیرگذار است.
بحران کمبود نقدینگی در شرکتهای ارائهدهنده پلتفرمهای پیامک انبوه
نادی در بخش دیگری از صحبتهای خود با بیان اینکه سازمان نصر فراخوان تشکیل کارگروه شرکتهای CP را ارسال کرده، درباره افزایش نرخ اپراتور برای پیامکهای انبوه و عدم تمکین بانکها صحبت کرد و گفت: «یکی از اولویتهای کارگروه شرکتهای ارائهدهنده پلتفرمهای پیامک انبوه در سازمان نصر، درخواست جلسه به صورت رسمی با سازمان تنظیم مقررات برای تعیین تکلیف نرخ پیامکهای انبوه است. ماجرا از این قرار است که اپراتورهایی همچون همراه اول به شرکتهای CP پیامک میفروشند که از اول اردیبهشتماه، یک افزایش 100درصدی در نرخ فروش پیامکها اعمال کردهاند، اما شورای هماهنگی بانکهای دولتی و کانون مؤسسات اعتباری بانکهای خصوصی معتقدند که این افزایش نرخ، غیرقانونی است و سازمان تنظیم مقررات رادیویی بهعنوان رگولاتور این حوزه موظف است به این موضوع ورود کند و مانع افزایش نرخ شود.»
او در ادامه بیان کرد: «علاوه بر این، وزارت ارشاد نیز در اردیبهشتماه نامهای به این شرکتها ارسال کرد که طبق آن، باید از اعمال افزایش نرخ پیامکهای انبوه به بانکها خودداری شود. در پی این موضوع و با گذشت تقریباً هشت ماه، ما در حال حاضر پیامکها را با نرخ دوبرابری از اپراتورها میخریم و با نرخهای سال پیش به شبکه بانکی میفروشیم که این موضوع منجر به بحران کمبود نقدینگی و چک برگشتی در شرکتهای ارائهدهنده پلتفرمهای پیامک انبوه شده است.»
معاون مالی و عضو هیئتمدیره شرکت آتیه دادهپرداز ادامه داد: «شرکتهای CP برای تعیین تکلیف نرخ پیامکهای انبوه تاکنون جلسات، مذاکرات و پیگیریهای متعددی انجام دادند، اما بانکها در این زمینه با وجود اعلام موضع صریح سازمان تنظیم مبنی بر قانونی بودن افزایش نرخ اپراتورها همچنان با ابهاماتی در تفسیر مصوبه رگولاتور مواجه هستند.»
او با اشاره به مصوبه 30 شهریورماه سازمان تنظیم مقررات درباره افزایش تعرفه پیامکها گفت: «هزینه ارسال پیامکهای انبوه از 240 ریال به 480 ریال افزایش یافته بود، اما سازمان تنظیم مقررات اعلام کرد که از تاریخ ابلاغ مصوبه باید سقف تعرفه پیامکهای بانکی با نرخ 356 ریال باشد و این ما را دوباره با چالش مواجه کرد؛ از این جهت که اولاً اپراتورها شرط بهرهمندی از نرخ مذکور را انعقاد قرارداد مستقیم بانکها و اپراتورها مطرح کردند و دوم اینکه تفکیک پیامکهای واریز و برداشت و رمز یکبارمصرف از سایر پیامکهای بانکی نیازمند بررسیهای فنی و تجاری است.»
احتمال قطعی بیشتر در پیامکهای شبکه بانکی
نادی در بخش دیگری از صحبتهای خود اعلام کرد با وجود تحمل فشارهای مالی شدید در هشت ماه گذشته و تحمیل هزینههای مالی، سرویس پیامک انبوه بانکی بدون ایجاد هرگونه اختلالی توسط شرکتهای CP ارائه شده است منتها با توجه به بحران کسری نقدینگی و فشار اپراتورهای مخابراتی بر وصول مطالبات بر اساس نرخهای جدید و تهدید مداوم به قطع سرویس و اجرای اسناد تضمینی، در صورت عدم ورود مراجع قانونگذار ازجمله بانک مرکزی و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، احتمالاً شاهد ایجاد اختلال در سرویس پیامک انبوه خواهیم بود.
به اعتقاد معاون مالی شرکت آتیه دادهپرداز، اگر تعرفه پیامکهای انبوه تعیین تکلیف نشود، احتمال قطعی بیشتر در پیامکهای شبکه بانکی وجود دارد که نیاز است معاونت فناوری اطلاعات بانکها و سازمان تنظیم و اپراتورها برای رفع این موضوع همکاری کنند.
او با بیان این مطلب ادامه داد: «میزان افزایش نرخ پیامک بانکی طی بازه زمانی 13ساله از 89 ریال به 480 ریال رسیده که به مراتب کمتر از نرخ تورم کشور بوده است. علت اصلی اعلام بانکها مبنی بر زیان در سرویس پیامکی، فقدان پلتفرم محاسبه هزینه پیامک بر اساس مصرف هر صاحب حساب است و همچنین در مقایسه با سایر خدمات بانکی ازجمله کارمزد کارت به کارت و… نرخ مذکور به مراتب کمتر است. ضمن اینکه ارسال پیامکهای انبوه تأثیر بسزایی در کاهش مراجعههای حضوری به بانکها و کاهش هزینه مارکتینگ و احراز هویت بانکها دارد.»
او در بخش دیگری از صحبتهای خود تأکید کرد که کارگروه شرکتهای ارائهدهنده پلتفرمهای پیامک انبوه به دنبال افزایش تعرفه پیامکها نیست و قاعدتاً ترجیح میدهد با همان نرخهای سابق فعالیت کند، ولی بحث تعرفهگذاری پیامکها اساساً در اختیار اپراتورهای مخابراتی است.