راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

شماره 76 ماهنامه عصر تراکنش منتشر شد / بانک‏‌ها و چالش‌‏ عدم پذیرش نوآوری توسط رگولاتور

عصر تراکنش 76 / هفتادوششمین شماره از ماهنامه عصر تراکنش با تصویر روی جلد آرش بابایی، مدیرعامل توسن‌ منتشر شد. آرش بابایی را می‌توان یکی از مدیران جوان صنعت بانکی کشور دانست که فعالیت حرفه‌ای خود را از لایه کارشناسی در شرکت توسن شروع کرده و از آبان‌ماه ۱۴۰۱ در سمت مدیرعاملی این شرکت در حال فعالیت است؛ شرکتی که از شناخته‌شده‌های صنعت نرم‌افزار بانکی کشور است و در حال حاضر روی مفهوم بانکداری پلتفرمی متمرکز شده است. در بخش گفت‌وگوی ماه این شماره به سراغ او رفتیم تا مروری بر مسیر حرفه‌ای‌اش و برنامه‌های پیش روی توسن داشته باشیم. در بخش تنظیم‌گری نیز عملکرد صنعت بانکی کشور در شش ماه اول سال جاری را بررسی کرده‌ایم. علاوه بر این، شما می‌توانید یادداشت‌هایی از مینا والی، مینا حاجی، محمد فرجود، علیرضا خداکرمی، امیر مهرابی، مجید هادی، علی صالحی، احد سعیدی و صالح خواجه‌دلویی را نیز بخوانید. در ادامه مروری بر مطالب هفتادوششمین شماره از ماهنامه عصر تراکنش خواهیم داشت.


به وقت بانکداری هوشمند


به روال همیشه در بخش گزارش‌های ماهنامه عصر تراکنش مروری بر مهم‌ترین اخبار یک ماه اخیر داشتیم. انتشار صورت‏‌های مالی بانک‏‌های حاضر در بازار سرمایه یکی از اخبار مهم آبان‌‏ماه ۱۴۰۲ بود که بالاخره می‌‏توانستیم تأثیر اجرای گام اول اصلاح نظام کارمزد را بر درآمد غیرمشاع بانک‏‌ها بررسی کنیم.

در این بخش علاوه بر اخبار، گزارش تصویری از دهمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت  را می‌بینید که با موضوع «گذار به بانکداری هوشمند» در اواخر آبان‌ماه برگزار شد. در گفت‌وگویی با مهران محرمیان، معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی و الهام مقدم،‏ معاون توسعه راهبردی هلدینگ فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک شهر نیز به ضرورت توسعه بانکداری هوشمند در کشور پرداختیم. همچنین در مطلبی، مروری بر ۱۰ دوره این رویداد داشتیم و مهم‌ترین اتفاق‌های هر دوره را بررسی کردیم.


گفت‌وگو با مدیران پنج شرکت توسن، سککوک، فام، پیمان و EBCOM


در بخش «باشگاه» این شماره گفت‌وگو با مدیران پنج شرکت «توسن»، «سککوک»،«فام»، «پیمان» و «EBCOM» را می‌خوانید که با آنها از جدیدترین اقدامات‌شان و برنامه‌هایی که دارند، پرسیده‌ایم. گفت‌وگوی ماه این شماره نیز با آرش بابایی، مدیرعامل شرکت توسن است که از مسیر حرفه‌ای که طی کرده و برنامه‌هایش برای این شرکت گفته است. اکنون یک سال از مدیرعاملی بابایی در توسن می‌گذرد و او با حضورش در این سمت، ایده بانکداری پلتفرمی‌ را مطرح کرده که معتقد است یکی از روندهای جدید در تحول دیجیتال صنعت بانکی است و می‌گوید که توسن سعی دارد با استفاده از این روند، سرویس‌های بانکی مورد نیاز هلدینگ‌های بزرگ را به‌ صورت سفارشی‌شده در اختیار آنها قرار دهد. در بخش پروفایل نیز روایتی از زندگی شخصی و حرفه‌ای احمد میردامادی را می‌خوانید که جزو معدود مدیرانی در صنعت بانکی کشور است که تجربه فعالیت در چند صنعت گوناگون هواپیمایی، بانکی و پرداخت، تجارت الکترونیک و حمل‏‌ونقل ایران را دارد.


بررسی عملکرد صنعت بانکی و پرداخت کشور


هفتادوششمین شماره از ماهنامه عصر تراکنش در حالی منتشر شد که بیش از شش ماه از آغاز سال ۱۴۰۲ گذشته است. به همین دلیل پرونده تنظیم‌‏گری این شماره را به بررسی وضعیت صنعت بانکی کشور در نیمه اول سال جاری اختصاص داده‌‏ایم. فعالان صنعت بانکی کشور بر این باورند که عمده‌ ‏تمرکز بانک‏‌ها در شش ماه اول سال، روی اجرای پروژه‏‌های حاکمیتی بوده و با چالش‌‏هایی نظیر عدم پذیرش نوآوری توسط رگولاتور، تحریم، تورم، کاهش ارزش پول ملی و افزایش نرخ مهاجرت روبه‏‌رو بوده است. علاوه بر این، در گزارشی به بررسی آماری روند ۱۰ساله صنعت بانکی کشور پرداخته‌‏ایم و همچنین با مرتضی ترک ‏تبریزی و سه فعال بانکی دیگر درباره عملکرد بانک‏‌ها در شش ماه اول سال گفت‌‏وگو کرده‌‏ایم که می‌‏توانید آنها را در این بخش بخوانید.


فناوری با آینده کسب‌وکارها چه می‌کند؟


در بخش «جهان» این شماره از عصر تراکنش مطلبی از HBR را می‌خوانید که حول معرفی ۱۱ روند فناوری در سال ۲۰۲۴ نوشته شده است. هاروارد بیزینس ریویو اخیراً‏ کتابی با نام «فناوری در سال ۲۰۲۴» را منتشر کرده که شامل مجموعه‏‌ای از جدیدترین و بهترین مقالات HBR در زمینه فناوری‏‌های پیشرفته، مدل‏‌های کسب‌‏وکار و نوآوری‌‏های جدید می‏‌شود. این مقالات، با توجه به واقعیت‌‏های فعلی، به فناوری‏‌های مورد نیاز رهبران و سود و زیان و تحول‏‌آفرینی‌‏های احتمالی آنها می‌‏پردازد. هوش مصنوعی مولد، واقعیت افزوده، متاورس، دارک‏وب، وب ۳.۰ و چت‌ ‏جی‌‏پی‌‏تی ازجمله فناوری‌‏‏هایی هستند که در این کتاب به آنها پرداخته شده است. نویسندگان مقالات پیش ‏رو، بر این باورند که این فناوری‌‏ها ساختارشکن نیستند و باید به آنها به چشم پیشرفت‌‏هایی نگاه کرد که تلفیق‏‌شان می‌تواند به نیروی پیشرانی برای فضای فناوری در صنایع مختلف تبدیل شود. ما پنج مورد از این مقالات را برای شما ترجمه کرده‌‏ایم که می‌توانید آنها را در بخش جهان این شماره از عصر تراکنش بخوانید.


شرکت‌های KYC کشور چه خدماتی ارائه می‌دهند؟


KYC یکی از روش‌های احراز هویت مرسوم در جهان است که با افزایش ضریب نفوذ خدمات الکترونیکی و غیرحضوری میان مردم، به یک ابزار مهم برای تأیید هویت خدمت‌گیرنده تبدیل شده است. بانک‌ها و نئوبانک‌ها، سامانه سجام و قوه قضائیه، صرافی‌های رمزارز و سازمان بورس، وزارت کار و سازمان بازنشستگی کشور، تأمین اجتماعی و سازمان امور مالیاتی از اصلی‌ترین مجموعه‌هایی هستند که برای تأیید هویت کاربران‌شان در کشور با شرکت‌های KYC همکاری می‌کنند. به دلیل اهمیت توسعه فرایندهای احراز هویت غیرحضوری در کشور، بر آن شدیم تا در بخش راهنمای این شماره به معرفی هشت شرکتی بپردازیم که در حوزه KYC فعال هستند. علاوه بر این، مدیران امنیت ۱۵ شرکت بانکی و پرداخت کشور را معرفی کرده‌ و به ۱۰ کتابی پرداخته‌ایم که انتشارات «راه پرداخت» هم‌زمان با برگزاری دهمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت از آنها رونمایی کرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.