راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

شرکت ققنوس از فروش توکن‌های تابلو «بی من مرو» در پلتفرم بی‌تا خبر داد / اِفراز یک اثر هنری با پلتفرم بی‌تا در حراج تهران

پلتفرم بی‌تا، یک پلتفرم سرمایه‌گذاری روی آثار هنری در ایران است که در سال ۱۴۰۱ به صورت رسمی ثبت شد. بی‌تا ابتدا یکی از محصولات شرکت ققنوس بود که پس از جذب سرمایه‌گذار به یکی از شرکت‌های ققنوس تبدیل شد. 

این شرکت ابتدا فقط روی صدور شناسنامه دیجیتال آثار هنری در قالب ان‌اف‌تی متمرکز بود، اما از فروردین ۱۴۰۲ از یک ویژگی جدید رونمایی کرد. این ویژگی، اِفراز (توکن‌سازی) آثار هنری است؛ هر اثر هنری پس از اِفراز با توجه به ارزشی که دارد به توکن‌های ۱۰۰ هزار تومانی خرد می‌شود.

توکن‌های آثار هنری بی‌تا بر بستر بلاکچین ققنوس منتشر می‌شوند و هر کدام از آثارِ اِفرازشده، سپیدنامه (White Paper) منحصربه‌فرد دارند که به‌عنوان یک سند حقوقی، قابل‌ استناد هستند. بی‌تا با توکن‌سازی امکان فروش آثار هنری فیزیکال ایرانی را به‌صورت سهامی در دسترس عموم قرار داده است. با این کار هر فردی با هر اندازه بودجه می‌تواند وارد بازار هنر شود و از رشد قیمتی آثار هنری سود ببرد. 


بی‌تا در حراج تهران


بی‌تا برای اولین‌بار در هفدهمین حراج تهران که  تیرماه ۱۴۰۲ برگزار شد، حضور داشت و توانست اثر اِفرازشده «راه شیری» از محمود زنده‌رودی را با ۶۰ درصد رشد نسبت به قیمت پایه به فروش برساند. این رشد قیمت باعث شد کاربرانی که توکن این اثر را خریداری کرده بودند پس از گذشت سه ماه، ۲۶.۱ درصد سود کسب کنند. 

کسب سود مناسب در مدت‌زمان کوتاه در کنار حمایت از آثار هنری باعث شد اثر بعدی که توسط بی‌تا در حراج تهران افراز شده، در ۱۵ دقیقه به فروش برسد و ثابت کند بازار هنر بازاری است که تا امروز نادیده گرفته شده است.

این اثر هنری «بی من مرو» نام دارد و توسط ساناز البرزی خلق شده است. اثر هنری بی من مرو ۲۱ تا ۲۴ آذرماه ۱۴۰۲ در هجدهمین حراج تهران با برآورد قیمتی ۲۵۰ تا ۳۵۰ میلیون تومان به فروش خواهد رفت.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.