راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

گزارش استودیو راه‌کار از وضعیت پول نقد در ایران و جهان / پول نقد، بودن یا نبودن؟

پس از همه‌گیری کرونا استفاده مردم از وجه نقد کاهش پیدا کرد؛ به طوری که در اتحادیه اروپا استفاده مردم از پول نقد برای پرداخت‌های خرد حدود چهار درصد کاهش یافت. در ایران هم کرونا منجر به کاهش استفاده مردم از پول نقد برای خریدهای خرد شد و تمایل به استفاده از وجه غیرنقد افزایش پیدا کرد.

در ایران عوامل دیگری در استفاده مردم از وجه نقد مؤثر بودند. کارمزد، مالیات و اتباع خارجی مؤلفه‌هایی هستند که هر کدام به نوعی روی استفاده افراد از وجه نقد مؤثر بودند. شاید برای شما هم پیش آمده باشد که خریدی انجام دهید و فروشنده در شیوه دریافت هزینه برای شما محدودیتی قائل شود؛ مثلاً بگوید پول نقد قبول نمی‌کنیم. این جمله در قانون کشورمان معادل این است که فروشنده هزینه کالا را به شما بخشیده است و شما ملزوم به پرداخت هزینه نیستید. باید یادآوری کنم که انحصار به هر شکلی مخرب است و فرقی نمی‌کند که به چه شکلی اعمال شود.

از ایران کمی دور شویم و نگاهی به جهان بیندازیم. دولت سوئد در تلاش است با استفاده از کرون دیجیتال تمام پرداخت‌های مردم این کشور روی شبکه پرداخت انجام و ثبت شود تا روی این تراکنش‌ها نظارت داشته باشد. نظر شما درباره این موضوع چیست؟ فکر می‌کنید هدف دولت سوئد از استفاده از کرون دیجیتال چیست؟

گزارش ویدئویی که در ادامه تماشا می‌کنید در حاشیه دومین روز از دهمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت تهیه شده و به وضعیت پول نقد در ایران و جهان می‌پردازد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.