راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

معاون توسعه کسب‌وکار شرکت مهندسی سیستم یاس ارغوانی مطرح کرد / هوش مصنوعی؛ از ملزومات توسعه کسب‌وکار

توسعه کسب‌وکار در هر سازمانی به‌ویژه شرکت‌های حوزه فناوری‌های مالی متضمن تحقق اهداف و مستلزم ایجاد انعطاف‌پذیری در آن سازمان در عین حفظ انسجام سازمانی است. حاصل چنین رویکردی دستیابی به مدلی پیشرو در کسب‌وکار، محصولات رقابتی، روابط عالی با ذینفعان، تعقیب فناوری روز و… است.

به گزارش روابط عمومی مهندسی سیستم یاس ارغوانی، توسعه کسب‌وکار در راستای افزایش درآمدها و گسترش زمینه‌ فعالیت‌های ارزش‌آفرین، عامل پیشران شرکت مهندسی سیستم یاس ارغوانی است. این شرکت حوزه‌های جدید را شناسایی و پیاده‌سازی می‌کند و به منظور راهبری و بهره‌برداری به بخش‌های عملیاتی می‌سپارد.

به گفته مجید پایدار، معاون توسعه کسب‌وکار شرکت مهندسی سیستم یاس ارغوانی، امروزه هوش مصنوعی در حال تبدیل به یکی از ملزومات توسعه کسب‌وکار است و می‌تواند در بخش‌های مختلف کمک‌کننده باشد. در شرکت یاس نیز با اتکا به تخصص همکاران در حوزه‌های مختلف نظیر توسعه محصول، تحلیل سیستم، طراحی فرایند، مدیریت عملیات، هوش تجاری و مهندسی نرم‌افزار و مهندسی تولید و تعمیر، همواره استفاده از روش‌های نوین برای دنبال کردن مؤلفه‌های یادشده در نظر گرفته می‌شود. شرح گفت‌وگو با مجید پایدار در ادامه آمده است.


توسعه کسب‌و‌کار؛ عامل پیشران شرکت


مجید پایدار، معاون توسعه کسب‌وکار شرکت مهندسی سیستم یاس ارغوانی با اشاره به اینکه کارهای متنوع و فرصت‌های کسب‌وکاری جدید به شکل‌های مختلف به شرکت ارجاع می‌شود، اظهار کرد: «همچنین شرکت حسب بررسی‌ها و مطالعات فعالیت‌های جدیدی را شروع می‌کند تا بتواند ارزش‌آفرینی را به ‌صورت مستمر در مجموعه داشته باشد. در این راستا، معاون توسعه کسب‌وکار در این شرکت، حوزه مسئولیت بسیار وسیع، متنوع و پرمشغله‌ای دارد.»

او با تأکید بر این نکته که توسعه کسب‌و‌کار در راستای افزایش درآمدها و گسترش زمینه‌ فعالیت‌های ارزش‌آفرین، عامل پیشران شرکت است، ادامه داد: «این شرکت حوزه‌های جدید را شناسایی و پیاده‌سازی می‌کند و به منظور راهبری و بهره‌برداری به بخش‌های عملیاتی می‌سپارد. برای مثال توسعه محصولات جدید نظیر راهکار نوین پرداخت بهای سوخت، طراحی و ساخت کیوسک بانکی و ابزارهای جدید پرداخت، ایجاد خطوط کسب‌وکاری جدید، کنترل عملکرد امور جاری به‌ویژه از منظر سودآوری و تدوین و نظارت بر عقد قراردادهای درآمدی شرکت از اهم اقدامات این معاونت به شمار می‌رود که تا حدودی بیانگر جایگاه آن در شرکت است.»   


اشتغال حدود 1800 نفر به صورت مستقیم در شرکت یاس


از آنجا که با اضافه‌شدن هر حوزه کسب‌وکاری جدید، طبیعتاً به لحاظ کمی و کیفی به توسعه سرمایه‌های انسانی نیاز است، با توجه به شرایطی که در محیط رقابتی کسب‌وکار وجود دارد، شرکت‌ها می‌کوشند از روش‌ها و فناوری‌‌های نوین بهره ببرند.

معاون توسعه کسب‌وکار شرکت مهندسی سیستم یاس ارغوانی نیز با بیان اینکه نیروی انسانی در این حوزه باید به لحاظ کیفیت، مهارت و صلاحیت‌های ویژه و لازم را داشته باشد تا بتواند پیش‌برنده عمل کند، توضیح داد: «از نظر کمیت هم وقتی محصولات تجاری‌سازی می‌شوند و به تعدد و تکرار می‌رسند، باید بخش‌های بسیاری را به تعداد نیروی انسانی کافی توانمند سازیم تا بتوانیم فعالیت‌های مرتبط را در ابعاد وسیع و مستمر انجام دهیم.»

پایدار افزود: «شرکت یاس انجام اقداماتی در سطح ملی و به وسعت کل کشور نظیر ارائه خدمات پرداخت در جایگاه‌های سوخت، پشتیبانی از کارت‌خوان‌های فروشگاهی شرکت به‌پرداخت ملت و پایش عملکرد دستگاه‌های خودپرداز و کیوسک‌های بانک ملت را در کارنامه خود دارد که به منظور انجام هر یک از این امور فرصت‌های شغلی متعدد در سطح کشور ایجاد کرده است. در حال حاضر حدود 1800 نفر به صورت مستقیم در شرکت یاس مشغول به فعالیت هستند.» 

او با تأکید بر اینکه بهبود مستمر فرایندها و فعالیت‌ها با هدف بهینه‌سازی و بیشینه کردن بهره‌وری، رویکردی است که می‌‌تواند با وجود محدودیت منابع ازجمله زمان، به مدیریت کسب‌وکار و توسعه آن کمک کند، عنوان کرد: «هزینه‌ها به شکل بی‌رحمانه‌ای به شرکت‌ها تحمیل می‌شود، در حالی که تحقق درآمدهای ناشی از قراردادهای جاری و پروژه‌ها و کارهای جدید همواره احتمالی بوده و ممکن است بخشی از درآمدهای پیش‌بینی‌شده به دلایل مختلف محقق نشوند؛ به همین دلیل در امکان‌سنجی توسعه کسب‌وکار توجه به هزینه‌ها بسیار بااهمیت است، به‌ویژه اینکه معمولاً در آغاز پروژه‌ها نمودار هزینه‌ها بالاتر از نمودار درآمدها بوده و لازم است با مدیریت صحیح و مؤثر، زمان و امور را به نفع برتری درآمدها به هزینه‌ها تغییر داد.»

معاون توسعه کسب‌وکار شرکت مهندسی سیستم یاس ارغوانی با اشاره به اشتغال مستقیم 1800 نفر در این شرکت، اظهار کرد: «همچنین اولویت‌بندی بر اساس شاخص‌های با بیشترین تأثیر بر ارزش‌ها، رسالت و درآمدهای اصلی شرکت و تخصیص بهینه منابع به امور جاری و توسعه‌ای از روش‌های ما برای مدیریت توسعه کسب‌وکار است. توفیق شرکت یاس در انجام طرح‌هایی به وسعت کل کشور، بیانگر توانایی این شرکت در مدیریت و راهبری پروژه‌های بزرگ در ادوار مختلف مدیریتی آن است.»


انجام یک کار واحد در چند بخش شرکت؛ وضعیتی مضر برای یک شرکت


پایدار با تأکید بر اینکه ساختار سازمانی به معنی کالبد یک شخص حقوقی یا شرکت باید به نحوی طراحی شود که در میان‌مدت و با وجود توسعه کسب‌وکار نیازمند تغییرات اساسی نباشد، توضیح داد: «اعمال تغییر در ساختارها و فرایندها، خود عامل هدررفت زمان و انرژی است و همواره این تهدید وجود دارد که پس از تغییر، عملکرد شرکت تا مدت‌ها کاهش یابد و سرمایه‌های انسانی آسیب ببینند. با این حال ممکن است با توسعه کسب‌وکار، ایجاد فرایندهای جدید یا بازمهندسی فرایندهای موجود و حتی تغییر یا ایجاد ساختار سازمانی جدید، اجتناب‌ناپذیر شود که در این صورت لازم است در طراحی‌های جدید ظرفیت‌های موجود به دقت مورد توجه قرار گیرد تا از ایجاد فرایندها و ساختارهای موازی پرهیز شود.»

او ادامه داد: «طبق تجربه من، وجود کارهای موازی و انجام یک کار واحد در چند بخش شرکت، وضعیتی مضر برای یک شرکت است. در صورتی که طراحی فرایندها و ساختار سازمانی با شناخت کافی و هوشمندی لازم انجام شده باشد، بسیاری از امور کسب‌وکارهای جدید شرکت با استفاده از فرایندها و ساختار موجود با حداقل تغییر قابل پیاده‌سازی خواهد بود. با این توضیحات، به واسطه افزوده شدن تدریجی پروژه‌های جدید، افزایش حجم کارهای قبلی و رقابتی شدن محیط کسب‌وکار، موضوع بازنگری ساختار سازمانی شرکت مهندسی سیستم یاس ارغوانی در تمامی بخش‌ها و بازمهندسی فرایندها در دستور کار است که به‌تدریج و حسب شرایط انجام خواهد شد.»


هوش مصنوعی در حال تبدیل به یکی از ملزومات توسعه


به گفته معاون توسعه کسب‌وکار شرکت مهندسی سیستم یاس ارغوانی، توجه به روندهای نوظهور (چه در صنعتی که فعالیت شرکت در آن زمینه است و چه در سایر صنایع)، بررسی مداوم اقدامات رقبا، پیش‌بینی تأثیرات آتی قوانین و مقررات جدید و مطالعه رفتار مشتریان به‌خصوص با استفاده از رد پای دیجیتال آنها در صنایع مختلف، ازجمله مؤلفه‌هایی است که باید در توسعه کسب‌وکار همواره مد نظر باشد.

پایدار با تأکید بر اینکه پذیرش، یادگیری و استفاده از روش‌ها و ابزارهای نوین برای پیشبرد سریع‌تر و باکیفیت‌تر امور، یک نقطه قوت برای شرکت است، اظهار کرد: «برای مثال امروزه هوش مصنوعی در حال تبدیل به یکی از ملزومات توسعه کسب‌وکار است و می‌تواند در بخش‌های مختلف کمک‌کننده باشد. در شرکت یاس با اتکا به تخصص همکاران در حوزه‌های مختلف نظیر توسعه محصول، تحلیل سیستم، طراحی فرایند، مدیریت عملیات، هوش تجاری و مهندسی نرم‌افزار و مهندسی تولید و تعمیر، همواره استفاده از روش‌های نوین برای دنبال کردن مؤلفه‌های یادشده را در نظر داریم و مبتنی بر همین رویکرد، برای مثال از قابلیت‌های چت‌ جی‌‌پی‌تی و هوش مصنوعی یا آخرین ابزارهای تهیه داشبورد و گزارش بهره‌برداری می‌شود. در همین راستا به‌واسطه‌ تولید نرم‌افزار جامع مدیریت عملیات میدانی، شرکت یاس در باشگاه دانش‌بنیان‌ها قرار گرفته و اکنون مصمم به توسعه دانش‌بنیانی به‌واسطه تولید بردهای الکترونیک خاص هستیم.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.