راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

در گفت‌و‌گو با مدیرعامل ققنوس بررسی شد / صفر تا صد توکنایزکردن ملک لوتوس بانک پارسیان در شبکه ققنوس

ققنوس در نیمه اول امسال توانسته ملک لوتوس پیروزی پارسیان را به کمک توکنایزکردن، مولدسازی کنند. با سعید احمدی پویا، مدیرعامل ققنوس درباره فلسفه توکنایزکردن املاک مازاد بانک‌ها و این فرایند گفت‌وگویی داشتیم. او معتقد است که بازار تشنه معاملات دیجیتال بوده و این مجموعه به دنبال تسهیل سرمایه‌گذاری و مدیریت ثروت‌‌های خرد در بستر بلاکچین و در نهایت مولدسازی دارایی‌های دیجیتال است.

ققنوس، شرکتی بر مبنای فناوری دفترکل توزیع‌شده است که فعالیت خود را از سال ۱۳۹۷ شروع کرد؛ شرکتی که امکان انتشار توکن‌های متنوع دارایی و گواهی را توسط ناشران معتمد فراهم می‌کند و در تلاش است تا بتواند بانک‌ها و شرکت‌های فناوری اطلاعات کشور را برای ورود به انقلاب صنعتی چهارم آماده کند. یکی از اقدامات اخیر این مجموعه توکنایزکردن املاک مازاد بانک پارسیان بوده است.

مدیرعامل ققنوس معتقد است در اقتصاد کشور چالش نقدینگی وجود دارد و در صنعت شاهد کمبود نقدینگی هستیم. بانک‌ها به‌عنوان واسطه‌گران مالی وظیفه تأمین مالی دارند، اما بخش قابل‌ توجهی از منابع بانک‌ها مربوط به اموال مازاد و غیرمنقول است.

آخرین اطلاعات منتشرشده از «فهرست زمین و ساختمان» بانک‌ها نشان می‌دهد که در پایان سال ۱۳۹۹ تقریباً چهار درصد از دارایی ۱۸ بانک به ارزش ۱۲۱ هزار میلیارد تومان به بخش املاک و مستغلات اختصاص دارد.»

احمدی پویا با اشاره به این موضوع بیان کرد: «اموال مازاد بانک‌ها عملاً غیر قابل استفاده‌اند و از چرخه نقدینگی کشور خارج شده‌اند. از طرفی بر اساس ماده ۱۶ قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور موظف‌اند سالانه حداقل 33 درصد اموال خود اعم از منقول، غیرمنقول و سرقفلی را که به تملک آنها و شرکت‌های تابعه آنها درآمده و به تشخیص شورای پول و اعتبار و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مازاد است واگذار کنند. اما عملاً این اتفاق نیفتاده است.»


عملکرد ضعیف روش‌های سنتی و عدم شفافیت در آنها


احمدی پویا با اشاره به شرکت فام ادامه داد: «شرکت فروش املاک مازاد بانک‌ها (فام) در سال ۱۳۸۷ بر اساس مصوبه هیئت وزیران و تحت نظارت وزارت اقتصاد و دارایی و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و مشارکت ۱۰ بانک دولتی در کشور فعالیت خود را آغاز کرد و پس از آن بورس کالا را برای انجام این کار داشتیم.»

به گفته مدیرعامل ققنوس، معمولاً به‌کارگیری روش‌های سنتی غیرشفاف است و در اطلاع‌رسانی‌ها ضعیف عمل می‌شود و در نهایت پروژه‌ها موفقیت‌آمیز نبود.

او ادامه داد: «شرکت ققنوس در سال ۱۳۹۷ شکل گرفت و از همان زمان یکی از اهداف این مجموعه، مولدسازی املاک راکد بانک‌ها و توکنایزکردن آنها با استفاده از فناوری دفترکل توزیع‌شده بوده است.»

به گفته مدیرعامل ققنوس در مسیر پیاده‌سازی این پروژه دو چالش بزرگ وجود داشته است. او با اشاره به این چالش‌ها گفت: «اولین چالش، همگن نبودن دارایی‌ ملک بود؛ چراکه یک متر از هر زمین با دیگری متفاوت است. از سوی دیگر بر اساس قوانین ملک، شما با داشتن تنها یک اپسیلون از ملک می‌توانید اختیارات مالکانه داشته باشید. این مسئله در توکنایزکردن چالش ایجاد می‌کرد.»

احمدی پویا با اشاره به شرکت‌های تک‌دارایی بیان کرد: «در دنیا شرکت‌های تک‌دارایی وجود دارد. در این شرکت‌ها دارایی، همان شرکت می‌شود و سهام شرکت توکنایز می‌شود. در ققنوس با الگو قراردادن این مدل اموال مازاد بانک‌‌ پارسیان توکنایز شد. تعارض این مدل با قوانین بلاکچین و قوانین کشور بسیار پایین است.»


ظرفیت بالای تأمین مالی بخش تعاون


احمدی پویا معتقد است که ظرفیت‌های قانونی بسیار خوبی در بخش تعاون وجود دارد مانند حفظ حق رأی برای سهامداران عضو تعاونی.

او در رابطه با ادامه این مسیر بیان کرد: «ما در این خصوص پیشنهاد دادیم تمام انتقال‌های عضویت در سهام شرکت‌های تعاونی در بستر بلاکچین صورت بگیرد تا امنیت و خدشه‌ناپذیری آن تأمین شود و تجربه کاربری‌اش بهبود یابد. سامانه انتقال عضویت تعاونی‌ها که به‌اختصار «ساعت» نامیده می‌شود، محصول تلاش ما برای تحقق این ایده است؛ چراکه به عقیده ما ظرفیت‌های قانونی بسیار خوبی در بخش تعاون وجود دارد که با استفاده از این سامانه می‌توان در راستای به جریان افتادن دارایی‌های خرد و سرمایه‌های راکد در بخش تعاون از آنها استفاده کرد.»

طبق صحبت‌های مدیرعامل ققنوس، بر اساس این اساسنامه بنا شد که حداقل سرمایه ثبتی تعاونی ۲.۸ همت باشد. در نهایت ققنوس این موضوع را به همراه بانک پارسیان جلو برد‌ و ملک لوتوس پیروزی بانک پارسیان اولین ملکی شد که توکنایز می‌شود و بنا شد در قالب توکن عرضه شود.

احمدی پویا گفت: «بنا شد که در فاز اول ۱۲ میلیون توکن در قالب تسهیلات مسکن ارائه شود و سپس روی شبکه ققنوس برده شود. افرادی که این توکن را خریداری کنند، خریداران اوراق سهام تعاونی نوآوران لوتوس پیروزی محسوب می‌شوند.»


افرایش دسترسی سرمایه‌گذاران خرد


به گفته مدیرعامل ققنوس این اساسنامه هر سه ماه یکبار توسط هیئت کارشناسان رسمی دادگستری بررسی و ارزش‌گذاری می‌شود. این پروژه توسط شرکت یکتا ققنوس پارس به میزبانی داده‌پردازی پارسیان روی شبکه ققنوس انجام شده است.

جالب است بدانید که در ساعات اولیه عرضه حدود 15 میلیون توکن فروخته شد. احمدی پویا معتقد است این موضوع نشان می‌دهد تا چه اندازه بازار تشنه معاملات دیجیتال است.

سعید احمدی پویا در پایان گفت: «امیدواریم این شیوه را در سایر بخش‌های بانکی گسترش دهیم و یک ابزار مالی جدید برای سرمایه‌گذاری خرد مردم ایجاد کنیم. به جای اینکه افراد سرمایه خود را با دلار و طلا ذخیره کنند، بتوانند یک سرمایه مؤثر در چرخه اقتصادی داشته باشند و همچنین کشور بتواند از منابع این سرمایه‌ها استفاده کند.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.