راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

در مراسم رونمایی از نسخه ۱:۰۰ طرح ترنج اعلام شد / آغاز همکاری داپ‌اَپ و صاحبان کسب‌وکارهای طرح اقساطی

مراسم تجدید میثاق با شرکای تجاری داپ‌اَپ و رونمایی از طرح پایدار ۱:۰۰ ترنج، سی‌ام آبان‌ماه برگزار شد. علی جواهرچیان، رئیس هیئت‌مدیره داپ‌اَپ در این مراسم از پشت سر گذاشتن فاز اول همکاری داپ‌اَپ و صاحبان کسب‌وکارهای اقساطی در طرح ترنج خبر داد.

جواهرچیان در سخنرانی ابتدایی این مراسم ضمن خوش‌آمدگویی به میهمانان با اشاره به عمر داپ‌اَپ گفت: «چهار سال از عمر داپ‌اَپ می‌گذرد و این استارتاپ اکنون به یک استارتاپ بالغ در صنعت فین‌تک کشور تبدیل‌ شده و روزانه بالغ بر ۱۵ هزار تراکنش در آن ثبت می‌شود.»

او ادامه داد: «بنا بود که تنها در حوزه کش‌بک فعالیت کنیم اما سرانجام در سال ۱۴۰۰ وارد حوزه‌های دیگر فین‌تک شدیم و از پی‌تک وارد لندتک و سپس ولث‌تک شدیم. در سال ۱۴۰۱ طرح لندتک به صورت آزمایشی آغاز به کار کرد و بالغ بر ۱۵۰ میلیارد تومان وام‌ نقدی خرید به مشتریان خود اعطا کرد. اوایل سال ۱۴۰۲ هم طرح ترنج رونمایی شد و در این چندماهه بالغ بر ۵۰ میلیارد تومان تراکنش در اقساط شش تا ۱۲ماهه ثبت کرده است.»


همکاری با چهار بازیگر دیگر کش‌بک


به گفته جواهرچیان روزبه‌روز در سراسر کشور به تعداد تجار و تأمین‌کنندگان طرح ترنج اضافه می‌شود. رئیس هیئت‌مدیره داپ‌اَپ با اشاره به همکاری‌های جدید این مجموعه گفت: «به‌زودی طرح مشترکی بین داپ‌اَپ، به‌پرداخت ملت و تجارت الکترونیک پارسیان اتفاق می‌افتد و طرح هم‌پذیرندگی به‌پرداخت ملت از بامداد شنبه ۴ آذرماه شروع به کار می‌کند. داپ‌اَپ طی این همکاری با چهار بازیگر دیگر کش‌بک وارد هم‌پذیریدنگی با به‌پرداخت ملت و شبکه بانک ملت می‌شود و بیش از ۴۰۰ هزار تأمین‌کننده کش‌بک به این شبکه اضافه خواهند شد و پیش‌بینی می‌شود ۶۰ تا ۷۰ درصد به تراکنش‌ها اضافه شود.»

سجاد شفی‌زاده، مدیرعامل داپ‌اپ نیز در این مراسم گفت: «داپ‌اَپ پلتفرمی سه‌وجهی است که در حوزه فین‌تک کار می‌کند. داپ‌اَپ از سال ۱۳۹۸ در حوزه کش‌بک فعال بوده و به‌مرور وارد حوزه لندتک و ولث‌تک هم شد.»

سجاد شفی‌زاده با اشاره به مفهوم لندتک بیان کرد: «لندتک به معنای اعطای یک کالا یا مبلغ به‌عنوان قرض به یک فرد یا سازمان دیگر است.»

او در ادامه مروری بر تاریخچه لندتک داشت و درباره علل پیوستن مشتریان و تأمین‌کنندگان به طرح خرید اقساطی توضیحاتی ارائه کرد.

به گفته مدیرعامل داپ‌اپ، علت استفاده از طرح خرید اقساطی را از سه منظر می‌توان بررسی کرد؛ نبود قدرت خرید نقد، حفظ نقدینگی موجود و خرید به‌صرفه. از سوی دیگر تأمین‌کنندگان به دلایلی نظیر فروش و سود بیشتر و همچنین توسعه برندینگ به این طرح می‌پیوندند.

سجاد شفی‌زاده در ادامه با اشاره به نکول در طرح‌های خرید اقساطی گفت: «بحث نکول مهم‌ترین مشکل در طرح‌های اقساطی است همچنین بحث مارکتینگ هزینه زیادی برای تأمین‌کنندگان دارد و گاه ممکن است آنها را با ضرر مواجه کند. طرح ترنج طراحی شده تا ضمن مقیاس‌پذیر شدن سرویس‌های اقساطی، این مشکلات را رفع کند و ریسک‌های طرح اقساطی را کاهش دهد.»

مدیرعامل داپ‌اپ در ادامه تحلیل‌هایی از رفتارهای مشتریان ارائه داد و گفت: «طرح ترنج ماحصل سه طرح لندتکی دیگر است.»


افزایش تعداد نرخ تبدیل از درخواست به تأیید وام


به گفته شفی‌زاده، داپ‌اَپ دو میلیون کاربر دارد و ده‌ها میلیون کاربر از طریق پلتفرم‌های دیگر از سرویس کش‌بک این اپ استفاده می‌کنند و همچنین ۱۷ هزار تأمین‌کننده در ایران و سایر استان‌ها دارد.

او در این مراسم، فراوانی اعطای وام در استان‌ها، میزان اعطای وام در هر ماه و میزان بازخورد کاربرها را نشان داد. به گفته شفی‌زاده به طور توسط در روز ۱۰ تا ۲۰ درخواست وام به داپ‌اَپ ارسال می‌شود که در روز یک یا دو مورد از آنها تأیید می‌شود. این مسئله به دلایل مختلفی مثل نداشتن چک یا مستندات شغلی برای پایین نگه‌داشتن نرخ نکول اتفاق می‌افتد. اما در تلاشیم که تعداد نرخ تبدیل از درخواست به تأیید وام افزایش پیدا کند.

او آماری از ریسک نکول در طرح ترنج ارائه کرد که این آمار نشان می‌داد ۱۸ درصد از مشتریان در طرح ترنج اقساط خود را زودتر از موعد پرداخت می‌کنند و بیشترین تقاضای درخواست برای لوازم‌ خانگی و موبایل است.

شفی‌زاده در پایان از طرح‌های جدید این مجموعه در آینده نزدیک خبر داد و گفت که به‌زودی نسخه دوم اَپ منتشر می‌شود.

در ادامه این مراسم از دو تأمین‌کننده؛ نوبی‌پلی و فروشگاه‌های زنجیره‌ای داتیس تقدیر شد. پس از تقدیر از این دو تأمین‌کننده تیزر مشتریان پخش شد و سعید فلاح، مدیر بازاریابی و هانیه کاظمی، مدیر ارشد توسعه کسب‌و‌کار در خصوص طرح ترنج داپ‌اَپ توضیحاتی ارائه کردند.

به گفته هانیه کاظمی بر اساس طرح ترنج، کاربران می‌توانند تا مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان اعتبار خرید کالا را از گروه‌های صنفی مختلف دریافت کنند. اعتبار طرح ترنج بدون نیاز به پیش‌پرداخت و دارای کارمزد ماهانه یک درصد است و ضمانت مورد نیاز آن نیز ارائه یک برگ چک صیادی است. مدت بازپرداخت اعتبار طرح ترنج بسته به رتبه اعتباری افراد تا ۱۲ ماه متغیر است و ذکر این نکته ضروری است که آغاز دوره بازپرداخت اقساط منوط به خرید کالاست و تا زمانی که کاربران از اعتبار دریافتی استفاده نکنند دوره بازپرداخت آغاز نمی‌شود.

کاظمی ادامه داد: «طرح ترنج، طرح اعتبار خرید جدید داپ‌اَپ است که دارای چند تفاوت اساسی با طرح‌های اعتباردهی قبلی است. گاهی کاربران مدتی بعد از دریافت اعتبار اقدام به خرید کالا می‌کنند. برای مثال برخی مدت‌زمانی را صرف تحقیقات در مورد کالای مورد نیاز خود می‌کنند. در این صورت در برخی مدل‌های اعتباردهی کاربران مجبور می‌شوند زمانی که هنوز از اعتبار دریافتی خود استفاده نکرده‌اند اقساط آن را پرداخت کنند.»

او ادامه داد: «در طرح ترنج، این ایراد برطرف شده و پرداخت اقساط در این طرح منوط به خرید است؛ یعنی تا زمانی که کاربر از اعتبار دریافتی استفاده نکند اقساط آن نیز آغاز نمی‌شود. در طرح ترنج مبلغ ۵۰ و ۱۰۰ میلیون تومان به کاربران اعتبار خرید اقساطی کالا اعطا می‌شود که مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان مورد استقبال بیشتری قرار گرفته است. در این طرح مدت بازپرداخت اقساط براساس رتبه اعتباری افراد تعیین می‌شود و بین ۶، ۹ و ۱۲ ماه متفاوت است.»

به گفته کاظمی، برای تأمین‌کنندگان این امکان فراهم شده تا آنها با تضمین مشتریان خود برای استفاده از طرح خرید اقساطی بدون گذراندن اعتبارسنجی به جهت خرید از فروشگاه‌شان هدایت کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.