راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مدیرعامل شرکت ملی انفورماتیک گفت / در بانکداری هوشمند دیگر خبری از بانک نیست

سارا ریاضی / علیرضا ماهیار، مدیرعامل شرکت ملی انفورماتیک در پنل بررسی ره‌نگاشت فین‌تک بانک مرکزی ضمن تأکید بر اینکه در بانکداری هوشمند خبری از بانک نیست، از سه برنامه اساسی این شرکت برای ورود به حوزه هوشمندسازی خبر داد.

به گزارش «راه پرداخت»، دهمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت، امروز 30 آبان 1402 در مرکز همایش‌های بین‌المللی صداوسیما برگزار شد. ماهیار در پنلی که بعد از ارائه ره‌نگاشت فین‌تک بانک مرکزی برگزار شد با بیان اینکه نقطه قوت این ره‌نگاشت این است که در خیلی نقاط خط قرمز نگذاشته، بلکه نقاط خاصی را هدف گرفته که فین‌تک‌ها در آن می‌توانند کار کنند، گفت: «عنوان این همایش، بانکداری الکترونیک و گذار به سمت هوشمندسازی است. در بانکداری هوشمند این مشتری نیست که سراغ بانک می‌رود، بلکه این بانک است که سراغ مشتری خواهد رفت. دیگر شعبه‌ای مطرح نیست و گوشی همراه‌تان دستیار هوشمند بانکی شماست.»

ماهیار گفت: «آنچه در ره‌نگاشت به آن توجه شده این است که زمین بازی، زمین بازی فین‌تک‌هاست. بیل گیتس سال 2015 گفته که بانک‌ها دیگر مورد نیاز نیستند، بلکه آنچه نیاز است، بانکداری بدون بانک است و نقش حاکمیت تنظیم آن اکوسیستم است. اینجاست که باید سراغ فین‌تک بانکینگ‌ها برویم؛ یعنی گذار به سمت بانکداری فین‌تکی.»

او با تأکید بر اینکه در کشور تا صحبت از فین‌تک‌ها می‌شود یاد پی‌تک و کریپتو می‌افتیم، گفت: «حوزه خیلی بزرگتر از اینهاست. سهم فین‌تک‌ها در کشورهای پیشرفته بسیار بالاست.»


سه برنامه شرکت ملی انفورماتیک چیست؟


ماهیار اعلام کرد: «در شرکت ملی انفورماتیک به‌عنوان بازوی فناوری و نوآوری در کنار بانک مرکزی و تعامل با شبکه بانکی و شرکت‌های آی‌تی، در سه حوزه برنامه‌ریزی کرده‌ایم. حوزه اول، راه‌اندازی یک مرکز برای توسعه فناوری‌های مالی و نوآوری است. نهاد متولی‌گری این حوزه، بانک مرکزی است اما باید با ایجاد هاب‌های فناوری و اطلاعاتی و زیرساخت‌های شتاب‌دهی؛ به‌خصوص در حوزه رگولاتوری حرکات جدیدی را آغاز کنیم.»

او به آمار پنج سندباکس رگولاتوری که در داحل کشور فعال است اشاره کرد و گفت: «سندباکس بانک مرکزی جزو بالاترین و مورد استقبال‌ترین سندباکس‌های کشور بوده است. این نشان می‌دهد فناوری مسیر خودش را پیدا می‌کند و صاحبان فین‌تک‌ها از این سندباکس‌ها استفاده می‌کنند. اولین‌بار در سندباکس یک طرحی بود به نام «کریپتو» که اول برای ورود آن می‌ترسیدند.»

مدیرعامل شرکت ملی انفورماتیک حوزه دوم را توسعه زیرساخت‌های پولی و بانکی خواند و گفت: «دوره اینکه هر بانک برای خودش دیتاسنتر و زیرساخت اطلاعات داشته باشد گذشته است.»

ماهیار گفت: «امروز با توجه به توسعه شبکه ارتباطی کشور، ما دیتاسنترهایی به وسعت ایران داریم. هر چیزی باید به‌عنوان سرویس باشد. ما دنبال این هستیم که سرویس‌های بانکی و بین‌بانکی در داخل مجموعه‌های فین‌تکی به گردش بیفتد. در مدل جدید اعتبارسنجی، باید بتواند بگوید آیا از بیمه شخص ثالث استفاده کرده‌اید؟ چند بار تصادف کردید؟ ممکن است تسهیلات‌گیرنده بگوید شما چکار دارید که ماشین من چیست، اما اینجاست که نشان می‌دهد شما جزو کدام دسته از مشتریان بوده‌اید.»

مدیرعامل شرکت ملی انفورماتیک محور آخر را پشتیبانی از تدوین مقررات و توسعه اکوسیستم خواند و افزود: «بحث چهارچوب‌های مقرراتی برای رگ‌تک و سوب‌تک و نظارت هوشمند که رئیس بانک مرکزی بر آن تأکید دارد و همین‌طور هوش مصنوعی ذیل این محور مطرح است.»

او با بیان اینکه فین‌تک‌هایی که در هوش مصنوعی سرمایه‌گذاری کردند متعدد هستند، ابراز امیدواری کرد که در همایش سال آینده گفته‌های بخش خصوصی عملیاتی شده باشد و پیشنهادات و طرح‌ها اجرایی شده باشد و شاهد بهره‌برداری از زیرساخت‌های هوش مصنوعی در بانکداری باشیم.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.