راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

پرداخت الکترونیک به داد سینما می‌رسد / گفت و گو با مهندس سيدحامد قنادپور مجری طرح سینما کارت

چند وقت پیش رئیس سازمان سینمای از قطعی شدن اجرای طرح «سینما کارت» در روزهای آینده خبر داد. بر اساس اعلام معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در این طرح که با مشارکت هیئت‌های عامل بانک‌ها انجام خواهد گرفت تمامی سینماهای کشور به دستگاه کارتخوان مجهز می‌شوند. کارت‌های سینما به صورت «با نام» برای کارکنان ادارات و اشخاص حقیقی و با قابلیت شارژ شدن ارائه می‌شود و بی‌نام به صورت کارت‌های هدیه در اختیار متقاضیان قرار خواهد گرفت.

ghanadpour-ertebatfarda-way2pay-93-03-10

در نخستین فاز اجرایی این پروژه، کارت‌های سینما بین کارکنان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توزیع خواهد شد. بنا به اظهارات رئیس سازمان سینمایی در اجرای این طرح که با مشارکت سازمان سینمایی، بانک‌ها، تهیه‌کنندگان و سینماداران اجرایی می‌شود، وزارتخانه‌ها و سازمان‌های مختلفی برای همکاری در اجرای این طرح ابراز تمایل کرده‌اند و پیش‌بینی می‌شود با استقبال مردم منافعی بسیار مطلوب نصیب سینمای ایران شود. در باره این طرح با سید حامد قنادپور مدیر عامل شرکت ارتباط فردا گفت و گو کردیم.

.

ایده سینما کارت چطور شکل گرفت؟ ایده اولیه از وزارت ارشاد و سازمان سینمایی بود یا از شرکت ارتباطات آینده؟

آقای دکتر ایوبی، معاون محترم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، ایده‌ی ارزنده‌ای مبنی بر اینکه بخشی از حمایت‌های سينما از کانال توزیع و مصرف به سینما ارائه گردد، داشتند. بنابراین برای ایده مذکور به دنبال سينما کارت بودند. همچنین موسسه سینماشهر قبلا راهکاری مشابه این طرح داشت. به همين منظور باتوجه به برنامه‌هايی هم که ما داشتيم، نشست‌هايی برگزار شد و راهکار فعلی از بين شيوه‌های مختلف اجرا انتخاب شد و سينما کارت فعلی شکل گرفت. عملا ایده اولیه از سوی سازمان سینمایی مطرح شده است.

.

کارت‌های سینما کارت از چه مکان‌هایی قابل تهیه است و چه کسانی می‌توانند سینما کارت بگیرند؟

هر سازمانی که درخواست صدور سینما کارت را برای پرسنل خود داشته باشد به سازمان سينمايی اعلام می‌کند و 80 درصد مبلغ را نيز پرداخت می‌کند. 20 درصد مازاد هديه ما و سازمان سينمايی خواهد بود. اميدوارم سازمان‌های بيشتری در راه گسترش فرهنگ از سينما کارت استفاده کنند و از بودجه‌های فرهنگی‌شان برای پرسنل سينما کارت تهيه کنند.

شهروندان هم به صورت افراد حقيقی از طريق مراکز ارتباط فردا (که در سراسر کشور راه‌اندازی شده‌ است) می‌توانند اين کارت‌ها را با همان 20 درصد هزينه مازاد تهيه کنند. در حال برنامه‌ريزی هستيم که در سينماهای منتخب نيز امکان تهيه و صدور اين کارت‌ها را فراهم کنيم که انشاء‌الله در آينده نزديک اين امر محقق خواهد شد.

.

درباره سازوکار فنی و اجرایی طرح نیز توضیح دهید که چگونه انجام می‌شود.

نمونه فرم الکترونیکیِ «درخواست صدور سینما کارت برای سازمان‌ها»، در اختیار سازمان سینمایی قرارداده شده است. سازمان مذکور فرم را در اختیار سازمان‌های مد نظر خود قرار داده و پس از تکمیل، آنها را دریافت می‌نماید. سپس از طریق کانال ارتباطی مورد توافق این شرکت و آن سازمان، فایل‌ها به این شرکت ارسال شده و صدور و شخصی‌سازی آنها صورت می‌پذیرد. کارت‌ها در پاکت‌های مخصوص به همراه رمز مربوطه، به منظور توزیع بین مشتریان، به سازمان سینمایی تحویل می‌گردد. این کارت فقط قابلیت استفاده بر روی کارتخوان‌های فروشگاهی بانک آینده مستقر در سینماها و وب‌سایت سینماتیکت را دارد.

سینما کارت دو نوع است، يکی با نام و يکی بي‌نام که به عنوان هديه سینما کارت می‌تواند استفاده شود و کليه محدوديت‌های کارت هديه را طبق قوانين بانک مرکزی دارد. اين کارت‌ها کارت شتابی بوده و اين قابليت را دارند که از همه درگاه‌های تمامی بانک‌ها، مانده حساب مشاهده شود و حتی اين امکان وجود دارد که برای کارت‌های با نام سينماکارت، بتوانند از کارت‌های شتابی از همه درگاه‌های بانکی به آن انتقال وجه هم انجام بدهند. مثلاً پدر خانواده می‌تواند از اين کارت استفاده کند و بودجه‌ای برای فرزندانش هرماه به کارت ايشان انتقال دهد.کارتخوان‌های فروش نصب شده در سينماها، پايانه‌های فروش شاپرکی هستند لذا همه کارت‌های شتابی را می‌پذيرند ولی سينما کارت فقط بر روی اين کارتخوان‌ها کار می‌کند و بر روی دیگر کارتخوان‌ها بسته شده است.

.

درباره این که این طرح چگونه باعث افزایش مخاطبان سینما می‌شود نیز توضیح دهید.

دو عامل باعث اين افزايش خواهد شد. يکی اينکه قرار است سازمان‌ها سينما کارت را تهيه کنند و به همکاران خودشان بدهند. بديهی است که اين امر موجب می‌شود افرادی که کمتر به سينما می‌رفتند با اين کارت‌ها انگيزه پيدا کنند.

از طرف ديگر نيز افرادی که خودشان با بودجه محدودتری مواجه بوده‌اند با 20 درصد شارژ مازاد که به‌شان هديه می شود بيشتر سينما خواهند رفت.

.

آیا این کارت به غیر از سینماها در نقاط خرید دیگر هم قابل استفاده است؟

خیر. فقط قابل استفاده بر روی پایانه‌های فروش بانک آینده نصب شده در سینماهای طرف قرارداد با سازمان سینمایی خواهد بود و البته از طريق وب‌سایت سینما تیکت هم می‌توانند به صورت اينترنتی بليط تهيه کنند.

.

آیا با این کارت‌ها امکان خرید اینترنتی بلیت سینماها از وب‌سایت سینماها و نقاط فروش اینترنتی وجود دارد؟

فعلا قابلیت خرید اینترنتی بر روی وب‌‌سایت سینما تیکت مورد نظر است. در صورت تأييد سازمان سينمايی، ساير وب‌سایت‌ها نيز افزوده خواهند شد.

اکنون در چه سینماهایی از این کارت می‌توان استفاده کرد و روند توسعه این کارت چگونه برنامه‌ریزی شده است؟

در تمام سینماهای معرفی شده از سوی موسسه سینما شهر، از این کارت می‌توان استفاده نمود. در اولین گام برای سازمان‌ها صادر شده و به مرور برای اشخاص حقیقی نیز ارائه می‌گردد. همچنین به منظور توسعه این محصول، شرکت تجارت الکترونیکی ارتباط فردا، برنامه‌هایی دارد تا مشتریان گرامی، از طریق ابزارهای فن‌آورانه، بتوانند از این کارت‌ها، در بستر اینترنت و موبایل استفاده نمایند.

منبع: ویژه‌نامه بانکداری الکترونیک عصر ارتباط، شماره 12

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.