راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

شرکت فن‌آوا کارت در دهمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت اعلام کرد / آغاز به کار فین‌تک‌آکادمی 

نیلوفر نادری / شرکت فن‌آواکارت در بخش نمایشگاهی دهمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت از جدیدترین اقدام‌ این شرکت در راستای توانمندسازی علمی افراد در موضوعات فناوری‌های مالی رونمایی کرد. بر این اساس، در روز اول این همایش طی مراسمی در غرفه شرکت فن‌آوا کارت با حضور علیرضا ماهیار، مدیرعامل شرکت ملی انفورماتیک؛ مسعود زند وکیلی، مدیرعامل گروه فن‌آوا؛ پیمان قربانی، رئیس پژوهشکده پولی و بانکی؛ احمد پیشگاه‌زاده، مدیرعامل فن‌آوا کارت؛ مهدی صادقی شاهدانی، رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه امام صادق(ع) و تعدادی از اعضای هیئت‌مدیره گروه فن‌آوا و شرکت فن‌آوا کارت تفاهم‌نامه‌ای میان این شرکت و دانشکده اقتصاد دانشگاه امام صادق(ع) امضا شد که نشان از همکاری این دو مجموعه برای خلق یک آکادمی در حوزه فناوری‌های مالی دارد.


هدف ما توانمندسازی افراد است


احمد پیشگاه‌زاده، مدیرعامل شرکت فن‌آوا کارت درباره علت حضورشان در این رویداد و امضای تفاهم‌نامه با دانشکده اقتصاد دانشگاه امام صادق(ع) گفت: «ما در این همایش حاضر شدیم تا از اقدامات و محصولات جدیدی که ایجاد کرده‌ایم، رونمایی کنیم. یکی از این اقدامات ایجاد و آغاز به کار فین‌تک‌آکادمی است که در نتیجه امضای تفاهم‌نامه بین ما و دانشکده اقتصاد دانشگاه امام صادق(ع) ممکن شده است. به زعم ما، این اولین آکادمی فناوری‌های مالی کشور است؛ آکادمی‌ای که از بین فناوری‌های ۹گانه مالی روی حوزه پرداخت (پی‌تک) متمرکز شده و بر آن است که این حوزه را به لحاظ علمی و عملی توسعه دهد. این آکادمی از این به بعد در نشانی اینترنتی fintechacademy.ir در اختیار علاقه‌مندان و فعالان فین‌تکی قرار می‌گیرد.»

او در ادامه بیان کرد: «این آکادمی هم برای آنهایی که از قبل در این حوزه مهارت کسب کرده‌اند و هم برای کسانی که می‌خواهند مهارت کسب کنند، خدمات و برنامه‌هایی دارد. آن دسته از افرادی که در حال حاضر در این زمینه ماهر هستند، اما مدرک قابل ارائه‌ای ندارند، می‌توانند با مراجعه به این آکادمی و پشت سر گذاشتن امتحانات مربوطه، مدرک مورد نیاز خود را دریافت کنند. همچنین کسانی که هیچ مهارتی تاکنون کسب نکرده‌اند و به کسب مهارت در این حوزه علاقه‌مند هستند نیز می‌توانند با گذراندن دوره‌های این آکادمی، مدرک مورد نیازشان را دریافت کنند. ما امیدواریم این آکادمی تا جایی پیشرفت کند که روزی به یک دانشکده واقعی تبدیل شود و به طور مستقل در زمینه فناوری‌های مالی فعالیت کند. دانشکده اقتصاد دانشگاه امام صادق(ع) یکی از دانشکده‌های مرجع در حوزه اقتصاد است و پتانسیل‌های علمی زیادی دارد.

یکی از چالش‌های اصلی همه کسب‌وکارهای فین‌تکی، تأمین منابع انسانی ماهر و متخصص است. این‌طور به نظر می‌رسد که این آکادمی می‌تواند به رفع این چالش کمک کند. پیشگاه‌زاده در این خصوص توضیح داد: «هدف ما توانمندی افراد است. هرچه افراد توانمندتر شوند، امکان‌های بیشتری برای کار دارند و ما نمی‌توانیم جلوی مهاجرت آنها یا فریلنسر شدن‌شان را بگیریم و تنها کاری که از دست‌مان برمی‌آید همین توانمندسازی است. در واقع، این‌طور می‌توان گفت که وظیفه اصلی آکادمی‌ها همین است و در قبال بازار کار به لحاظ تخصص‌گرایی نقش دارند.»


نقش دانشگاه‌ها در توسعه فناوری‌های مالی


مهدی صادقی شاهدانی، رئيس دانشکده اقتصاد دانشگاه امام صادق(ع) نیز عنوان کرد: «تفاهم‌نامه‌ای بین اندیشکده اقتصاد ایران در دانشکده اقتصاد دانشگاه امام صادق(ع) و شرکت فن‌آوا کارت امضا شده که موجبات تحول حوزه فناوری مالی در کشور را فراهم می‌کند. فناوری مالی پاشنه‌آشیل نظام مالی جدید و به عبارتی نظام اقتصادی کشور است و توسعه آن به‌ منزله توسعه اقتصاد است. فن‌آوا کارت مجموعه توانمند و باتجربه‌ای است که به نظر ما می‌تواند همکار بسیار خوبی برای دانشگاه باشد. این همکاری برای توسعه فناوری‌های مالی بسیار مفید است و در بحث‌هایی نظیر کارشناسی، علمی و عملی ورود خواهد کرد.»

او در خصوص کارکرد دانشگاه‌ها در توسعه فناوری‌های مالی در ایران اظهار کرد: «دانشگاه‌ها محل کسب دانش هستند و هر کار عملی که بخواهد انجام شود، نیاز به یک پیش‌زمینه نظری دارد و کارکرد دانشگاه‌ها این است که بن‌مایه‌های نظری لازم برای اقدامات عملی را فراهم می‌کنند. فناوری‌های مالی در چند سال اخیر توسعه زیادی داشته و ما نیز برآنیم تا آنچه در دنیا در حال رخ دادن است را در کشور عزیزمان داشته باشیم و دانشگاه می‌تواند افراد را به لحاظ علمی به‌روز نگه دارد. ما باید در دانشگاه به الگوهای نظری برسیم که در عمل کارکرد داشته باشد و در وضعیت نظام مالی و اقتصادی کشور تغییرات مثبت ایجاد کند.»

بنا بر صحبت‌های صادقی شاهدانی، این همکاری‌ها به تربیت نیروی انسانی متخصص انجامیده و باعث تزریق نیروی کار جدید به بازار می‌شود. با این حال، همکاری دانشکده‌های مهندسی و فنی نیز لازم است، چون دانشکده اقتصاد تنها توان این را دارد که افراد را به لحاظ دانش مالی توانمند کند.

رئيس دانشکده اقتصاد دانشگاه امام صادق(ع) در آخر گفت: «برگزاری چنین همایش‌هایی به دیده شدن طرح‌های جدید کمک زیادی کرده و این امکان را برای شرکت‌ها و سازمان‌های مختلف فراهم می‌کند که علاوه بر معرفی خود و محصولات‌شان، درباره همکاری‌های آتی نیز گفت‌وگو کنند.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.