پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
مدیرعامل شرکت ملی انفورماتیک در گفتوگو با راه پرداخت اعلام کرد / رونمایی از دستیار هوشمند بانکی در دهمین همایش بانکداری الکترونیک
مدیرعامل شرکت ملی انفورماتیک ضمن تشریح اهمیت بهکارگیری هوش مصنوعی در حوزه بانکداری، در گفتوگو با «راه پرداخت» از ارائه دستیار هوشمند بانکی توسط این شرکت در دهمین همایش بانکداری الکترونیک و نظامهای پرداخت خبر داد.
علیرضا ماهیار، مدیرعامل شرکت ملی انفورماتیک در گفتوگو با راه پرداخت با اشاره به اهمیت بهکارگیری هوش مصنوعی در حوزه بانکداری اظهار کرد: «برای رسیدن به اهدافی همچون افزایش بهرهوری، کاهش هزینهها و بهبود کیفیت در ارائه خدمات، هوش مصنوعی میتواند با پردازش دادهها و اطلاعات و هوشمندسازی تصمیمگیریها، یک آیندهنگری مقابل مسئولان بانک یا سازمانها قرار بدهد و نقش مؤثری داشته باشد.»
او در ادامه بیان کرد: «زمانی که دادهها در بازارهای مالی بر اساس الگوریتمهای هوش مصنوعی در کنار هم قرار میگیرند، با مشخصکردن جریانات و رویهها هم میتوانید مدیریت بهتری داشته باشید و هم میتوانید در رگولاتوری و قانونگذاری بهتر عمل کنید.»
طبق گفته مدیرعامل شرکت ملی انفورماتیک، زمانی که سرمایهگذاری شرکتها و بانکهای بزرگ دنیا همچون آمازون و مایکروسافت را در حوزه هوش مصنوعی برای کشف تقلب و نظارت مبتنی بر تحلیل داده میبینیم، اهمیت ورود بانکداری ایران به این حوزه و لزوم اقدامات تأثیرگذار نیز بیشازپیش نمایان میشود.
به اعتقاد ماهیار، با بهکارگیری هوش مصنوعی در بانکداری ایران بهصورت جزیرهای برخورد شده است. او با بیان این مطلب در ادامه گفت: «ما در حوزه بانکی به دنبال این هستیم تا نهاد متمرکزی برای بهکارگیری هوش مصنوعی ایجاد شود که شبکه بانکی را در حوزههای مختلف قانونگذاری و تنظیمگری کمک کند.»
تدوین نقشه کلان برای هوش مصنوعی
مدیرعامل شرکت ملی انفورماتیک در بخش دیگری از صحبتهای خود به بررسی نقش هوش مصنوعی در کاهش حملات سایبری و ارتقای امنیت پرداخت و گفت: «هوش مصنوعی میتواند لایههای مختلفی از ارتباط مشتریان، کارکنان و سرویسدهندهها را بررسی کند و به یکسری تصمیمات اجرایی برسد که مانع از حملات و تقلب شود. البته هوش مصنوعی نیز از حملات سایبری در امان نیست و بهتازگی اعلام کردهاند که چت جیبیتی مورد حمله سایبری قرار گرفته و در پی آن، مدیرعاملش تغییر کرده است.»
او با بیان اینکه امنیت در بانکداری هم دغدغه و هم چالش است، بر امنسازی پروتکلها و ورود هوش مصنوعی در ایجاد زیرساختهای امن تأکید کرد و گفت: «هوش مصنوعی کاربردهای متنوعی همچون ارائه سرویس بهتر به مشتریان، تولید گزارشهای مدیریتی نظارتی و پایش عملکرد دارد.»
طبق گفته ماهیار، شرکت ملی انفورماتیک در حال تدوین یک نقشه کلان در حوزه هوش مصنوعی است که در آن، تأسیس و راهاندازی یک sbu در حوزه هوش مصنوعی در زمینه نظارت و ابزارسازی دیده شده است.
مدیرعامل شرکت ملی انفورماتیک درباره برنامه حضور این شرکت در دهمین همایش بانکداری الکترونیک و نظامهای پرداخت اعلام کرد: «یکی از برنامههای شرکت ملی انفورماتیک در این همایش، رونمایی و ارائه دستیار هوشمند بانکی است. دستیار هوشمند بانکی در همایش بانکداری الکترونیک ارائه خواهد شد و بازخورد افراد بر اساس دسترسیهای مشخصی مورد بررسی قرار میگیرد.»
او در ادامه با اشاره به تجهیز دستیار هوشمند بانکی به ویترین مجازی، بیان کرد: «در این زمینه در نظر داریم ویترین مجازی را در آینده به صورت نسخههای واقعیتر در شبکه شعب پیاده کنیم، زیرا برای ارتقای شعب باید ساختارهای سنتی را به سمت ساختارهای مدرن مبتنی بر مجازیسازی خدمات، حرکت و زیرساختهای دیگر جایگزین کنیم که امیدواریم دستیار هوشمند بانکی بتواند شروع خوبی برای بانکداری هوشمند باشد.»