راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

این نمایشگاه‌ها را برای چه کسانی برگزار می‌کنید؟ / هیاهو برای هیچ

هفته گذشته هشتمین نمایشگاه بانکداری اسلامی برگزار شد. دوشنبه و سه‌شنبه دهم و یازدهم شهریور ماه، در اطراف سالن‌ همایش‌های صدا و سیما، نمایشگاهی برگزار شد که قرار بود توان بانکداری الکترونیک ایران را نمایش دهد. هر چند بیست و پنجمین همایش بانکداری اسلامی محلی است که مهم‌ترین تصمیمات اقتصادی و بانکی ایران برای یک سال آینده اعلام می‌شود، اما در حاشیه این همایش، نمایشگاهی برگزار می‌شود که هدف از برگزاری آن نامشخص است. عنوان نمایشگاه، بانکداری اسلامی است اما به جز بانک دی هیچ بانک دیگری در این نمایشگاه حاضر نشده بود. با نگاهی به فهرست شرکت‌های برگزار شده، می‌توان متوجه شد که شرکت‌های فعال در حوزه بانکداری و البته پرداخت الکترونیک از این نمایشگاه استقبال کرده‌‌اند. مدیران این شرکت‌ها این نمایشگاه را فرصتی می‌دانند برای گفت و گو با مدیران عالی‌رتبه بانکی ایران. در این گزارش نگاهی خواهیم داشت بر آنچه در این نمایشگاه گذشت.

Mabna-Card-IsBa-e-way2pay-93-06-15

Islamic-Banking-way2pay-93-06-16 (4)

.

عبور از دل خدمات

در هنگام ورود به سالن همایش‌های صدا و سیما و در همان ابتدا بزرگ‌ترین غرفه نمایشگاه در سالن خورشید به پا شده است. شرکت خدمات انفورماتیک فقط بزرگ‌ترین شرکت بانکداری الکترونیک ایران نیست. بلکه این شرکت در بیشتر حوزه‌ها هم بزرگ‌ترین است. این شرکت محصول و خدمت جدیدی در این نمایشگاه رو نکرده بود و بیشتر چیزهایی که برای نمایش آورده بود پیش از این نیز معرفی شده بودند. با گردشی کوتاه در نمایشگاه متوجه می‌شویم که خدمات تقریبا در تمام بخش‌های بانکداری الکترونیک ایران حضور دارد و بیشتر طرح‌های زیربنایی و زیرساختی فناوری اطلاعات بانکی ایران توسط این شرکت انجام می‌شود.

Islamic-Banking-way2pay-93-06-16 (9) Islamic-Banking-way2pay-93-06-16 (8)

از جمله محصولاتی که این شرکت بزرگ در حوزه خودپرداز معرفی کرده بود می‌شود به این‌ها اشاره کرد: دستگاه دریافت و پرداخت آنی وجه (فرادیس 210)، Cashless ATM. چند سالی هست که شرکت‌های صنعت پرداخت الکترونیک به دستگاه‌های خودپردازی که بدون اسکناس کار می‌کنند علاقمند شده‌اند اما هنوز شاهد حضور گسترده این محصولات در کشور نبوده‌ایم. آن گونه که خدمات اعلام کرده بود از حدود 30 هزار دستگاه ATM در ایران، این شرکت از 14 هزار دستگاه پشتیبانی می‌کند. همچنین آنها از بین بیش از 2 میلیون دستگاه کارت‌خوان حدود 40 هزار دستگاه را پشتیبانی می‌کنند. اما شاید مهم‌ترین چیزی که خدمات در این نمایشگاه تاکید می‌کرد گسترده‌ترین شبکه پشتیبانی خودپردازی بانکی ایران بود. این شرکت محصولاتی در زمینه بانکداری همراه بر بستر سیم‌کارت نیز معرفی کرده بود که به گفته مدیران این شرکت به صورت آزمایشی با ایرانسل به مردم خدمت جدیدی می‌‌دهند. چند سالی هست شرکت‌ها و بانک‌های ایرانی همگام با جهان تلاش می‌‌کنند در زمینه NFC فعال‌تر باشند. هر چند که هنوز مانند یو‌اس‌اس‌دی نتوانسته‌‌اند دستاورد قابل قبولی داشته باشند. خدمات، سرویس *743# خود در نمایشگاه را معرفی کرد. سناب، مبنا، نشتا، نسیم، شفق، سیما، سماب، سرو، سیماپ، کاشف نام برخی از خدماتی است که شرکت خدمات به شبکه بانکی ایران عرضه کرده است.

 Islamic-Banking-way2pay-93-06-16 (6)

.

و باقی شرکت‌ها

از پله‌ها پایین که بروید و از کنار سالن همایش عبور کنید و از دالانی بگذرید می‌رسید به جایی که نزدیک به 15 شرکت فناوری اطاعاتی بانکی ایرانی جا خوش کرده‌‌اند. اول از همه داتین را می‌بینیم. داتین شرکت فعال گروه فناپ در صنعت بانکداری الکترونیک است. هنوز برخی حوزه فعالیت فناپ را محدود به چیزی می‌دانند که امروز داتین پیشگام آن است. اما فناپ به هولدینگی بزرگ تبدیل شده که به گفته خودشان یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های فناوری اطلاعات ایران هستند. آنها در پروژه‌های کلان فعالیت می‌کنند و داتین ماموریتی را بر عهده دارد که فناپ در ابتدای تاسیس داشت. داتین در این نمایشگاه راهکارهای جامع بانکی‌اش را معرفی کرده بود. از جمله این راهکارها می‌شود به این‌ها اشاره کرد: سامانه بانکداری متمرکز، سوئیچ پرداخت الکترونیک، سامانه مدیریت کارت و کارت اعتباری، بانکداری مدرن، اعتبارسنجی مشتریان، باشگاه مشتریان، سامانه مبارزه با پولشویی، هوشمندی کسب و کار و برنامه‌ریزی منابع انسانی.

Islamic-Banking-way2pay-93-06-16 (7) Islamic-Banking-way2pay-93-06-16 (11)

روبه‌روی داتین شرکت دیگری بود که جمعی از فارغ‌التحصلات شریفی آن را ایجاده کرده‌اند و در این سال‌ها آرام آرام خودش را بین بزرگان صنعت جا داده است. حصین با کارت‌های هوشمند شناخته شده و این روزها با راه‌اندازی شرکت‌های مختلف سعی کرده وارد بازی بزرگان شود.

.

حمایت از توله پلنگ

بعد از غرفه بانک دی که خیلی جمع و جور در نمایشگاه حاضر شده بود، مجموعه شرکت‌های گروه توسن حضور داشتند. توسنی‌ها سعی کردند با برگزاری برنامه‌های مختلف توجه‌ها را به خودشان جلب کنند. از رونمایی از اولین دانشنامه اجتماعی صنعت بانکداری و پرداخت گرفته تا رونمایی از کتاب بانک 3.0. البته توسنی‌ها اعلام کرده بودند که حامی محیط زیست هستند و از توله پلنگ‌های هیرکانی هم حمایت می‌‌کنند. توسنی‌ها هم مثل خدماتی‌ها محصول و خدمت جدیدی رو نکرده بودند و هر چیزی که بود تکرار مکررات بود و بس. آنها هم همان دستاوردهایی که پیش از این در حوزه نرم‌افزاری و سخت‌افزاری داشتند را رو کرده بودند. احتمالا شرکت‌ها گذاشته‌اند که آس‌هایشان را در نمایشگاه بانکداری الکترونیک رو کنند. در جوار توسنی‌ها شرکت جی‌اس‌اس غرفه‌های زیبایش را برپا کرده بود. جی‌اس‌اسی‌ها در صنعت بانکداری و پرداخت الکترونیک جزو معدود شرکت‌هایی هستند که هویت بصری جذابی دارند و معمولا هم از این منظر مورد توجه قرار می‌گیرند. در نمایشگاه‌های گذشته همیشه این شرکت در کنار شرکت توسن دیده شده است. آنها چند وقتی هست که شرکتی با عنوان جی‌اس‌‌اس تک راه‌‌اندازی کرده‌‌اند که یادآور توسن تکنو است. جی‌اس‌اسی‌‌ها در نمایشگا‌ها معمولا با دست پر ظاهر می‌شوند و تجهیزات جذابی برای صنعت پرداخت الکترونیک ایران در آستین دارند.

Islamic-Banking-way2pay-93-06-16 (5)

.

انتهای نمایشگاه

از این جا به بعد چند شرکت دیگر حاضر شده بودند. مبنا کارت آریا، اسوه، ایران ارقام، پویا، گلچین رسانه، توتان و چند شرکت دیگر. اما به دلیل ساختار نمایشگاه و نزدیکی این غرفه‌ها با سالن‌های غذاخوری حجم اندک بازدیدکننده‌ها در این محل کم‌تر هم می‌شد. اسوه چند سالی هست که تلاش می‌کند نقشی جدی در صنعت نرم‌افزارهای بانکداری الکترونیک ایفا کند. گلچین رسانه که شرکت قدیمی است اما در صنعت پرداخت الکترونیک و تولید کارت‌های بانکی هنوز شرکت جوانی محسوب می‌شود. مبنا کارت آریا که به مرور جا افتاده و به یکی از بازیگران صنعت تبدیل شده است. ایران ارقام هم به اندازه کافی در صنعت سخت‌افزارهای بانکی شناخته شده است.

Islamic-Banking-way2pay-93-06-16 (1) Islamic-Banking-way2pay-93-06-16 (2) Islamic-Banking-way2pay-93-06-16 (3) Islamic-Banking-way2pay-93-06-16 (10)

.

نمایشگاه تمام شد

سه‌شنبه گذشته نمایشگاه تمام شد. این نمایشگاه ارتباط معنایی با همایشی که در کنار آن برگزار می‌شود ندارد. در همایش، تصمیمات مهمی اعلام می‌شود که سرنوشت یک سال آینده ما بسته به این نظرات است. اما در نمایشگاه همه چیز آرام است. انتظاری که از نمایشگاه می‌رود عرضه محصولات و خدمات جدید است. چیزی که در بیشتر نمایشگاه‌های ایرانی کیمیاست و اینجا هم خبری از آن نیست.

 رسول قربانی

منبع: هفته‌نامه عصر ارتباط، شماره 671

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.