راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

درباره یک‌دهگی رویداد کیش‌اینوکس / تثبیت یک هویت متمایز

این سومین کیش‌اینوکسی بود که در آن حضور داشتم. اولین آن کیش‌اینوکس ۲۰۱۷ بود و بعد از آن هم در سال ۲۰۱۹ یک‌بار دیگر به‌عنوان خبرنگار شاهد این نمایشگاه بودم. اما حالا تجربه شرکت در دهمین دوره رویداد کیش‌اینوکس،‌ بسیار متفاوت بود.

کیش‌اینوکس ۲۰۱۷ چهارمین دوره این نمایشگاه بود و در آن خبری از حضور پررنگ کسب‌وکارهای صنعت مالی نبود؛ در مقابل پاویون‌های وزارتخانه‌های اقتصادی بسیار پررنگ بودند. در سال ۲۰۱۹ ولی کسب‌وکارهای نوظهور صنعت مالی و بخش‌های فناوری‌محور این صنعت، هرچند کم‌رمق، اما پا به صحنه گذاشته بودند و در این میان البته حضور بورسی‌ها نسبتاً چشم‌گیر بود. کیش‌اینوکس امسال در دهمین دوره خود به‌ نظر می‌رسید به یک بلوغ نسبی رسیده و دیگر می‌توان با خوش‌بینی گفت در مسیر ساختن و تثبیت یک هویت متمایز از خود در میان سایر رویدادهای صنعت مالی است.

اگر در دوره‌های قبل، طبق مشاهدات خود من و گفته‌های دیگر خبرنگاران و فعالان حوزه صنعت مالی، استقبال بازدیدکنندگان از نمایشگاه کم بود یا به بهانه همین نمایشگاه در کیش حضور داشتند اما میلی برای حضور در غرفه و همایش نداشتند، در کیش‌اینوکس ۲۰۲۳ جمعیت نسبتاً خوبی در سالن‌ها حضور داشت.

همچنین اگر در دوره‌های قبل بیشتر شرکت‌ها برای پرکردن بیلان‌های هزینه‌کرد بودجه‌های نمایشگاهی سالیانه خود آمده بودند و عجله داشتند که از نمایشگاه بیرون بزنند و بروند سراغ گشت‌وگذار در کیش، این‌بار حداقل آنچه مشاهده می‌شد این نبود. شرکت‌کنندگان نسبتاً با دست پر آمده بودند؛ دست پر از محصول و سرویس یا ایده و علاقه به شبکه‌سازی و در یک کلام جدی بودند و نه علی‌السویه.

همین دریافت‌ها هم ذهن را به این سو متبادر می‌کرد که احتمالاً کیش‌اینوکس در یک‌دهگی عمرش قرار است جدی‌تر از قبل باشد و دوره تاتی‌تاتی کردن را دیگر گذرانده است.

البته این فرصت را بانک‌ها و بعد از آن بیمه‌ای‌ها جدی‌ گرفته بودند و غرفه‌های پرجنب‌وجوشی داشتند و از آن طرف در بخش محتوایی نمایشگاه هم سخنرانی‌ها و کارگاه‌هایی را به خود اختصاص داده بودند اما بخش بورس چندان شکل و شمایل جدی در این دوره از نمایشگاه نداشت.

«حسین اسلامی»، رئیس سازمان نصر تهران جایی در صحبت‌هایش در یک پنل در دومین روز همایش‌های محتوایی کیش‌اینوکس ۲۰۲۳، با یادآوری نمایشگاه سال گذشته گفت: «ما پارسال در کیش‌اینوکس بودیم ولی شرایط جوری بود که باید مخفی می‌کردیم که هستیم. نگران بودیم که نکند عکس و فیلمی منتشر شود و متهم شویم به‌ عادی‌انگاشتن وضعیت.» اگر همین حرف اسلامی را از مقیاس کشوری آن جدا کنیم و بیاوریم در صنعت مالی، به‌ نظر می‌رسد بورسی‌ها بعد از آن جهش و سقوط تاریخی که در سال‌های آخر دهه ۹۰ برایشان رقم خورد، هنوز به ریل بازنگشته‌اند و بیشتر ترجیح‌شان این است که فعلاً در رویدادهای این‌چنینی یا غایب باشند یا چراغ‌خاموش.

در مجموع آن دسته از فعالان صنعت مالی که در کیش‌اینوکس ۲۰۲۳ حضور داشتند، گویا بالأخره توانسته بودند این نمایشگاه را هم به فال و هم به تماشا تبدیل کنند و حالا دیگر فقط وزن کیش بودن آن سنگینی نمی‌کرد، بلکه یک رویداد جدی بود برای پرزنت‌کردن ایده‌ها و محصولات و فشردن دست‌های همکاری.

استمرار این ۱۰ دوره هیچ هم که نداشته باشد، این را داشت که حالا این رویداد را به پختگی برساند و در دهمین دوره از عمرش بتوان گفت اگر همین راه ادامه یابد، دهه دوم عمر آن قطعاً با اتفاقات زیاد و یگانه‌سازی آن بین رویدادهای صنعت مالی همراه خواهد بود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.