راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

بلوبانک تجربه استفاده از بلوباکس را بررسی کرد / بلوباکس؛ مسیر پس‌انداز هوشمند و هدفمند

بلوبانک در گزارشی به بررسی تجربه کاربران خود در مورد استفاده از بلوباکس پرداخته است. کاربران، بلوباکس را به قلک تشبیه کرده‌اند که فرایند پس‌انداز را برای آنها هوشمند و هدفمند می‌کند.

در چند سال اخیر، تب‌وتاب نئوبانک‌ها و دیجیتالی شدن شعب بانکی به‌ طور چشم‌گیری افزایش یافته است. با ورود این سبک جدید به عرصه بانکداری، اکنون دسترسی به خدمات مالی و مدل تراکنش‌ها شکل و شمایل دیگری به خود گرفته است. بلوبانک سامان یکی از این نئوبانک‌هاست که اگر خاطرتان باشد ورودش با کارت‌های جدید و خلاقانه به بازار مالی ایران توجه بسیاری از افراد را جلب کرد.

من نیز مانند سایر کاربران، همان ابتدا کنجکاوانه اپلیکیشن آن را نصب کردم. اوایل فقط کارت بانکی بلو را همراه خود داشتم و به‌عنوان یک کاربر عادی، برخی از تراکنش‌های روزمره خود را با استفاده از بلوکارتم انجام می‌دادم. دست‌کم وقتی به فروشگاه می‌رفتم و کارت را در دست داشتم، تماشای چهره‌های کنجکاو فروشندگان هنگام دیدن کارت‌های عجیب بلو برایم تجربه‌ای لذت‌بخش بود.

اما اخیراً کنجکاوی من به مرحله جدیدی رسید و متوجه قابلیت‌هایی در اپلیکیشن بلو شدم که اگر نگویم نحوه برنامه‌ریزی مالی من را دگرگون کرد، می‌توانم مدعی شوم که تأثیر قابل‌ توجهی بر آن داشت. «بلوباکس» نام قابلیت هوشمند پس‌انداز در اپلیکیشن بلو است و این امکان را می‌دهد که برای نیازها و برنامه‌های آینده خود به شیوه‌ای متفاوت پول پس‌‌انداز کنید.


بلوباکس! چرا و چگونه؟


از دید کاربری دیگر، بلوباکس تکامل قلک‌هایی است که پس از پر شدن، آنها را باز می‌کردیم یا می‌شکستیم و شروع به شمردن سکه‌ها و اسکناس‌های آن می‌‌کردیم تا ببینیم کدام‌‌یک از آرزوهایمان با مبلغ جمع‌شده محقق می‌شود. تفاوت عمده در این میان، هدفمند بودن این قلک‌هاست. قابلیت بلوباکس هدفمندی را به قلک‌های ما اضافه می‌کند.

می‌گویم هدفمند، از این جهت که کاربر بلو می‌تواند به تعداد اهداف و نیازهایش باکس تعریف کرده و برای هر باکس نام مشخصی انتخاب کند و به مرور بسته به اولویت‌هایش به باکس‌های دلخواهش پول منتقل کند. این پاسخ به چرایی این ماجراست، اما بگذارید در خصوص چگونگی آن تجربه خودم را شرح دهم.

ابتدا برای چند برنامه پیش‌ رویم باکس تعریف کردم؛ سپس برای هر کدام از آنها زمان مشخصی را در نظر گرفتم و به صورت روتین در آن زمان مشخص به باکس مورد نظر مبلغی را منتقل می‌کردم. این تمام کاری بود که انجام دادم و اکنون پس از شش ماه، عدد درج‌شده زیر هر باکس دقیقاً همان مبلغی است که منتظر آن بودم.


ویژگی‌های بلوباکس


در ادامه این گزارش، مزایا و معایب و ویژگی‌های بلوباکس بررسی شده است. بلوباکس دو ویژگی دیگر نیز درون خود دارد که هرکدام به نوبه خود در روند پس‌انداز کردن تأثیرگذار است. اولین ویژگی «هدف» نام دارد و سقف برنامه‌ریزی شما برای هر باکس را تعریف می‌کند. بدین طریق که در هر باکس می‌توانید مبلغ مشخصی را به‌عنوان هدف تعریف کنید تا از روند نزدیک شدن به آن عدد به صورت منظم باخبر شوید.

یک کاربر تجربه خود از این قابلیت بلوباکس را این‌گونه توضیح داد: «زمانی که برنامه مالی من تغییر می‌کرد، در صورت امکان مبلغ اضافی را به باکس‌هایم منتقل می‌کردم. برای مثال هزینه سفری که به ناچار لغو شد را به باکسی که انتظار بیشتری برای تحقق آن داشتم منتقل کردم. این اتفاق با اعلان اپلیکیشن بلو امکان‌پذیر شد و اگر از میزان نزدیکی خود به هدف آن باکس آگاه نبودم امکان خرج کردن هزینه سفر بدون هیچ برنامه‌ای مثل همیشه برایم محتمل‌تر بود.»

ویژگی بعدی «رُند» نام دارد و با این ویژگی، مبلغ خرید در ضریب‌های 5 و 10 رند می‌شود. به این صورت که هنگام خریدهای روزانه اگر مبلغ نهایی خرید برای مثال 153 هزار تومان شده باشد، روی ضریب 5، مبلغ 155هزار تومان از حساب شما کسر می‌شود و در ضریب 10 مبلغ 160هزار تومان از حساب‌تان کسر و در نهایت ما‌به‌التفاوت حاصل به باکس شما منتقل می‌شود.


مزایا و معایب بلوباکس


اولین و شاید اصلی‌ترین مزیت بلوباکس این است که دیگر نیازی به ایجاد حساب جداگانه برای پس‌انداز ندارید و بلوباکس به تنهایی پاسخگوی کاملی برای پس‌انداز کردن در زندگی است. دوم اینکه هدفمند بودن آن باعث می‌شود نه‌تنها از اهداف و برنامه‌های خود منحرف نشوید بلکه روند نزدیک و محقق شدن آن را نیز کاملاً رصد کنید. سوم اینکه شما هیچ کارمزدی بابت انتقال پول میان باکس‌ها و حساب خود نمی‌پردازید و این قابلیت کاملاً رایگان است.

البته که این تجربه با چالش‌هایی نظیر سقف تعداد باکس‌ها نیز همراه بود. شما می‌توانید تا سقف 10 عدد باکس برای پس‌انداز تعریف کنید که شاید بتوان آن را محدودیتی مفید نیز تلقی کرد؛ زیرا نباید تمام سرمایه خود را پس‌انداز کرد و فارغ از برنامه‌ریزی، سرمایه‌گذاری ‌کردن نیز نقش مؤثری در موفقیت‌های مالی دارد. همچنین باید بدانید که ویژگی رُند در این سرویس فقط برای یک باکس اعمال می‌شود و هنگامی که آن را برای یک باکس مشخص فعال می‌کنید، باقی باکس‌های شما قادر به استفاده از این ویژگی نیستند.

در نهایت اینکه بلوباکس ترکیبی از پس‌انداز و برنامه‌ریزی است و کاربردهای متنوعی دارد. از تمرکز کامل روی سرمایه‌ و برنامه‌های خود گرفته تا محقق شدن اهداف ریز و درشتی که فشار و مشغله‌های روزمره، امکان رسیدگی به آنها را برای شما دشوار کرده باشد. پس اگر به دنبال یک راه ساده و هوشمندانه برای پس‌انداز پول خود هستید، می‌توانید سرویس بلوباکس را امتحان کنید.

برای دسترسی به این سرویس، اپلیکیشن بلو را از طریق لینک https://click.adtrace.io/4x4mvrs  دانلود کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.