راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

شرکت آسان‌پرداخت رتبه اعتباری کسب کرد / رتبه اعتباری کوتاه‌مدت A+ برای آپ

شرکت آسان‌پرداخت به‌عنوان یک شرکت ارائه‌دهنده خدمات پرداخت نسبت به ارزیابی رتبه اعتباری خود اقدام کرده که طبق نتایج این رتبه‌بندی، موفق به اخذ رتبه اعتباری بلندمدت BBB+ و کوتاه‌مدت A+ شده است.

رتبه‌بندی اعتباری بنگاه‌های اقتصادی و شرکت‌ها رویه‌ای مرسوم در اقتصادهای بین‌المللی است که در سال‌های اخیر به دلیل مزایا و کاربردهای آن برای طیف وسیعی از ذینفعان (اعم از افزایش شفافیت، مدیریت و پایش مدون ریسک و نقدینگی و…)، به‌صورت پررنگ‌تر در ایران نیز موردتوجه قرار گرفته است. در این راستا، شرکت آسان‌پرداخت پرشین (سهامی عام) اقدام به انجام فرایند رتبه‌بندی اعتباری و اخذ رتبه اعتباری خود کرده است.

شرکت آسان‌پرداخت پرشین (سهامی عام) پس از پایش و ارزیابی توسط شرکت رتبه‌بندی برهان (معتمد سازمان بورس و اوراق بهادار) توانسته به‌عنوان شرکت ارائه‌دهنده خدمات پرداخت و همچنین گروه رایانه، موفق به اخذ رتبه اعتباری بلندمدت BBB+ و کوتاه‌مدت A+ شود.

بر اساس ساختار موجود، شرکت‌های رتبه‌بندی اعتباری تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار و به‌صورت مستقل و با در نظر گرفتن منافع همه سهامداران، پس از ارزیابی جامع ریسک‌های اعتباری، مالی، کسب‌وکاری، نقدینگی و سایر حوزه‌های بااهمیت اقدام به ارائه رتبه اعتباری و اظهارنظر در این‌ خصوص می‌کنند.

با توجه‌ به منفعت‌های تأمین مالی از طریق بازار بدهی در مقایسه با تأمین مالی از طریق سهام‌داران، فراهم‌سازی امکان مدیریت و پایش مؤثر ریسک‌های عملکردی و اعتباری و همچنین متعادل‌سازی ساختار سرمایه به‌وسیله به‌کارگیری ابزارهای متنوع تأمین مالی، شرکت‌ها در سال‌های اخیر تمایل بیشتری به همکاری با مؤسسات رتبه‌بندی اعتباری نشان داده‌اند.

علاوه بر این، نظام اقتصادی کشور نیز حرکت تدریجی خود را از فعالیت‌های تأمین مالی مبتنی بر بازارهای سنتی (ازجمله تأمین مالی بانکی) به سمت بازارهای مالی آغاز کرده است.

بر اساس دستورالعمل‌های سازمان بورس و اوراق بهادار، ارزیابی اعتباری و کسب رتبه اعتباری مناسب سبب خواهد شد شرکت‌ها با سهولت بیشتر توازن ساختار سرمایه را برقرار کرده و با مدیریت بهینه ریسک‌ها، ثبات بیشتری ایجاد کنند. موضوعی که علاوه بر در اختیار گذاشتن منابع ارزان، امکان بهره‌برداری بیشتر از دارایی شرکت‌ها را نیز برای آنها به همراه خواهد داشت.

شرکت آسان‌پرداخت نیز در راستای فراهم‌سازی منابع مقرون‌به‌صرفه، پایداری مالی، رشد باثبات درآمد (سود)، تنوع‌سازی جریان‌های درآمدی و پایش و مدیریت ریسک‌های عملیاتی را در دستور کار شرکت قرار داده است.

در تعاریف رتبه‌بندی اعتباری، رتبه اعتباری A، دارای کیفیت اعتباری بالا بوده و دلالت بر ریسک اعتباری پایین دارد‌. توان پرداخت به‌موقع تعهدات مالی در این نوع از درجه‌بندی به صورت مناسب برآورد شده و در مقایسه با درجات بالاتر در مقابل بروز تغییرات در اوضاع و شرایط اقتصادی از آسیب‌پذیری بیشتری برخوردار باشند‌.

برای رتبه اعتباری BBB نیز کیفیت اعتباری خوب ارزیابی شده و معرف انتظار ریسک اعتباری پایین در شرایط حاضر است. توان ایفای تعهدات مالی در آنان رضایت‌بخش بوده ولی احتمال تضعیف این توانایی در شرایط بروز تغییرات در شرایط و اوضاع اقتصادی دور از انتظار نخواهد بود. این درجه‌بندی پایین‌ترین نوع درجه‌بندی سرمایه‌گذاری تلقی می‌شود‌.

1 دیدگاه
  1. هادی می‌گوید

    سلام ماشین میخوام بیمه کنم بیمه نامه چگونه به دستم میرسه

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.