راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

تلاش انگليس براي حذف روسيه از شبكه بانكي سوئیفت

با شدیدتر شدن نزاع روسیه و اوکراین و تهدید بیشتر مرزهای شرق اروپا، در نشست امروز سران اتحادیه اروپا موضوع تحریم بیشتر سیستم بانکداری روسیه از سوی بریتانیا مطرح خواهد شد.

بریتانیا برای بررسی بلوکه کردن دسترسی روسیه به سیستم نقل و انتقالات بانکی سوئیفت (ارتباطات مالی بین بانکی جامعه جهانی) در اقدام به تحریم هرچه بیشتر این کشور در پی اختلاف با اوکراین، اتحادیه اروپا را تحت فشار بیشتری قرار خواهد داد.

سوئیفت یکی از ارتباطات اصلی روسیه با سیستم بانکی بین‌المللی است. دولت نخست وزیر دیوید کامرون درصدد است در نشست سران اتحادیه اروپا که در بروکسل برگزار می‌شود موضوع را مطرح کند.

بلوکه کردن روسیه از سیستم سوئیفت وسعت جنگ در برابر این کشور است و قطعاً از سوی روسیه بی‌پاسخ نخواهد ماند. حذف آنها از این سیستم مانع معاملات اصلی نمی‌شود بلکه مشکلاتی در بانکداری برون‌‌مرزی ایجاد کرده و جریان تجارت را مختل می‌کند. این حرکت با افزایش نگرانی اروپا در مورد آخرین یورش روسیه به اوکراین انجام می‌شود که تهدید تبدیل نزاع به جنگ تمام عیار در دامنه شرقی اروپا به شمار می‌رود.

بریتانیا می خواهد در راستای تحریم های آمریکا علیه روسیه اتحادیه اروپا را نیز در این مسیر سازگار کند. اتحادیه اروپا تحریم مشابه ایران را در ماه مارس سال ۲۰۱۲ اعمال کرد تا ارائه خدمات بانکی به ایران را محدود کند. سوئیفت که در بلژیک قرار دارد باید با تصمیم اتحادیه اروپا موافقت کند.

دولت روسیه که با خطر از دست رفتن این شبکه رو به روست پیش‌تر حواله‌ای برای ایجاد سیستم روسی نقل و انتقالات داخلی بانکی ایجاد کرده است. دولت های اتحادیه اروپا در ماه ژوئیه تحریم دیگری برای بانکداری روسیه در نظر گرفتند که از آن زمان جنگ روسیه با اوکراین شدیدتر شده است.

منبع: اخباربانک / bloomberg

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.