راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

هوشمندسازی، ضرورت امروز و فردا

تصور اینکه زندگی در آینده همچون حال ادامه یابد، با توجه به محدودیت در منابعِ غیر قابلِ تجدید بسیار مشکل به نظر میرسد. بایستی راهکاری اندیشه شود؛ این راهکار در استفاده هوشمندانه از ابزارها و خلق منابع نوین است، و این فناوری خواهد بود که باعث به‌کارگیری صحیح منابع می‌شود. هوای پاک، جامع‌های امن و سرزمینی پیشرفته، در گرو به‌کارگیری صحیح ابزارهای هوشمندی است.

می‌دانیم که پایه و اساس بیشتر حرکت‌های رو به جلو، کمک به تسهیل زندگی شهروندان است: یعنی تک‌تک افراد جامعه. این بدان معناست که در حوزه‌های سلامت، اطلاع‌رسانی، مالی و اقتصادی، آموزش، کار و در مواقع بحران، شهروندانی داشته باشیم که تکلیف خود را با ابزارهای هوشمند بدانند و با استفاده از آنها بتوانند زندگی خوبی داشته باشند. دیگر هوشمندی تنها در زمینه‌های کلان زندگی افراد قرار نمی‌گیرد بلکه بر سبک زندگی آنها یعنی خانه و خانواده، سلامت و ورزش، پوشش، مذهب، سفر، غذا، استراحت، طراحی داخلی، طرز فکر، تفریحات و سرگرمی، خرید و معاملات او تاثیر می‌گذارد و تمامی شئون زندگی افراد آکنده با تکنولوژی میشود. موضوع مطرح شده، در ریزترین مسائل زندگی پیش خواهد آمد.

برای ایجاد این خدمات بایستی نیازسنجی نسبت به احتیاجات جامعه در اولین قدم انجام شود و سپس با توجه به فرهنگ و هویت اجتماع نسبت به طراحی ابزارهایی برای شهروندان اقدام کرد. انجام کاری در این ابعاد با سرمایه‌گذاری شرکت‌هایی که دارای چشم‌اندازی گسترده هستند و از نیروی انسانی خبره و نخبه بهره می‌برند ممکن می‌شود. و این روندی هزینه‌بر و با توجه به اینکه خدمات جدید از روند فرهنگ‌سازی عبور می‌کنند، فرآیندی طولانی مدت هم خواهد بود.

همچنین با استفاده از راهکارهای هوشمندسازی می‌توانیم بر یکی از بزرگ‌ترین معضلات جامعه‌مان که کمبود وقت است فائق آییم. زمان و وقتی که با استفاده از این راهکارها در اختیار شهروندان قرار میگیرد می‌تواند برای توجه به آموزش، خانواده، تفکر و امور دیگری که مورد علاقه آنهاست، صرف شود. همانطور که اشاره شد استفاده از راهکارهای هوشمندی میتواند بر زندگی و سبک زندگی انسان‌ها تاثیر بگذارد.

و در پایان باید گفت دغدغه تمام شرکت‌های فعال در زمینه ICT که دل در گرو آینده ایران زمین دارند «راحتی و تسهیل زندگی ایرانیان» است؛ سرهای پرشوری که به سرزمینی هوشمند می‌اندیشند.

حسین اسلامی (قائم مقام مدیرعامل شرکت فناپ)

منبع: هفته‌نامه عصر ارتباط، شماره 667

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.