پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
نقش فناوری پوشیدنی در توسعه بانکداری
فناوری پوشیدنی، فناوری جدیدی است که صنعت بانکداری میتواند از آن برای توسعه فعالیتهای خود و ارائه خدمات گستردهتر به مشتریها بهره ببرد. پیشبینی میشود محصولات جدید از جمله ساعت هوشمند اپل طی ماههای آینده وارد بازار شود و مورد استقبال گسترده مصرف کنندگان قرار گیرد.
در بخشی از مقاله منتشر شده در نشریه امریکن بنکر آمده است: «از فناوری پوشیدنی میتوان برای سرعت بخشیدن به عملیات بانکی نظیر هشدار وقوع تقلب یا اعلام وضعیت حساب بانکی مشتریها استفاده کرد؛ همچنین از این ابزارها میتوان برای انجام تراکنشهای ساده نظیر انتقال وجوه بهره برد. از سوی دیگر انتظار میرود این گونه ابزارها با تجهیزاتی که با صدای استفاده کننده کار میکنند به خوبی سازگار شوند. در این ابزارها، مشتری درخواست خود را با صدای خود از بانک میخواهد و نکته مهم این است که ابزارهای یاد شده به سرعت مورد پذیرش قرار خواهند گرفت. بنا به پیشبینی موسسه تحقیقاتی جنریتور ریسرچ (Generator Research)، در سال جاری میلادی ۹/۸ میلیون ساعت هوشمند در سرتاسر جهان به فروش خواهد رسید و این رقم در سال ۲۰۱۸ به ۲۱۴ میلیون عدد افزایش خواهد یافت.»
بسیاری از کارشناسان در حال زمینه سازی برای ورود سریع بانکها و موسسات مالی به این حوزه هستند. بانک «تانگرین تورنتو» قصد دارد قبل از پایان سال جاری میلادی استفاده از ابزارهای دیجیتال پوشیدنی را آغاز کند. به باور مدیران این بانک، فناوری پوشیدنی نیازهای مشتریها را پاسخ میدهد و بر میزان در دسترس بودن خدمات میافزایند؛ این دو ویژگی سبب پذیرش گسترده این فناوری از سوی مشتریها خواهد شد.
در نمایشگاه تجهیرات الکترونیک مصرفی، فناوری پوشیدنی مورد توجه بسیاری از بازدیدکنندگان قرار گرفت و پیشبینی میشود طی چند سال آینده میلیونها عدد از این ابزارها از سوی مصرف کنندگان مورد استفاده قرار گیرد.
مارک شوان هاوسر، رییس بخش خدمات مالی در شرکت «جاولین استراتژیاند ریسرچ»، فناوری پوشیدنی را با گوشی آیفون در ابتدای معرفی آن به بازار مقایسه میکند و میگوید: «اگر این ابزارها ترکیبی صحیح از امکانات را داشته باشند میتوانند جایگزین بسیاری از ابزارهای کنونی شوند و در واقع مفهوم فرمان صوتی، یک عامل کلیدی در موفقیت این ابزارهاست.»
هنگام ظهور هر فناوری جدید موضوع امنیت اهمیت زیادی پیدا میکند و این گفته درباره فناوری پوشیدنی نیز صادق است. تولیدکنندگان آن در حال کار در این حوزه هستند اما میدانند که دستیابی به امینت صد در صد امکان پذیر نیست. کریس دنسی از شرکت مشاوره فناوری سرویس اسفیر، راههای نوآورانه نظیر ارسال هشدار به استفاده کنندگان را برای فناوری پوشیدنی پیشنهاد کرده است.
با توجه به اینکه امکان پرداخت با این فناوری در صنعت حمل و نقل آغاز شده است و در بوستون نیز دو دانشجوی دانشگاه MIT حلقهای ساختهاند که به استفاده کننده امکان پرداخت میدهد؛ اکنون برای انجام مطالعات بازار درباره رفتار مصرف کنندگان استفاده کرد.
بانکها برای حفظ توان رقابت خود با دیگر نهادهای غیربانکی ارائه کننده خدمات بانکی و نیز برای ارائه طیفی کامل از خدمات به مشتریها باید از تازهترین ابزارهایی که وارد بازار میشوند استفاده نمایند. فناوری پوشیدنی یکی از مهمترین ابزارهایی است که به نظر میرسد بانکها با درک ظرفیت بالایش به آن روی آوردهاند. بنابراین شاهد تحقق فناوریهای پوشیدنی پرداخت الکترونیکی (wearable payments) و فناوریهای پوشیدنی بانکداری الکترونیکی (wearable banking) خواهیم بود.
منبع: شاپرک / paymentsjournal.com