پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
USSD حرف اول را در آفریقای جنوبی میزند
۹۷ درصد از جمعیت بزرگسال در آفریقای جنوبی، در خانواده خود از تلفن همراه استفاده میکنند که تعداد آنها به ۲/۳۷ میلیون نفر (سنین بالای ۱۵ سال) میرسد. از این تعداد بازاریابها قادرند تا ۳۶ میلیون نفر را از طریق تلفن همراه در خانوادهشان تحت نفوذ تبلیغاتی خود قرار دهند. در حقیقت به طور متوسط ۴/۲ تلفن همراه در هر خانواده و ۲/۳۲ میلیون مالک منحصر به فرد تلفن همراه وجود دارد.
۶/۱۴ میلیون مالک تلفن همراه (۳۹ درصد از جمعیت بزرگسال مذکور) تنها از امکاناتی همچون مکالمه، پیام کوتاه و یا USSD استفاده مینمایند. این جمعیت مذکور از اپلیکیشنهای مربوط به داده (data) استفاده نمیکنند، بنابراین شما میتوانید آنها را با بازاریابی مکالمهای و متنی تحت نفوذ خود داشته باشید، و آنها را با اپلیکیشنهای مؤثری همچون SMS ،USSD و IVR جذب نمایید. بنابراین در مورد این جمعیت ۳۹ درصدی (که تنها از مکالمه، SMS ،USSD بر روی تلفنهای همراه خود استفاده میکنند) نمیتوان اپلیکیشنهای مربوط به شبکه، گوگل یا فیس بوک را به منظور جذب آنها به کار برد.
جمعیت باقی مانده ۷/۱۷ میلیون نفری (۴۸ درصد از کاربران بزرگسال) علاوه بر مکالمه، SMS و USSD، از اپلیکیشنهای داده (Data) نیز در تلفن همراه خود استفاده میکنند، که این به آن معنی است که این جمعیت از اینترنت و اپلیکیشنهای مربوط به آن نیز استفاده مینمایند. عموما این دسته ثروتمندتر بوده و میتوان آنها را با مواردی همچون انتشار آگهیها و تبلیغات، از طریق رسانههای تبلیغاتی غنی در کنار استفاده از شبکه و برنامههای مربوط به آن، پیامهای تصویری (MMS) ایمیل و فشار اطلاعیهها از طریق برنامههای مذکور، تحت نفوذ خود درآورد.
جمعیت ۴۸ درصدی مذکور از data بر روی تلفن همراه خود استفاده مینمایند، اما مراقب افتادن در دام تلفنهای همراه هوشمند میباشند. بر طبق بررسیهای انجام شده، ۲/۱۳ میلیون مالک تلفن همراه هوشمند وجود دارند، اما از آنجا که مفهوم یک تلفن هوشمند خیلی واضح و مشخص نیست، ترجیح ما این است که به جای مالکین تلفن همراه هوشمند، بر روی آن بخش از مالکین که از data بر روی تلفن همراه خود استفاده مینمایند (۷/۱۷ میلیون نفر) متمرکز شویم.
۵ درصد (۸/۱ میلیون نفر) مالک تبلت میباشند که این رقم یک رشد تقریبا ۳۰۰ درصدی بین سالهای ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳ داشته است. این بخش ۵ درصدی از جمعیت بزرگسالان، استفادهای بیش از حد متوسط، از داده (data) و رسانه (media) داشته و به عنوان جمعیت هدف تبلیغات فوقالذکر، بسیار مورد علاقه و به شدت در حال رشد میباشد.
اینترنت ثابت که از طریق کامپیوتر و لبتاب در دسترس میباشد، توسط ۵/۶ میلیون نفر مصرف کننده (یا ۱۷ درصد از جمعیت بزرگسالان) مورد استفاده قرار میگیرد.
در آفریقای جنوبی، موبایل به عنوان اولین گزینه در رسانههای دیداری مطرح است. کاربران این کشور نیز همچون سایر کشورها، تمایل به کاربرد و دسترسی به تلویزیون، لبتاب، تبلت و تلفن همراه هوشمند، به شرح زیر دارند:
- ۱- ۲۹ درصد: ۱۲۷ دقیقه در روز از طریق تلفن همراه هوشمند
- ۲- ۲۷ درصد: ۱۱۵ دقیقه از طریق تلویزیون
- ۳- ۲۹ درصد: ۱۲۶ دقیقه از طریق لبتاب
- ۴- ۱۵ درصد: ۶۳ دقیقه از طریق تبلت
تقسیم بندی جالبی در این زمینه وجود دارد و آن مربوط به این حقیقت است که ۳۱ درصد از زمان استفاده از رسانهها صرف استفاده همزمان از چندین رسانه دیداری، از قبیل تلویزیون و گوشی همراه هوشمند میشود، که این موضوع به طور آشکار اهمیت نقش سنتی و مهم آگهی دهندههای تلویزیونی را نشان میدهد.
.
مفاهیم برای بازاریابها
این بدان معنی است که در آفریقای جنوبی، ما در یک جامعه موبایلی نخستین (mobile first) زندگی میکنیم: آگهی دهندهها نیاز به طرح و بودجههای بیشتری برای موبایل دارند. استفاده کنندگان از این تبلیغات موبایلها هستند، و حتی اگر کاربران آنها از طریق یک کامپیوتر به اینترنت دسترسی داشته باشند، باز هم موبایل، دارای نقش انکارناپذیری در زمینه هر گونه بازاریابی، کمپین تبلیغاتی و یا بودجههای رسانهای میباشند.
این گزارش به این منظور منتشر شده است که زمینهای را فراهم نماید برای کمک به هدایت تجارت، آگهی دهندهها و بازاریابها به منظور استفاده هر چه بیشتر از فرصتهای رسانهای موبایل در آفریقای جنوبی.
بازاریابهای آفریقای جنوبی میدانند که چرا آنها باید به سمت موبایل بروند، اما برای آنکه بدانند چگونه به سمت موبایل بروند، نیاز است که هر چه بیشتر و بیشتر جستجو نمایند.
.
موبایل آینده بازاریابی در آفرقای جنوبی است
Tomi Ahonen مشهور گفته است که موبایل، هفتمین رسانه در بین رسانههای جمعی است. به گفته Raymond Buckel در آفریقای جنوبی، موبایل اولین رسانه ارتباط جمعی میباشد.
موبایل اجازه دسترسی به ۹۷ درصد از جمعیت بزرگسالان آفرقای جنوبی را به ما میدهد، اما میزان متفاوتی از دسترسی در این بین وجود دارد که نیازمند به یک رویکرد منحصر به فرد در بازاریابی و تبلیغات میباشد. در Silverstone ما معتقدیم به بازاریابی جامعه هدف موبایل (mobile-first marketing) چه با یک استراتژی ارتباطی وابسته حمایت و رهبری شود و یا در یک کمپین مستقل استفاده شود. به منظور انجام موفق این امر نیاز به شناخت و درک کاربران موبایل (اینکه آنها که هستند و چگونه از طریق تبلتها و تلفنهای همراه خود جذب میشوند) وجود دارد.
این گزارش نشان دهنده اطلاعات بسیار جالبی در مورد کاربران تبلت در آفریقای جنوبی میباشد. موبایل در آفریقای جنوبی فراگیرترین رسانه محسوب میشود و کسی نمیتواند اهمیت دانش چگونگی جذب کاربران آن را با استفاده از فرصتهای حاصل از نوآوریها، نادیده بگیرد.
بخش سوم این گزارش در رابطه با فعالیتها و موارد استفاده کاربران از تلفنهای همراه خود میباشد. در این زمینه شاهد رشد بسیار باورنکردنی در استفاده از تلفنهای همراه خاص و همچنین استفاده از اینترنت موبایل هستیم.
.
۱۰ کاربرد عمومی عمده مورد استفاده از تلفنهای همراه در آفریقای جنوبی (به وسیله کاربران بزرگسال) عبارتند از:
- ۱- دریافت پیام لطفا با من تماس بگیرید: ۷/۲۸ میلیون نفر
- ۲- ارسال پیام لطفا با من تماس بگیرید: ۵/۲۴ میلیون نفر
- ۳- دریافت و ارسال SMS: ۴/۲۴ میلیون نفر
- ۴- گرفتن عکس: ۷/۱۷ میلیون نفر
- ۵- فعالیتهای مربوط به داده (data) موبایل: ۵/۱۷ میلیون نفر
- ۶- گوش کردن رادیو: ۱/۱۲ میلیون نفر
- ۷- گرفتن ویدئو: ۳/۱۱ میلیون نفر
- ۸- اینترنت: ۱/۱۱ میلیون نفر
- ۹- پیام رسانی فوری یا مسنجرها (IM) و چت (Chat): ۸/۱۰ میلیون نفر
- ۱۰- دانلود موزیک: ۶/۱۰ میلیون نفر
.
۱۰ مورد از کاربردهای تلفنهای همراه در آفریقای جنوبی که بیشترین میزان رشد را در طی سالهای ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۳ (در جمعیت بزرگسال) داشتهاند، عبارتند از:
- ۱- فعالیتهای مربوط به داده (data) موبایل، رشد ۷/۳ میلیونی از ۸/۱۳ میلیون به ۵/۱۷ میلیون: (معادل ۲۷٪)
- ۲- اینترنت، رشد ۷/۳ میلیونی از ۴/۷ به ۱/۱۱ میلیون: (معادل ۴۹٪)
- ۳- گرفتن عکس، رشد ۵/۳ میلیونی از ۲/۱۴ به ۷/۱۷ میلیون: (معادل ۲۵٪)
- ۴- تماشای ویدئو، رشد ۵/۳ میلیونی از ۳ به ۴/۶ میلیون: (معادل ۱۱۶٪)
- ۵- پیام رسانی فوری یا مسنجرها (IM) و چت (Chat)، رشد ۴/۳ میلیونی از ۵/۷ به ۸/۱۰ میلیون: (معادل ۴۵٪)
- ۶- گرفتن ویدئو، رشد ۱/۳ میلیونی از ۲/۸ به ۳/۱۱ میلیون: (معادل ۳۸٪)
- ۷- جستجو (Search)، رشد ۱/۳ میلیونی از ۹/۶ به ۰/۱۰ میلیون: (معادل ۴۴٪)
- ۸- دانلود موسیقی، رشد ۰/۳ میلیونی از ۶/۷ به ۶/۱۰ میلیون: (معادل ۳۹٪)
- ۹- شبکههای اجتماعی، رشد ۷/۲ میلیونی از ۹/۵ به ۶/۸ میلیون: (معادل ۴۷٪)
- ۱۰- دانلود آهنگ موبایل (ringtone) و لوگو، رشد ۵/۲ میلیونی از ۰/۴ به ۵/۶ میلیون: (معادل ۶۴٪)
.
۱۰ مورد از کاربردهای تلفن همراه در آفریقای جنوبی که سریعترین سرعت رشد را در طی سالهای ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۳ (در جمعیت بزرگسال) داشتهاند، عبارتند از:
- ۱- تماشای ویدئو، رشد ۵/۳ میلیونی از ۰/۳ میلیون به ۴/۶ میلیون: (معادل ۱۱۶٪)
- ۲- دانلود برنامهها، رشد ۵/۱ میلیونی از ۱/۲ به ۷/۳ میلیون: (معادل ۷۱٪)
- ۳- مطالعه مقالات، رشد ۷/۰ میلیونی از ۰/۱ به ۶/۱ میلیون: (معادل ۷۰٪)
- ۴- تماشای آنلاین ویدئو، رشد ۵/۰ میلیونی از ۸/۰ به ۳/۱ میلیون: (معادل ۶۸٪)
- ۵- بانکداری اینترنتی، رشد ۱/۱ میلیونی از ۶/۱ به ۷/۲ میلیون: (معادل ۶۶٪)
- ۶- دانلود آهنگ موبایل (ringtone) و لوگو، رشد ۵/۲ میلیونی از ۰/۴ به ۵/۶ میلیون: (معادل ۶۴٪)
- ۷- اشتراک مطالب (Subscribe to content)، رشد ۶/۰ میلیونی از ۲/۱ به ۹/۱ میلیون: (معادل ۵۰٪)
- ۸- اینترنت، رشد ۷/۳ میلیونی از ۴/۷ به ۱/۱۱ میلیون: (معادل ۴۹٪)
- ۹- شبکههای اجتماعی: تویتر، رشد ۰/۱ میلیونی از ۲/۲ به ۲/۳ میلیون: (معادل ۴۷٪)
- ۱۰- سایر شبکههای اجتماعی، رشد ۷/۲ میلیونی از ۹/۵ به ۶/۸ میلیون: (معادل ۴۷٪)
در پایان این نکته قابل توجه است که روند رشد بازار آفریقای جنوبی با آنچه در سطح جهانی شاهد هستیم کاملا مطابقت دارد. استفاده از ویدئو موبایل رو به افزایش است، با رقم تکان دهنده ۱۱۶٪. این اطلاعات برای کمک به جوامع تلفن همراه آفریقای جنوبی به منظور تعیین نواحی رشد استراتژیک، بسیار کلیدی میباشند.
منبع: شارا / bizcommunity.com
مترجم: مرتضی بهرهمند