راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

راه‌های دریافت وام بدون ضامن چیست؟ / دریافت وام بر اساس گردش حساب مشتری

وام‌ گرفتن اگر بتواند چاله‌ای از مشکلات را پر کند یا بتوان با آن سرمایه‌گذاری کرد، روش مناسبی برای پس‌انداز است. به همین منظور متقاضیان وام بدون ضامن، با احراز شرایط میانگین حساب و اعتبارسنجی، بدون نیاز به وثیقه و ضامن می‌توانند وام دریافت کنند. 

وام همواره موافقان و مخالفان دوآتیشه‌ای دارد. اگر در دسته‌ طرفداران گرفتن وام باشید، قطعاً با مراجعه به بانک‌ها با مراحل دستیابی به وام‌های مختلف آشنا شده‌اید. آن تصویر همیشگی که مراجعه‌کننده مقابل متصدی بانک یا معاون بانک ایستاده و کاغذ به دست، شرایط دریافت وام را سبک و سنگین می‌کند. شرایطی اعم از ضامن رسمی، داشتن دسته‌چک، سند خانه و موارد دیگر. شاید به همین دلایل بسیاری مخالف سرسخت وام‌ گرفتن هستند.


نحوه دریافت وام بدون‌ ضامن به چه صورت است؟


با ورود نئوبانک‌ها و استارتاپ‌ها به پروسه وام‌دهی، این فرایند تا حدودی آسان‌تر شده است. به این دلیل که بیشترین مشکل وام‌گیرندگان، داشتن ضامن رسمی یا بازنشسته بوده است. نئوبانک‌ها با حذف داشتن ضامن و اعطای وام براساس گردش حساب شرایط دریافت وام را فراهم کرده‌اند.


چگونه متقاضی ضامن خودش می‌شود؟


در پروسه وام بدون ضامن، متقاضی ضامن خودش می‌شود. اما این ضمانت شروطی دارد. به دلیل اینکه مراحل دریافت این‌گونه وام‌ها کاملاً به صورت آنلاین اجرا می‌شود و همین مورد هم جزو جذابیت وام‌های بدون ضامن است، باید مدارکی را آماده و به مرجع وام‌دهنده ارسال کرد. گذشته‌ فعالیت‌های اقتصادی و مالی متقاضی برای تخصیص این وام‌ها برای مرجع بسیار مهم است. مشتری باتوجه‌ به اعتبارسنجی‌ای که می‌شود، نمره‌ای از بانک مرکزی دریافت می‌کند. هر نئوبانک و پلتفرمی هم نمره مخصوص به خود را دارد. بانک مرکزی تمامی فعالیت‌های مالی فرد را بررسی می‌کند و در نهایت نمره‌ای به او می‌دهد. اگر متقاضی حد نصاب را کسب کرد، قفل مراحل بعدی برای گرفتن وام باز می‌شود.

در مراحل بعدی باید مدارکی که مرجع وام‌دهنده از متقاضی می‌خواهد را ارائه دهد. برخی سفته الکترونیکی، برخی یک برگ از دسته‌چک‌شان و برخی دیگر هم میانگین سپرده از فرد می‌خواهند. شرایط و مدارک هر مرجع وام‌دهنده‌ای با دیگری متفاوت است و باید بر اساس شرایط، برآورد کرد که کدام وام باتوجه‌ به شرایط فردی، مناسب‌تر است. نئوبانک‌هایی مثل بلو، وام بی‌ضامن و بی‌وثیقه را در کمتر از چند دقیقه به حساب متقاضی واریز می‌کنند.

با این حال باز هم عده‌ای شرایط وام‌های بدون ضامن پلتفر‌م‌ها و نئوبانک‌ها را بسیار سخت می‌دانند؛ چراکه معتقدند شرط گردش حساب، شرط منصفانه‌ای برای مشمول دریافت وام شدن نیست، اما باید به این افراد گفت آیا مرجع وام‌دهنده نباید برای وامی که در عرض چند دقیقه پرداخت می‌شود، تضمینی داشته باشد؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.