راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مدیرعامل یوبیتکس مطرح کرد / کاربران به صرافی ایرانی اعتماد کرده‌اند، اما نبود شفافیت رگولاتوری، آنها را مردد کرده است

مجموعه یوبیتکس از سال ۱۳۹۸ فعالیت خود را آغاز کرده و در سال ۱۳۹۹ از اولین محصول خود، پلتفرم مبادله رمزارز رونمایی کرد. این مجموعه در حال حاضر بالغ بر ۱۰۰ هزار کاربر دارد و به گفته محمد یعقوبی، هم‌بنیان‌گذار، عضو هیئت‌مدیره و مدیرعامل اجرایی این مجموعه، تلاش می‌کند پلتفرمی شایسته ارائه دهد تا کاربران ایرانی از صرافی‌های خارجی بی‌نیاز شوند.

در ادامه با محمد یعقوبی، در خصوص شکل‌گیری این مجموعه و چالش‌ها و فرصت‌های کسب‌وکارهای رمزارزی در ایران گفت‌وگو داشتیم و از او در خصوص نقش رگولاتوری در اعتمادسازی پرسیدیم.


تمرکز یوبیتکس بر نقاط ضعف بازار بوده است


یعقوبی در خصوص شکل‌گیری این مجموعه گفت: «در سال ۱۳۹۸ فضای ایران را فضای خامی دیدیم که معدود صرافی‌های فعال در آن نیز به صورت otc فعالیت می‌کردند؛ به همین دلیل ما کار خود را با ایده راه‌اندازی بازار p2p آغاز کردیم». به گفته یعقوبی، ایده اولیه ایجاد یوبیتکس از صرافی رمزارزی بایننس گرفته شد. او در این خصوص گفت: «بایننس با ورود به فضای رمزارزها، انقلابی در اکوسیستم صرافی‌ها ایجاد کرد. ما در زمان شروع با کرونا مواجه شدیم و به صورت دورکاری فعالیت کردیم و در ابتدای سال ۱۳۹۹ محصول‌مان را راه‌اندازی کردیم.»

به گفته یعقوبی، تمرکز یوبیتکس در شروع کار بر ضعف‌های بازار رمزارزی ایران معطوف بوده است. به گفته او نبودن مارکت‌پلیس و تعداد محدود رمزارزهای فهرست‌شده در صرافی‌ها، از خلاءهای بازار در شروع کار بود که نقاط قوت یوبیتکس محسوب می‌شدند.

یعقوبی در خصوص مزیت رقابتی این صرافی رمزارزی مطرح کرد: «یوبیتکس از ابتدای ورود به بازار تلاش کرده با شناسایی نیازها در جهت مرتفع کردن آنها حرکت کند. در زمانی که یوبیتکس فعالیت خود را آغاز کرد، مهم‌ترین نیاز بازار، وجود توکن‌های بیشتر بود و در همین راستا یوبیتکس در همان زمان تلاش کرد با تعداد توکن بالاتری به بازار رمزارزها وارد شود.»

یعقوبی ادامه داد: «اوج سروصدای ما، اوایل اردیبهشت ۱۴۰۰، با ارز دیجیتال شیبا بود، زیرا ما اولین صرافی رمزارزی ایران بودیم که شیبا را لیست کردیم و کاربران به آن نیاز داشتند. در آن زمان حتی بایننس هم شیبا را لیست نکرده بود.»

به گفته مدیرعامل یوبیتکس، این مجموعه در حال حاضر بیش از ۱۵۰ توکن‌ را در ۳۲ شبکه در تالار معاملاتی خود پشتیبانی می‌کند.


«صرافی رمزارز شما» و مزیت‌های کنونی‌اش


مدیرعامل یوبیتکس در خصوص انتخاب نام این مجموعه و تشابه اسمی آن با دیگر صرافی رمزارزی مطرح کرد: «یوبیتکس از سه بخشِ U ،bit و ex به معنی صرافی رمزارزی شما تشکیل شده است. ابتدای کار با تشابه اسمی از سوی کاربران چالش داشتیم، اما در حال حاضر یوبیتکس به برند شناخته‌شده‌ای تبدیل شده است.»

مدیرعامل یوبیتکس در پاسخ به اینکه در حال حاضر، تنوع ارزها و سرویس‌ها در صرافی‌های داخلی ارتقا پیدا کرده، در خصوص مزیت‌های رقابتی کنونی این مجموعه گفت: «در حال حاضر بازار صرافی رمزارزی در ایران به حالت اشباع رسیده است. افزایش شدید تعداد صرافی‌های ایرانی در این سال‌ها در شرایطی ایجاد شده که حجم مارکت تغییرات اساسی نداشته است.»


مارجین و اهرم، کاربر ایرانی را به سمت صرافی خارجی می‌کشاند


به عقیده مدیرعامل یوبیتکس، در حال حاضر صرافی‌های ایرانی بسیاری از خدمات مشابه پلتفرم‌های خارجی را ارائه می‌دهند، اما مارجین و اهرم جزو معدود خدماتی هستند که در ایران قابل ارائه نیستند. او اضافه کرد: «اهرم و مارجین، کاربران ایرانی را به سمت صرافی‌های خارجی می‌کشانند.»

یعقوبی تأکید کرد: «ما در یوبیتکس به دنبال ارائه طیف گسترده‌ای از فیچرها هستیم تا کاربر را از صرافی خارجی بی‌نیاز کنیم. فیچری برای ما مزیت است که کاربران در ایران امکان آن را تا به حال نداشته‌اند.»

مدیرعامل یوبیتکس در خصوص این دسته از امکانات و خدمات گفت: «برای مثال یکی از اولین صرافی‌های رمزارز هستیم که استاپ‌لیمیت را ارائه دادیم و به دنبال توسعه خدمات خود هستیم. برای مثال در ماه‌های اخیر قابلیت معامله روی توکن‌های اهرم‌دار را ایجاد کردیم تا قابلیت معامله در بازارهای دوطرفه را به کاربر ارائه دهیم.»

او اضافه کرد: «پس از ارائه توکن‌های اهرم‌دار، کاربران استقبال چشمگیری داشتند، اما متأسفانه از سمت نهادهای امنیتی تحت فشار قرار گرفتیم و در نهایت این امکان را حذف کردیم.»

به گفته یعقوبی، محدودیت‌های رگولاتور مثل واریز و برداشت ۲۵ میلیون تومانی و تسویه حساب بعد از ۷۲ ساعت، تریدرها را تحت تأثیر قرار می‎‌دهد و این مسائل باعث ایجاد معاملات زیرزمینی می‌شود.


بازار تتر بر نرخ ارز اثری ندارد


یعقوبی در خصوص تأثیر بازار رمزارزها و تتر بر نرخ ارز که به نوعی نگرانی رگولاتوری است، مطرح کرد: «بازار کریپتوی تتر در مقایسه با بازار سفته‌بازی و دلار آنقدر کوچک است که اصلاً نمی‌تواند تأثیری بر نرخ ارز داشته باشد». به گفته او حتی اگر معامله تتر به صورت چشمگیری افزایش پیدا کند، این معاملات توسط افراد عادی صورت می‌گیرد و اصلاً سفته‌باز وارد خریدوفروش تتر نمی‌شود. سفته‌باز نمی‌تواند وارد این بازی شود چون امکان برداشتن ریسک نوسان اختلاف قیمت دلار و تتر را ندارد.»


فیشینگ از طریق پلتفرم‌های واسطه مثل دیوار به سمت صرافی‌ها رفته است


یعقوبی در خصوص نگرانی دیگر رگولاتور در حوزه ارزهای دیجیتال به فیشینگ و انتقال پول حاصل از شرط‌بندی و قمار اشاره و تأکید کرد: «یکی از علت‌های محدودیت واریز و برداشت و تسویه بعد از ۷۲ ساعت، مسئله فیشینگ است. این کار از طریق صرافی‌های رمزارزی انجام می‌شود؛ چراکه نسبت به شبکه‌های پرداخت دیگر، امکان کمتری برای ردیابی آن وجود دارد. نهادهای بالادستی از جمله فراجا نیز به دنبال ارائه راهکاری برای حل این چالش هستند؛ با این حال تداوم محدودیت‌های کنونی، بر کاربران عادی و کسب‌وکارهای رمزارزی اثرات بدی دارد.»

او در خصوص اقدامات انجام‌شده در یوبیتکس برای پیشگیری از پول‌شویی و فیشینگ گفت: «صرافی، فرایند احراز هویت را انجام می‌دهد و نمی‌تواند اقدام چندانی در این خصوص داشته باشد.» به گفته مدیرعامل اجرایی یوبیتکس، فشارهای پلیس فتا بر این دسته از کسب‌وکارها باعث شده یوبیتکس الگوریتم‌های خاصی برای ردیابی اقدامات مخرب ایجاد کند. او تأکید کرد: «ما طی این الگوریتم‌ها، رفتارهای کاربران را شناسایی می‌کنیم و پس از به‌کارگیری آنها، شاهد کاهش اقدامات مخرب از طریق پلتفرم خود بوده‌ایم.»

یعقوبی اضافه کرد: «یکی از مهم‌ترین معضلات کنونی ما در این خصوص، با کسب‌وکارهایی مانند دیوار است؛ چراکه این اقدامات از طریق چنین پلتفرم‌هایی به صرافی می‌رسد. انجمن‌ها و صرافی‌های متعددی به صورت انفرادی یا گروهی در این خصوص با مدیران این پلتفرم‌ها جلسه برگزار کرده‌اند تا بتوانند راهکاری ارائه دهند. او اضافه کرد: «با این حال مدیران پلتفرم‌هایی مثل دیوار، این موضوع را نمی‌پذیرند زیرا بخشی از درآمد آنها به آگهی‌های کاریابی وابسته است.»


کسب‌وکاری صددرصد امن است که تعطیل باشد


مدیرعامل اجرایی یوبیتکس در خصوص تأمین امنیت در کسب‌وکارهای رمزارزی تأکید کرد: «امنیت هرگز صددرصد نیست؛ کسب‌وکاری صددرصد امن است که تعطیل باشد. در صرافی‌های رمزارزی، امنیت به دو بخش کلیدی تفکیک می‌شود؛ امنیت دارایی و امنیت اطلاعات.»

یعقوبی در خصوص امنیت اطلاعات گفت: «اگر به زیرساخت اطلاعات حمله شود، این موارد نسبتاً قابل بازیابی هستند و آسیب کمتری به دنبال دارند. مسئله امنیت دارایی حساس‌تر است. ما در این حوزه، دارایی را خرد کرده و به صورت پراکنده نگهداری می‌کنیم تا اگر مورد حمله قرار گرفتیم، بخش کوچکی از دارایی در ریسک قرار بگیرد.»

به گفته او، اساساً امنیت، هزینه‌بر است. پیدا کردن متخصصان حوزه امنیت هم به دلیل مهاجرت نیروها کار دشواری است. تجهیزات این حوزه نیز هزینه بالایی برای کسب‌وکار به دنبال دارد. او اضافه کرد: «تا جایی که فناوری، توانایی، دانش و منابع مالی ما اجازه دهد، برای امنیت هزینه می‌کنیم؛ با این‌ حال قطعی نیست.»

مدیرعامل اجرایی صرافی یوبیتکس در خصوص تفاوت تأمین امنیت اطلاعات و دارایی کاربران در پلتفرم‌های خارجی و بومی مطرح کرد: «اگر مشکلی در صرافی داخلی پیش بیاید، سازمانی برای پاسخگویی و نهاد رگولاتور وجود دارد. در صرافی‌های خارجی هم نهادی برای آن کار وجود دارد اما این نهادها به کاربر ایرانی پاسخی نمی‌دهند؛ چراکه معتقدند کاربر ایرانی حق استفاده از این سرویس‌ها را ندارد و با دور زدن احراز هویت یا جعل آن از این خدمات بهره گرفته است.»

به گفته یعقوبی، یوبیتکس همیشه به کاربران خود توصیه می‌کند چنانچه مایل به هولد دارایی هستند، آن را از صرافی خارج کرده و در کیف پول خود نگهداری کنند؛ چراکه در این صورت هم هزینه کمتری برای صرافی دارد و هم کاربر خیال آسوده‌تری خواهد داشت و ریسک آن کمتر است.

او در خصوص استفاده از سرویس‌های ابری برای تأمین امنیت در صرافی گفت: «ما به فناوری عقیده داریم، اما استفاده از سرویس ابری منوط به این است که به طور کامل به این شرکت واسط و ارائه‌دهنده سرویس ابری اعتماد کنیم.»

مدیرعامل یوبیتکس معتقد است مسئله عدم اعتماد کاربران به صرافی ایرانی وابسته به تصمیمات حاکمیتی و رگولاتوری است. او در این خصوص مطرح کرد: «کاربر از این هراس دارد که اطلاعاتش به دست نهادهای حاکمیتی، امنیتی و مالیاتی برسد و تراکنش‌هایش رصد شود. بخشی از این نگرانی به‌حق است». یعقوبی معتقد است اظهارنظرهایی در خصوص مالیات بر عایدی سرمایه از جمله رمزارزها، محدودیت در واریز و برداشت و تسویه حساب بعد از ۷۲ ساعت به این نگرانی کاربران ایرانی دامن می‌زند و آنها را به صرافی خارجی هدایت می‌کند.

او اضافه کرد: «پاسخگویی، شفافیت و عملکرد صرافی‌های ایرانی در سال‌های اخیر باعث شده کاربران به صرافی ایرانی اعتماد کنند، اما به دلیل نبود شفافیت در رگولاتوری، کاربر سردرگم می‌شود.»

مدیرعامل یوبیتکس در انتها اشاره کرد که بخشی از تمایل کاربران برای فعالیت در صرافی‌های خارجی، به دلیل فیچرهاست. او اضافه کرد: «اگر در ایران بحث فیوچر و مارجین را حل نکنیم، کاربرها فعالیت خود را در صرافی‌های خارجی ادامه می‌دهند. با این حال سهم رگولاتوری در اعتمادسازی بیشتر است.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.