راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

گزارش شاپرک از شهریور 1402 منتشر شد / افزایش 64درصدی تعداد تراکنش‌های مغایرتی

نودونهمین گزارش اقتصادی شاپرک منتشر شد. براساس این گزارش در شهریورماه بالغ بر 4.194 میلیون تراکنش به ارزش 9.947 هزار میلیارد تومان در شبکه پرداخت الکترونیک کشور انجام شده است. این میزان، نسبت به مرداد ماه، 1.79 درصد در تعداد و 4.53 درصد در ارزش ریالی رشد داشته است.

جدول زیر آمار تعداد و ارزش تراکنش‌های شاپرک در شهریورماه ۱۴۰۲ و درصد تغییرات آن نسبت به ماه گذشته را نشان می‌دهد که براساس آن، تراکنش‌های این ماه نسبت به مشابه سال گذشته، از نظر تعدادی 8.22 و از نظر ریالی 38.04 درصد رشد کرده است.

ارزش اسمی تراکنش‌های شهریور 1402 نسبت به ماه گذشته 4.53 درصد و ارزش حقیقی تراکنش‌ها 2.46 درصد رشد رشد داشته است.

تعداد ابزارهای شاپرکی در مجموع نسبت به ماه قبل 1.38 درصد رشد کرده و شاپرک علت این تغییر را افزایش 1.09 درصدی تعداد ابزارهای کارت‌خوان‌ فروشگاهی اعلام کرده است. ابزارهای پذیرش اینترنتی در شهریورماه نسبت به ماه قبل رشدی 4.92 درصدی داشته است. تعداد ابزارهای پذیرش موبایلی نیز در مدت مشابه با کاهش 0.15 درصدی مواجه شده است.

در این ماه، کارت‌خوان فروشگاهی با سهم 92.10 درصد سهم بازار بیشترین تعداد ابزار پذیرش فعال سیستمی در شبکه پرداخت را داشته و ابزار پذیرش اینترنتی با 5.40 درصد و ابزار پذیرش موبایلی با 2.49 درصد در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

در شهریورماه، حدود 1.837 ابزار شاپرکی به ازای هر ۱۰ هزار نفر جمعیت بالای ۱۸ سال کشور وجود دارد که از این تعداد 1.670  آن ابزار کارت‌خوان فروشگاهی است. تعداد ابزار پذیرش اینترنتی و موبایلی هم به ازای هر ۱۰ هزار نفر بالای ۱۸ سال در کشور به ترتیب  149 و 19 است.

آمارهای شهریورماه ۱۴۰۲ نشان می‌دهد که در این ماه 92.56 درصد از تراکنش‌ها موفق و 7.44 درصد از آنها ناموفق و خطادار بوده است.

85.77 درصد از کل خطاهای این ماه به خطای کاربری ارتباط دارد؛ شاپرک اعلام کرده که این نوع خطا به عملکرد شبکه پرداخت الکترونیک ارتباط ندارد و علت را باید از سمت کاربر و در دو حالت فراموشی رمز عبور و کمبود موجودی جویا شد. با این حال 12.96 درصد از خطا‌ها، خطای صادرکنندگی بوده و 0.85 درصد از خطا‌ها به پذیرندگان مربوط است. خطای کسب‌وکار با 0.30 درصد و خطای شاپرکی با 0.12 درصد هم در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

اعداد تراکنش‌های ناتمام این ماه نسبت به مرداد ماه 63.72 درصد افزایش و تعداد کل تراکنش‌ها 1.79 درصد رشد داشته است. همچنین نسبت تراکنش‌های ناتمام به کل تراکنش‌های موفق در این ماه نسبت به ماه گذشته 0.0069 بیشتر شده است.


عملکرد ماهانه شرکت‌های پرداختی


ین بخش از گزارش اقتصادی شاپرک همواره با مطالعه شاخص‌های عملکرد تعدادی و مبلغی شرکت‌ها در کل، با تفکیک هر یک از ابزار‌های پذیرش و نوع سرویس، تصویری کلی از وضعیت آنها در صنعت پرداخت الکترونیکی کارت ترسیم می‌کرده که شاپرک از دی‌ماه ۱۴۰۱ با نظرسنجی از شرکت‌های پرداختی از اعلام تعداد تراکنش‌های شرکت‌های پرداختی سر باز می‌زند.

بر اساس شاخص سهم مبلغی تراکنش‌ها در این ماه، به‌پرداخت ملت با سهم 20.67 درصدی از مبلغ‌ تراکنش‌ها، رتبه اول این شاخص را از آن خود کرده است. در این ماه اختلاف سهم مبلغی شرکت پرداخت الکترونیک سامان (دومین شرکت بازار ) حدود یک درصد است. جایگاه شرکت‌های پی‌اس‌پی نسبت به ماه قبل تغییری نکرده است.

مانند مرداد ماه، به پرداخت ملت این ماه هم با پوشش 18.73 درصدی از مبالغ بازار کارتخوان فروشگاهی، بالاترین سهم را در اختیار خود دارد. بیشترین اختلاف بین سهم مبلغی تراکنش‌های ابزار پذیرش کارت‌خوان فروشگاهی نسبت به ماه گذشته  با افزایش 0.28 درصدی به پرداخت نوین آرین تعلق دارد. شرکت پرداخت الکترونیک سداد هم در ابزار پذیرش اینترنتی با افزایش 2.52 درصدی بالاترین تفاضل را نشان می‌دهد.

شرکت تجارت الکترونیک پارسیان با کاهش 0.39 درصدی دارای بیشترین اختلاف سهم مبلغ تراکنش‌های ابزار پذیرش موبایلی است.

عملکرد دو شرکت‌ الکترونیک کارت دماوند و فراپردازان آروند امید به‌‌ گونه‌ای است که کمترین مبلغ و تعداد تراکنش‌های ابزارهای پذیرش مختلف را به خود اختصاص داده‌اند.


سهم بازار بانک‌های پذیرنده


این بخش شاخص گستره فعالیت هر یک از بانک‌ها در پذیرش تعداد و مبلغ تراکنش‌های پشتیبانی‌شده در شبکه شاپرک را نشان می‌دهد. در نمودارهای مربوطه ۹ بانک نخست با بالاترین سهم تعدادی و مبلغی در شبکه پرداخت آورده شده و سایر بانک‌ها در نمودار تحت عنوان «سایر» آمده‌اند.

بانک ملت با سهم 17.78 درصدی از تعداد تراکنش‌ها و سهم 17.20 درصدی از مبلغ تراکنش‌ها، با اختلاف، بالاترین سهم از پذیرش تراکنش‌های بازار را به خود اختصاص داده و در جایگاه نخست بین تمام بانک‌های پذیرنده قرار گرفته‌ است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.