راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

تجربه صدها خرید اینترنتی موفق فقط با یک تماس

بعد از انقلاب صنعتی اروپا و اختراع برق، شرکت‌هایی برپایه فناوری به‌وجود آمدند که محصولات و خدمات آن‌ها جنبه‌های گوناگونی از زندگی را تحت تاثیر قرار داد. این شرکت‌ها اگرچه با سرمایه اندک کار خود را آغاز کردند اما به دلیل داشتن ایده، خلاقیت و نیروهای انسانی نخبه توانستند ایده‌های خود را تجاری کنند.

با گسترش فناوری اطلاعات در دنیا، در ایران نیز شرکت‌هایی بر پایه دانش، خلاقیت و ابتکار پا گرفت که این شرکت‌ها با استفاده از فناوری‌های نوین و نیروهای خلاق و جوان توانسته‌اند بسیاری از نیازهای مردم را فراهم کنند.

مشاهده فعالیت این قبیل شرکت‌ها از نزدیک و آشنایی با صاحبان ایده‌ای که حرف‌هایی برای گفتن دارند بدون شک خالی از لطف نیست؛ از این رو بازدید حضوری از شرکت پاسارگاد فرتاک آریان (فرتاک) به عنوان یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان (زیرمجموعه شرکت فناپ) و گپ و گفت صمیمانه با مدیران خلاق و امیدوار به آینده این شرکت، تجربه جالبی بود.

.

پرده اول؛ یک شرکت و هزار امید

مجتبی بختیاریبازدید و آشنایی با فرتاک را از طبقه دوم آغاز کردیم؛ جایی که مجتبی بختیاری مدیرعامل و مریم بختیاری رییس بخش روابط عمومی شرکت انتظار ما را می‌کشیدند.

ساختمان فرتاک در نزدیکی خیابان خرمشهر تهران با وجود جدید و مدرن بودنش، خیلی بزرگ نبود اما می‌شد کاملا حدس زد که قرار است با شرکتی نوپا و خلاق با ایده‌های بزرگ آشنا شویم.

مجتبی بختیاری فرتاک را اینگونه معرفی کرد: «فرتاک یکی از زیرمجموعه‌های شرکت فناپ با ماموریت فعالیت در حوزه کسب و کار الکترونیکی است؛ این شرکت تلاش می‌کند سهم بزرگی از بازار کسب و کار الکترونیکی کشور را کسب کند و خدمات مختلفی را در حوزه خرده فروشی و فروش سازمانی در بستر خدمات الکترونیکی ارائه دهد.»

مدیرعامل فرتاک با تاکید براینکه اهداف بزرگی در زمینه گردش مالی برای این شرکت تعریف شده است و بایستی به این اهداف رسید می‌گوید: «بنا است سهم قابل توجهی از درآمد شر کت فناپ در آینده در این مجموعه محقق شود. به این معنا که مجموعه فرتاک موظف است سیاست‌گذاری‌های کسب و کار الکترونیکی فناپ را انجام دهد و در این راه با کمک کار‌شناسان خبره و افراد فعال در این حوزه، سیاست‌گذاری‌های اصلی و هدف توسعه خدمات خود در این بخش را مشخص کند، بازیگران مهم این حوزه را شناسایی کند و خدمات این بخش را توسعه دهد.»

وی در معرفی این شرکت تاکید خاصی بر سرمایه‌های انسانی جوان دارد و به نوعی رمز موفقیت این مجموعه را این مسئله می‌داند: «در مجموعه فرتاک حدود ۴۵ نفر مشغول به فعالیت هستند که از این تعداد ۳۰ نفر آن‌ها در فروشگاه اینترنتی یک تماس فعالیت می‌کنند و به نوعی می‌توان گفت عمده منابع انسانی شرکت فرتاک را فروشگاه اینترنتی یک تماس تشکیل می‌دهد»

بختیاری در ادامه گفت: «این مجموعه متشکل از واحدهایی چون روابط عمومی، بازاریابی، پشتیبانی، فنی، برندینگ و زنجیره تامین با مدیریت آقای شمالی است که به صورت تمام‌وقت مشغول به فعالیت هستند؛ در مجموع می‌توان گفت فرتاک شامل واحدهای تجارت الکترونیک (یک تماس)، بازرگانی، مالی و حسابداری و منابع انسانی می‌شود، متوسط سنی افراد ۲۷ سال بوده و بیش از ۷۰ درصد این کارمندان نیز دارای مدرک کار‌شناسی به بالا هستند.»

.

پرده دوم؛ یک شرکت، یک تماس

نام فرتاک به نوعی با نام «یک تماس» گره خورده است برای همین بختیاری به سرعت به سراغ «یک تماس» می‌رود و از این فروشگاه اینترنتی و برنامه‌های آینده آن می‌گوید: «حوزه خدمات کسب و کار الکترونیکی یک تماس یکی از خدماتی است که قبلا شروع به کار کرده بود؛ که آخرین محصول کسب و کار الکترونیکی فرتاک نیز نخواهد بود و بعد از این قصد داریم در حوزه‌های بکر، دست‌نخورده و مورد نیاز جامعه وارد شویم و خدماتی را درشان گروه فناپ و بانک پاسارگاد ارائه دهیم.»

وی برنامه‌های خود را در زمینه ایجاد سایت‌ها و اپلیکیشن‌های مختلفی در حوزه تجارت الکترونیک چنین بیان کرد: «یک تماس تقریبا ۳ سال است که فعالیت می‌کند اما ما به دنبال ایجاد چندین سایت جدید تا پایان سال در این سیستم هستیم تا بتوانیم خدمات جدیدی را در بستر تجارت الکترونیک عرضه کنیم.»

بختیاری اینطور ادامه می‌دهد که: «در حال حاضر اکثر مشتریان یک تماس کارمندان سازمان‌ها می‌باشند. اولین نمونه از این فروشگاه اینترنتی برای تعاونی کارکنان بانک پاسارگاد ایجاد شد که بر اساس نظرسنجی‌ها درصد رضایت از حد انتظار بیشتر بود.»

فرتاک

مدیرعامل فرتاک درباره فروش اینترنتی هم می‌گوید: «در فروش اینترنتی کالا لمس نمی‌شود و مشتری با توضیح و چند عدد عکس کالا را انتخاب می‌کند، بر این اساس توضیحات کتبی و شفاهی خوب باید بیانگر کالا باشد تا نارضایتی بعد از تحویل آن کاهش یابد؛ دراین زمینه مرکز تماس – کال سنتر – یک تماس به صورت شفاهی به ارائه مشاوره‌های تخصصی خرید کالا می‌پردازد و تمامی تلاشمان این است که اطلاعات با انصاف به مشتری ارائه شود؛ این درحالی است که زمانی که به یک فروشگاه معمولی می‌روید، فروشنده درصدد ترغیب مشتری به کالایی است که بیشتر در انبار داشته و سود بیشتری دارد اما ما طیف وسیعی از کالا‌ها را منصفانه در معرض فروش قرار داده‌ایم و تلاشمان این است که فروش کالای ایرانی را برای حمایت از تولید ایرانی و هزینه‌های مناسب تقویت کنیم؛ از این رو کالای با کیفیت ایرانی را وارد فروشگاه اینترنتی یک تماس کرده‌ایم.»

بختیاری طیف فعالیتی یک تماس را تنها مربوط به ارائه کالا نمی‌داند و تاکید می‌کند: «در حوزه خدمات نیز دنبال طیف وسیعی از سرویس‌ها هستیم، برای مثال خدمات گردشگری را برای همکاران بانک پاسارگاد معرفی کردیم و قصدمان این است که باشگاه‌ها و خدمات تفریحی را از طریق این سرویس ارائه دهیم.»

با وجود این تعاریف اینطور به نظر می‌رسد که تاکنون وجه غالب خدمات یک تماس به کارکنان بانک پاسارگاد اختصاص داشته اما بختیاری می‌گوید: «این خدمات به عموم مردم هم قابل واگذاری است. ما خیلی کار تبلیغی برای عموم مردم نکرده‌ایم اما قصد ارائه خدمات با کیفیت در مقیاس عمومی و حضور جدی در بازار را داریم؛ در حال حاضر نیز مردم می‌توانند با مراجعه به فروشگاه اینترنتی به نشانی www. yektamas.ir از هرجای ایران کالا بخرند؛ البته ما مدعی نیستیم که در مورد تمام کالا‌ها کمترین قیمت ممکن را ارائه می‌دهیم اما در مقایسه با بسیاری فروشگاه‌های قیمت‌مان مناسب‌تر است و همچنین کیفیت کالا‌ها، اصالت، شرایط گارانتی و خدمات پس از فروش ما ارزش بیشتری به مشتریان عرضه می‌نماید. ما به اقصی نقاط کشور در حداقل زمان، کالا می‌فرستیم و شاهد این هستیم که در مقایسه با فروشهای اینترنتی تعداد مرجوعی و نارضایتی بسیار ناچیز است.»

.

پرده سوم؛ یک شرکت، چند رقیب

از آنجایی که جلب اعتماد مردم نقش مهمی در موفقیت یک شرکت در حوزه خرید و فروش اینترنتی دارد و رقبا با خدماتی مشابه در این بازار، عرصه را برای طیف وسیعی از خدمات بازنخواهند کرد، از بختیاری می‌خواهیم در مورد رقبا در این بازار، تعدد خدمات مشابه که فروشگاه‌های اینترنتی و سازمان‌ها به کارکنانشان می‌دهند توضیحاتی بدهد:

«در مورد میزان اعتماد مردم به خرید اینترنتی باید گفت که این مسئله در سایت‌های معتبر اینترنتی حل شده است؛ برای مثال در یک تماس که تبلیغات به صورت فرد به فرد است و این شکل از اعتماد وجود ندارد اما تلاشمان این است که با برند‌سازی این مشکل را حل کنیم و در این مواقع ارتباطمان با بانک پاسارگاد می‌تواند موثر واقع شود.»

وی در ادامه افزود: «امکانی را تحت عنوان «پرداخت امن پاسارگاد» برای مشتری فراهم کرده‌ایم که دریافت کالا مطابق با خواسته مشتری را تضمین می‌کند و با این کار مشکل اعتماد حل می‌شود، مساله این است که چه سایتی چه ارزش جدیدی پیشنهاد می‌کند؛ به همین دلیل فعالان این حوزه به دنبال جذب مشتری با شیوه‌های جدید هستند.»

مدیرعامل فرتاک انعطاف‌پذیری را از دیگر مزایای این فروشگاه دانست و گفت: «در صورت نارضایتی مشتری، نسبت به مشتری انعطاف داریم و حتی برای انجام این کار فرآیندهایی را طراحی کرده‌ایم تا از مشتری جانبداری کنیم و خودمان را به جای مشتری بگذاریم. به هرحال فروش الکترونیکی این مشکلات را دارد و باید با مشتری مدارا و رضایتش را جلب کرد.»

بختیاری در مورد رقبای خود می‌گوید: «پیش بینی ما این است که با یک جهش خوب می‌توانیم رقبا را پشت سر بگذاریم و تا پایان سال فاصله زیادی با رقبا خواهیم یافت.»

.

پرده چهارم؛ یک شرکت و مخاطبان سازمانی

به این‌جای بحث که می‌رسد مدیرعامل فرتاک ادامه بحث را به مریم بختیاری؛ رییس بخش روابط عمومی فرتاک محول می‌کند. بازهم بحث برسر گستره فعالیت یک تماس است؛ مریم بختیاری می‌گوید: «تمرکز فعالیتی یک تماس هم اکنون بر سازمان‌ها است. برخی از مخاطبان سازمانی ما در حال حاضر باشگاه پرسپولیس و فدراسیون تکواندو هستند و تلاش داریم سایر بانک‌ها را در گستره مشتریان خود داشته باشیم.»

مریم بختیاری

وی در مورد خدمات فروشگاه گفت: «در حوزه خدمات باید بگویم این سایت در بخش‌های مختلفی از جمله خدمات ورزشی، تفریحی، گردشگری و… از نظر قیمت و کیفیت متفاوت از سایرین است. در عین حال یک تماس در حوزه ارائه سرویس‌های ویژه، به صورت منظم قرعه کشی‌های ماهیانه‌‍‌‍‌‌ای میان گروه مشتریان خود انجام می‌دهد و جوایز ارزشمندی را نیز به برندگان اهدا می‌کند. در کنار این جوایز، فعالیت‌های جانبی از جمله جشنواره‌های فروش ویژه و یا برنامه‌های مناسبتی را به عناوین مختلف اجرا و بسته‌های پیشنهادی متنوعی به مشتریان خود عرضه می‌کند.»

از او می‌خواهم در مورد ارسال محصولات برای خریداران بیشتر توضیح دهد: «ارسال‌ها به چند روش انجام می‌شود، انتخاب نوع روش ارسال بر اساس زمان، مقصد، حجم و وزن کالا از طرق پست، تیپاکس، باربری و پیک‌های فروشگاه صورت می‌پذیرند و غالبا هزینه حمل سفارشات برای خرید بالای ۱۰۰ هزار تومان در هر حجمی رایگان است و هزینه‌ای بابت آن نمی‌پردازند.»

.

پرده آخر؛ ایده‌ات را به تنور داغ بچسبان

پس از اتمام گپ و گفت، نوبت به بازدید از طبقات و آشنایی با حال و هوای این روزهای فرتاکی‌ها رسید؛ همانطور که بختیاری نیز در صحبت‌هایش تاکید داشت نیروی انسانی مشغول به کار در فرتاک، جوان است و امیدوار به آینده؛ این را می‌توان در چهره تک‌تک این افراد دید.

فرتاک

در‌‌ همان طبقه دوم به «تنور داغ» برمی‌خوریم؛ یکی از بخش‌های جذاب و مبتکرانه که فقط می‌تواند در یک شرکت دانش‌بنیان دیده شود.

مریم بختیاری که برای بازدید از طبقات همراهی‌مان می‌کرد در مورد تنور داغ می‌گوید: «این تنور پر است از ایده‌های داغ و جذاب؛ همکاران فرتاک ایده‌های خود را به این تنور می‌چسبانند تا آنهایی که قابلیت اجرا دارند به طرح عملیاتی تبدیل شود؛ به صورت منظم جلسات بررسی ایده داریم و ایده‌هایی که قابلیت اجرا دارند، عملیاتی شده و حتی پاداش هم می‌دهیم.»

تنور داغ و ایده‌های آن را در طبقه اول‌‌ رها کرده و به سمت سایر بخش‌های فرتاک می‌رویم؛ در طبقه دوم با واحدهای بخش فنی، مرکز داده، مرکز تماس، واحد فروش، صدور فاکتور و پشتیبانی و تامین آشنا می‌شویم و با همکاران طبقه سوم که بیشتر در حوزه منابع انسانی و مالی و بازرگانی فعالیت می‌کردند گپ و گفتی صمیمانه داشتیم.

فرتاک

طبقه هم کف ساختمان به انبار و بخش ارسال و گارانتی اختصاص داشت و از طیف وسیعی از محصولات مختلف دیجیتالی گرفته تا لوازم خانگی و پوشاک و بهداشتی مملو بود.

با دیدن این تعداد کالا و با توجه به تنوع محصولات شکی نیست که می‌توان تجربه صد‌ها خرید اینترنتی موفق را فقط با «یک تماس» رقم زد.

منبع: فناپ

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.