راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مزیت‌ها و چالش‌های استفاده از رایانش ابری در صنعت بانکداری

کمیسیون اروپا در نظر دارد موانع حرکت به سمت رایانش ابری را در بانک‌ها برطرف نمایید که بوسیله آن راه ارایه خدمات به مشتری متحول گردد.

دیدگاه رایانش ابری با ارائه سخت افزار و نرم افزار به صورت نامحدود و همچنین فراهم نمودن بستر اینترنت به منظور ارایه خدمات بانکی، باعث شده است که هزینه‌ها به شدت کاهش یابد و انعطاف پذیری و نوآوری در مقابل تغییرات افزایش یابد.

به طور سنتی بانک ها به ویژه در زمینه های امنیتی تمایلی به در آغوش چنین فنآوری ندارند. چالش‌های دیگر نیز، مانند مقررات و پیچیدگی بالقوه دخیل در مدیریت بسیاری از تامین کنند گان مختلف در سراسر جهان وجود دارد.

Cloud-Banking-index-way2pay-banner-93-06-03

اما در سال‌های گذشته فهم بیشتری از این موضوع حاصل شده است و همچنین تمایل بیشتری به استفاده از آن شده است. اکثر شرکت‌ها و بانک‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که این موضوع می‌تواند نقش استراتژیک در آینده اینها بازی کند. همچنین یکی از مزیت‌های عمده این رویکرد این است که باعث ایجاد استاندارد در حوزه تکنولوژی و ابزارهای مورد استفاده خواهد شد.

کمیسیون اروپا نیز به این موضوع پرداخته است. سیاست‌های اخیر به سمت حل مسایل اخیر نظیر امنیت حریم خصوصی، بررسی مسایل امنیتی، امنیت داده ها و تفاوت های حقوقی سرتاسر دنیا بوده است. چشم انداز سیستم رایانش ابری ایجاد بستر خرید و فروش سرویس‌ها به صورت ابری توسط سازمان ها و نهادی خصوصی و دولتی است.

.

رایانش ابری چیست؟

اساسا رایانش ابری به مردم امکان استفاده از سخت افزارها، نرم افزارها و طیف وسیعی از خدمات از راه دور و استفاده از کامپیوترهای قوی را خواهد داد.

با اجرای موفق رایانش ابری به لطف نوآوری و بهره وری بیشتر، 250 میلیون یورو به تولید ناخالص ملی اروپا اضافه خواهد شد و همچنین حدود 4 میلیون شغل جدید اضافه خواهد شد.

در حال حاضر فشار زیادی به بانک‌ها به منظور استفاده کاراتر از هزینه‌های IT وجود دارد و این در حالی است که رقابت با موسسات غیر بانکی در حوزه‌های پرداخت حادتر است و نکته مهم حال حاضر نحوه فراهم نمودن خدمات و سرویس دهی به مشتری است.

.

شش مزیت عمده استفاده از رایانش ابری

1. کاهش هزینه‌ها

رایانش ابری به این معنی است که بانک‌ها نیاز به سرمایه گذاری سنگینی در حوزه سخت افزار، نرم افزار و نیروی انسانی مرتبط ندارد. و به منظور بروز رسانی زیر ساخت‌ها، نیاز به تحمل هزینه‌های سنگین ندارند.

.

2. بهبود انعطاف پذیری و مقیاس پذیری

با استفاده از تکنولوژی رایانش ابری توانایی بانک ها جهت پاسخ سریع به تغییرات بازار، رفع نیازهای مشتری بالا خواهد رفت و و بانک‌ها قادر خواهند بود در مقیاس های گوناگون نیازهای خود و مشتریان خود را برطرف سازند.

.

3. افزایش بهره وری

 بانک‌ها از افزایش نرخ بهره وی خود لذت می‌برند. استاندارد ذاتی در فناوری رایانش ابری باعث استفاده آسان‌تر از فناوری‌های جدید و یکپارچگی برنامه‌ها می‌شود. می‌تواند باعث استفاده آسان‌تر از فن آوری‌های جدید و برنامه‌های کاربردی در آینده شود. از آنجا که تکنولوژی و کسب و کار عملیات بهم نزدیک شده لذا رایانش ابری فرصت طلایی رفع پیچیدگی را خواهد داد.

.

4. خدمت سریع‌تر به مشتریان

 رایانش ابری  باعث توسعه و ارایه سریع خدمات و محصولات می‌شود که ممکن است به صورت مستقل یا گروهی باشد. این فناوری باعث حذف تاخیر به دلیل خرید سخت افزار و نرم افزار خواهد شد. بانک‌ها قادر به افزایش قدرت محاسباتی و ارایه آخرین راه حل‌ها خواهند بود بدون این که نگران باشند این فناوری بروز است و همچنین شرکت‌ها با استفاده از بستر اینترنت قادر به دریافت خدمات بانکی در هر زمان و مکان خواهند بود.

.

5. برقراری روابط محکم با مشتری

ترکیبی از داده‌های بزرگ و قدرت محاسباتی به طور بالقوه نامحدود اجازه خواهد داد که بانک‌ها به منظور توسعه سیستم قادر به فراهم آوردن بینش بهتر از مشتریان بوده و از جانب آنها تصمیم گیری نمایند و می‌توانند به آنها خدمات سفارشی ارایه دهند.

.

6. ایجاد روابط نزدیک میان مشتریان

رایانش ابری پرداخت‌های میان خریداران و فروشندگان را آسان می‌کند. در حال حاضر فعالیت‌های مورد نیاز برای پردازش پرداخت ذاتا ناکارآمد است زیرا آنها از فن آوری‌های مختلف استفاده می‌کنند. اما با رایانش ابری خریداران و فروشندگان می‌توان برنامه‎های بانکی را با هم به اشتراک بگذارند.

.

چالش‌های اساسی رایانش ابری

  1. امنیت و انطباق

    در همه حال حفظ امنیت داده‌ها بسیار اهمیت دارد. بانک‌ها بایستی تقاضا ایمنی سختگیرانه از تامین کنندگان داشته و از انطباق برنامه‌های جدید با استانداردهای امنیتی اطمینان حاصل نمایند.

  2. قابلیت اطمینان

    بایستی این اطمینان حاصل شود که برنامه‌ها و داده‌ها همیشه در صورت بروز بلایای طبیعی و یا یک رویداد غیر قابل پیش بینی در دسترس باشند. بانک‌ها نیازمند وجود SLA قوی و دقیق به منظور تضمین و دسترسی به تمامی سرویس‌ها هستند.

  3. مدیریت رایانش ابری

    قابلیت مشاهده و اندازه گیری عمکلرد رایانش ابری بسیار مشکل است خصوصا برای بانک‌های بزرگ که از سرویس‌های تامین کنندگان مختلفی استفاده نموده و این ممکن است این سرویس‌ها را به صورت خصوصی یا عمومی دریافت کرده باشند لذا این امر ممکن است باعث شود بانک از سیستم‌های امنیتی متفاوتی استفاده نماید و همچنین بایستی تضمین کننده ارتباط تمامی بخش‌ها برای مشتری باشد و لذا استفاده از تامین کنندگان گوناگون و ارتباطات انها نیاز به پلت فرمی به منظور مدیریت ارتباط آنها است.

  4. ارتباطات متقابل

    بانک‌ها باید از عبور داده‌ها و برنامه‌های کاربردی در سراسر محیط‌های رایانش ابری ارایه شده توسط تامین کنندگان مختلف اطمینان حاصل نمایند و لذا انها نیازمند مدیریت تمامی تامین کنندگان و ارتباط آنها می‌باشند و همچنین نیازمند توسعه لایه اینتر فیسی به منظور این ارتباطات است.

  5. قوانین و مقررات

    قوانین حاکم بر فناوری رایانش ابری از کشوری به کشور دیگر متفاوت است. قوانین حفاظت از داده بسیاری از کشورها محدودیت‌هایی را پایه گذاری نموده است. به همین دلیل است که کمیسیون اروپا بدنبال وضع قوانین استاندارد است.

Banking Tech

 Alastair Brown is head of eChannels at RBS global transaction services

محسن معظمی گودرزی، کارشناسی ارشد امور اقتصادی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.