راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

استعلام شرکت‌ها به بسته سرویس‌های استعلامی جیبیت اضافه شد / شناسایی فرایندهای KYB

اغلب شرکت‌هایی که فعالیت اقتصادی دارند یا خدمات مالی و بانکی ارائه می‌دهند، در چهارچوب‌هایی از پیش تعیین شده و به‌منظور کاهش ریسک‌های ناخواسته، اقدام به شناسایی کاربران خود می‌کنند. الزام به «شناسایی» زمانی جدی‌تر می‌شود که شرکت مورد نظر خدمات یا سرویس‌های خود را به‌صورت آنلاین به کاربران یا مشتریانش ارائه دهد. 

حال تصور کنید که یک شرکت نه‌تنها خدمات مالی و بانکی به کاربرانش ارائه می‌دهد، بلکه به‌منظور افزایش سطح کیفیت خدمات با شرکت‌هایی نیز همکاری می‌کند. تحت چنین شرایطی شناسایی شریک چگونه میسر می‎‌شود؟ آیا چهارچوبی برای این کار وجود دارد؟ پاسخ به این سؤال ساده است؛ شرکت‌ها نیز در چهارچوب خاص و با بهره‌مندی از ابزارهایی ویژه، می‎‌توانند شرکای خود را بشناسند. در واقع سازمان‌ها ملزم به استفاده از آن «چهارچوب‌ها» هستند تا با اقداماتی سختگیرانه‌تر شرکای خود را شناسایی کنند. اما اگر همکاری فی‌مابین، مالی باشد، اقدامات سختگیرانه شدیدتر خواهند بود. 

KYB شامل تمام فرایندهای شناسایی شرکت‌ها می‌شود که انجام آنها از ریسک‌های مالی و اعتباری ناخواسته جلوگیری کرده و می‌تواند جرائم مالی را به‌شدت کاهش دهد. این امر در نهایت به افزایش امنیت و ایمنی در شراکت منجر می‌شود. 

فرایندهای KYB به‌گونه‌ای طراحی شده‌‎اند که کسب‌وکارها را برای شناسایی بهتر شرکایشان توانمند می‌کنند و با به‌کارگیری آنها می‌توانند متوجه شوند که مخاطرات مالی شریک تجاری چقدر است و آیا استانداردهای لازم برای مبارزه با پول‌شویی یا مقابله با جرائم مالی ناخواسته را رعایت کرده است یا نه.

جیبیت با به‌روزرسانی بسته سرویس‌های استعلامی راه را برای شناخت بهتر شرکت‌های حقوقی هموار کرده است. استعلام شرکت‌ها یکی از آن سرویس‌ها به شمار می‌رود که با دادن اطلاعاتی همچون وضعیت مالی، مالیاتی، بازبینی، تاریخ آخرین تغییرات، شماره ثبت شرکت، نام اعضای هیئت‌مدیره و سهام‌داران به سازمان‌ استعلام‌گیرنده، شناسایی بهتر ریسک‌ها را ممکن و مدیریت و کنترل آنها را تسهیل می‌کند. 


شناسایی کسب‌وکار چیست؟


KYB یا همان شناسایی کسب‌وکار، رویکردی بررسی‌مآبانه دارد که در ورای آن می‌توان برای شناخت شریک تجاری اقدام کرد و شامل تمام مراحلی می‌شود که یک شرکت یا سازمان از نقطه‌نظر حقوقی مورد بررسی قرار گرفته و اطلاعاتی نظیر وضعیت مالی، وضعیت مالیاتی و حتی آخرین تغییراتش صحت‌سنجی می‌شود.

فرایندهای KYB برای آن دسته از کسب‌وکارهایی که وابستگی زیادی به شرکای خود دارند، مؤثرترین گزینه برای شناسایی بهتر است؛ بدون ارائه گزارش‌های مکتوب به اطلاعات مهم دست پیدا کرده و با آن هویت طرف تجاری را تأیید کنند.  


استعلام شرکت‌ها برای چه کسب‌وکارهایی لازم و ضروری است؟


بانک‌ها، مؤسسات مالی و اعتباری در یک چهارچوب قانونی مستحکم و خاص ملزم به تکمیل فرایندهای شناسایی و تأیید شرکت یا سازمان مورد همکاری هستند. شرکت‌های فین‌تک و رمزارزی‌ها نیز می‌بایست شریک خود را به‌منظور کاهش ریسک‌های اعتباری ناخواسته بشناسند. 

البته استفاده از مکانیسم‌های KYB محدود به آنها نمی‌شود و هر کسب‌وکاری که بخواهد اعتماد و ایمنی مالی را در همکاری با شریکش ایجاد کند، افزایش دهد یا بروز تقلب احتمالی را به حد قابل‌توجهی کاهش دهد، از الزامات KYB و سرویس‌هایی که این الزامات را در دل خود دارند، استفاده می‌کند. شرکت‌های بیمه، پلتفرم‌های ارائه‌دهنده وام‌، همچنین صندوق‌های بازنشستگی از جمله استفاده‌کنندگان دیگر مکانیسم‌های KYB هستند. 

یکی دیگر از کارکردهای سرویس‌های مرتبط با KYB مطابقت‌دادن اطلاعات شرکت با آن چیزی است که در اسناد فیزیکی وجود دارد.  به‌عنوان‌مثال در صورت‌های مالی ممکن است داده‌های بسیار زیادی برای عقد قرارداد مورد نیاز باشد که دسترسی به تمام آنها به‌صورت یکجا میسر نخواهد بود. در این صورت، شرکت‌ها با استعلام اطلاعات مورد نیاز و دریافت آنها می‌توانند قرارداد تقریباً مطمئنی تدوین کنند. 


شناسایی کسب‌وکار به‌واسطه سرویس «استعلام شرکت‌ها» جیبیت


جیبیت با ارائه سرویس استعلام شرکت‌ها به‌عنوان یکی از زیرمجموعه‌های «سرویس‌های استعلامی»، کسب‌وکارها را در شناسایی شرکای تجاری‌شان یاری می‌کند. این سرویس از آن جهت می‌تواند مفید باشد که تنها با داشتن «شناسه ملی شرکت» به عنوان داده ورودی، طیف وسیعی از داده‌های خروجی شامل اطلاعات مالی، وضعیت بازبینی، مالیاتی، تعلیق و ورشکستگی، همچنین اطلاعات اعضای تصمیم‌‎گیر شرکت مانند هیئت‌مدیره، سهامداران و ذی‌نفعان را به استعلام‌گیرنده بازمی‌گرداند. شماره ثبت، تاریخ آخرین تغییرات، آدرس ثبتی و کدپستی از موارد دیگری است که به‌عنوان داده‌های خروجی نشان داده می‌شود. 

این سرویس استعلامی به‌عنوان راهکاری برای KYB در نظر گرفته شده و علاوه بر تنوع بالای اطلاعات خروجی به استعلام‌گیرنده، می‌تواند ریسک‌های ناخواسته در شراکت فی‌مابین سازمان‌ها را تا حد زیادی کاهش دهد.
جیبیت به‌عنوان ارائه‌دهنده اصلی سرویس‌های استعلامی در تلاش است با به‌روزرسانی‌های متعدد بر سرویس‌های خود و اضافه‌کردن سرویس‌های بیشتر، کسب‌وکارها را در راه ارائه خدمات به کاربران‌شان یاری کرده و فضای تقریباً امنی نیز برای آنها به‌منظور آغاز همکاری‌های فی‌مابین با شرکت‌های حقوقی پیش‌رویشان قرار دهد. 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.