راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

ثبت رشد منفی تعداد تراکنش‌های یک‌ماهه در گزارش مردادماه 1402 شاپرک / افزایش ۴۰درصدی مبلغ تراکنش‌های ۱۲ماهه

نودوهشتمین گزارش اقتصادی شاپرک منتشر شد. طبق این گزارش، بالغ بر 4120 میلیون تراکنش به ارزش 951 هزار میلیارد تومان در شبکه پرداخت الکترونیک کشور انجام شده است. این میزان، در مقایسه با تیرماه معادل 2.2 و 1.8 در تعداد و ارزش ریالی کاهش داشته اشت. همچنین بر اساس آمارهای این شاخص، تراکنش‌های این ماه نسبت به مشابه سال قبل، از نظر تعدادی 10.8 درصد و از نظر ریالی نیز 40.7 درصد افزایش داشته است.

جدول زیر آمار تعداد و ارزش تراکنش‌های شاپرک در مردادماه ۱۴۰۲ و درصد تغییرات آن نسبت به ماه گذشته را نشان می‌دهد. بر اساس آمارهای این شاخص، تراکنش‌های این ماه نسبت به مشابه سال قبل، از نظر تعدادی 10.8 درصد و از نظر ریالی نیز 40.7 درصد افزایش داشته است.

تعداد ابزارهای شاپرکی در مجموع نسبت به ماه قبل ۰.71 درصد رشد کرده و شاپرک علت این تغییر را افزایش ۰.65درصدی تعداد ابزارهای کارت‌خوان‌ فروشگاهی عنوان کرده است. ابزارهای پذیرش اینترنتی در مردادماه نسبت به تیرماه 1.52 درصد رشد کرده و تعداد ابزارهای پذیرش موبایلی نیز در مدت مشابه با کاهش 0.05درصدی همراه بوده است.

در این ماه، کارت‌خوان فروشگاهی با ۹۱.۱4 درصد سهم بازار بیشترین تعداد ابزار پذیرش فعال سیستمی در شبکه پرداخت را داشته و ابزار پذیرش اینترنتی با ۷.82 درصد و ابزار پذیرش موبایلی با ۱.04 درصد در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

در ادامه گزارش شاپرک، شاخص تعداد متوسط تراکنش‌ها به ازای هر یک از ابزارهای پذیرش فعال سیستمی در مردادماه 1402 اعلام شده است، طبق آن، متوسط تراکنش هر ابزار پذیرش شاپرکی در این ماه، 368 تراکنش است که این تعداد نسبت به مقدار مشابه در ماه گذشته کاهش 2.89درصدی را تجربه کرده است.

بیشترین تغییر متوسط تعداد تراکنش مربوط به کارت‌خوان فروشگاهی است. در مردادماه متوسط تعداد تراکنش‌های اینترنتی با کاهش 0.39درصدی از 257 تراکنش در تیر 1402 به 256 تراکنش رسیده است. متوسط تعداد تراکنش هر
ابزار پذیرش موبایلی نیز 891 تراکنش است که این مقدار نسبت به ماه گذشته با افزایش 3.42واحدی همراه بوده
است. متوسط تعداد تراکنش هر ابزار کارت‌خوان فروشگاهی نیز با 11.82 واحد کاهش نسبت به تیر 1402 به
371 عدد در مردادماه رسیده است.

متوسط مبلغ کارکرد هر ابزار پذیرش اینترنتی در مرداد 1402 با کاهش 63/01 میلیون ریالی نسبت به ماه
گذشته به 1,917/78 میلیون ریال رسیده است. متوسط مبلغ کارکرد هر ابزار پذیرش موبایلی با افزایش 4/73میلیون ریالی نسبت به ماه گذشته به 145/43 میلیون ریال به ازای هر ابزار در مردادماه رسیده است. متوسط
مبلغ کارکرد هر ابزار کارت‌خوان فروشگاهی نیز با توجه به جدول 2–8 برابر با 765/73 میلیون ریال است
که این میزان نیز نسبت به ماه گذشته 20/14 میلیون ریال کاهش را تجربه کرده است.

آمارهای مردادماه ۱۴۰۲ نشان می‌دهد که در این ماه ۹۲.8 درصد از تراکنش‌ها موفق و ۷.20 درصد از آنها ناموفق و خطادار بوده است.

۸7.7 درصد از کل خطاهای این ماه به خطای کاربری ارتباط دارد؛ شاپرک اعلام کرده که این نوع خطا به عملکرد شبکه پرداخت الکترونیک ارتباط ندارد و علت را باید از سمت کاربر و در دو حالت فراموشی رمز عبور و کمبود موجودی جویا شد. با این حال 0.75 درصد از خطا‌ها، خطای صادرکنندگی بوده و 0.11 درصد از خطا‌ها به پذیرندگان مربوط است. خطای کسب‌وکار با ۰.02 درصد و خطای شاپرکی با ۰.01 درصد هم در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

اعداد تراکنش‌های ناتمام این ماه نسبت به تیرماه 2.65 درصد، افزایش داشته و هم‌زمان با کاهش 2.2درصدی تعداد تراکنش‌های موفق در این ماه نسبت به ماه قبل، تعداد تراکنش‌های ناتمام در این دوره با افزایش مواجه شده و این یعنی نسبت تراکنش‌های ناتمام به کل تراکنش‌های موفق در این ماه نسبت به ماه قبل افزایش 0.0005درصدی را تجربه کرده است.

بر اساس شاخص سهم مبلغی تراکنش‌ها در این ماه، به‌پرداخت ملت با سهم ۲۰.94درصدی از مبلغ‌ تراکنش‌ها، رتبه اول این شاخص را از آن خود کرده است. در این ماه اختلاف سهم مبلغی شرکت پرداخت الکترونیک سامان (دومین شرکت بازار ) حدود دو درصد است.

بیشترین اختلاف بین سهم مبلغی تراکنش‌های ابزار پذیرش کارت‌خوان فروشگاهی نسبت به ماه گذشته با کاهش ۰.28درصدی به پرداخت الکترونیک پاسارگاد تعلق دارد. شرکت پرداخت الکترونیک سداد هم در ابزار پذیرش اینترنتی با کاهش 1.78درصدی بالاترین تفاضل را نشان می‌دهد. تجارت الکترونیک پارسیان با کاهش ۰.70درصدی دارای بیشترین اختلاف سهم مبلغ تراکنش‌های ابزار پذیرش موبایلی است.

عملکرد دو شرکت‌ الکترونیک کارت دماوند و فراپردازان آروند امید به‌‌ گونه‌ای است که کمترین مبلغ و تعداد تراکنش‌های ابزارهای پذیرش مختلف را به خود اختصاص داده‌اند.

این بخش شاخص گستره فعالیت هر یک از بانک‌ها در پذیرش تعداد و مبلغ تراکنش‌های پشتیبانی‌شده در شبکه شاپرک را نشان می‌دهد. در نمودارهای مربوطه ۹ بانک نخست با بالاترین سهم تعدادی و مبلغی در شبکه پرداخت آورده شده و سایر بانک‌ها در نمودار تحت عنوان «سایر» آمده‌اند.

بانک ملت با سهم 17.92درصدی از تعداد تراکنش‌ها و سهم 17.1درصدی از مبلغ تراکنش‌ها، با اختلاف، بالاترین سهم از پذیرش تراکنش‌های بازار را به خود اختصاص داده و در جایگاه نخست بین تمام بانک‌های پذیرنده قرار گرفته‌ است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.