راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

معاون ارتباطات سازمانی تپسی مطرح کرد / اهمیت رسانه، دانشگاه و شبکه‌های اجتماعی در تبیین برند کارفرمایی

بهناز ملکی / نگار عرب، معاون ارتباطات سازمانی تپسی در ارا‌ئه خود در رویداد برند کارفرمایی به چگونگی تبیین درست برند کارفرمایی پرداخت.

او در این ارائه اشاره کرد که هر فرد رسانه است و باید به تصویری که سازمان از خودش در ذهن افراد می‌سازد، دقت کرد. عرب همچنین به ابزار تبیین برند کارفرمایی اشاره داشت و صفحات مجازی، دانشگاه و رسانه‌های حوزه فناوری را اصلی‌ترین کانال‌های ارتباطی سازمان با مخاطبان خود اعلام کرد.


تصویرسازی از سازمان در ذهن‌ها


معاون ارتباطات سازمانی تپسی در ابتدا اسلایدی از محیط کار یک شرکت خارجی نشان داد؛ محیطی رنگی و شاداب همراه با مبلمان خلاقانه. این محیط جذاب کاری که خلاقیت از طراحی آن مشخص بود،‌ محیط دفتر کار گوگل را نشان می‌داد.

او در توضیح گفت: «در بازه زمانی مشخصی ایمیل‌هایی برای افراد ارسال می‌شد و این ایمیل‌ها عکس‌هایی از محیط جذاب کاری گوگل بود. تمام این تصاویر باعث شد خیلی از افراد علاقه‌مند به کار در دفتر گوگل باشند و در این محیط کار کنند.»

عرب افزود: «نقش ارتباطات در برند کارفرمایی، همان تصویری است که از شرکت گوگل در ذهن افراد ماند. البته که نمی‌توان انتظار داشت گوگل هیچ اطلاع‌رسانی‌ای نکند و افراد مشتاق به کار در آنجا باشند.»

او در ادامه درباره مسئولیت شکل‌گیری تصویر برند کارفرمایی در یک سازمان توضیح داد و این سؤال را مطرح کرد که دقیقاً کدام بخش از یک سازمان باید این مسئولیت را پذیرا باشد.


تبیین درست استراتژی برند کارفرمایی توسط منابع انسانی


معاون ارتباطات سازمانی تپسی درباره این سؤال گفت: «واقعیت این است که برند کارفرمایی چند مرحله دارد و باید استراتژی آن توسط مدیریت منابع انسانی تعریف شود. بعد از آن باید کسی آن را به بیرون از سازمان انتقال دهد و برای افراد بیرون از سازمان تبیین کند. برای این کار سه پایه لازم است: اولی جذابیت است؛ یعنی این استراتژی باید به اندازه کافی برای مخاطب شما جذابیت داشته باشد. باید این سؤال را پرسید که آیا این استراتژی برای مخاطب بیرون از سازمان جذاب است یا نه؟ دومی درست اجرا کردن استراتژی است. این کار اگر به‌درستی انجام نشود، استراتژی احتمالاً شکست می‌خورد. زیرا هر فرد در درون سازمان شما به خودی خود رسانه است و تجربه خود را به بیرون از سازمان انتقال خواهد داد. سومی هم آگاه‌سازی است و در این مرحله است که نقش ارتباطات پررنگ می‌شود. به فرض اینکه تمامی مراحل قبلی به‌درستی انجام شده باشد، در نهایت فردی که در نقش ارتباطات سازمان است می‌تواند تصویر ساخته‌شده را ارائه دهد.»

عرب در ادامه درباره مسئله درخواست مدیران از کارمندان صحبت کرد؛ درخواستی که برمبنای آن مدیران از کارمندان خود می‌خواهند تا تصویر خوبی از سازمان را به افراد منتقل کنند.

او گفت: «بسیار اتفاق می‌افتد که مدیران از کارمندان می‌خواهند تصویر زیبایی از سازمان نشان دهند. اما ما نمی‌توانیم چیزی را نشان دهیم که نیستیم. مخصوصاً در این موقعیت زمانی و با وجود شبکه‌های اجتماعی و اطلاع‌رسانی‌های گسترده‌ای که اتفاق می‌فتد. اگر چیزی نشان دهید که نیستید، با انتقاد روبه‌رو می‌شوید. کافی است چیزی از شرکت یا سازمان را نشان دهید که واقعیت ندارد؛ در این زمان است که افرادی که در شرکت هستند یا نیستند واقعیت را نشان خواهند داد که اتفاقاً برای افراد بیرون سازمان بسیار هم باورپذیر‌تر است. در این زمان است که دیگر از دست ارتباطات سازمان کاری برنخواهد آمد.»


نقش ارتباطات در تبیین برند کارفرمایی


نگار عرب ادامه داد: «حال باید بپردازیم به اینکه ارتباطات چه نقشی ایفا می‌کند. اول باید این را خاطرنشان کرد که ارتباطات، هم در داخل سازمان و هم در بیرون از آن، باید استراتژی سازمان را تبیین کند. وظیفه ارتباطات این‌گونه تعریف می‌شود که ارزش سازمان به کارمندان فعلی و پتانسیل‌هایی که بیرون از سازمان هستند به‌خوبی نشان داده شود.»

معاون ارتباطات سازمانی تپسی در ادامه درباره اهمیت دریافت بازخورد گفت: «از دیگر موارد مهم، دریافت بازخورد است. برای ما مهم است افرادی که در بیرون از شرکت هستند یا از شرکت رفته‌اند چگونه درباره برند ما صحبت می‌کنند.»

او در ادامه درباره کانال‌هایی که می‌توان از طریق آن برند کارفرمایی سازمان را تبیین کرد توضیح داد و با یک سؤال شروع کرد: «کانال‌های اطلاع‌رسانی برندهای کارفرمایی چیست؟ ممکن است از کانال‌های ارتباطی در جهت معرفی برند کارفرمایی شرکت خود به‌درستی استفاده نکنیم. در دنیای امروز مشخص است که شبکه‌های اجتماعی نقش مهمی دارند. پس چرا همه شرکت‌ها خودشان را در اینستا معرفی نمی‌کنند یا از رویدادها استفاده نمی‌کنند؟ و چرا نباید کسی در ایونت خود از سازمان شما صحبت کند؟»

او در ادامه درباره اهمیت صفحه‌های فرصت شغلی گفت: «بسیار مهم است که صفحه فرصت‌های شغلی شما، معرفی درستی از شرکت شما به کارجو بدهد. مثلاً اگر برای تپسی مسئله یادگیری مهم است، این نکته را باید در صفحه فرصت‌های شغلی خود ذکر کند.»

عرب در ادامه در خصوص اهمیت پلتفرم‌های کاریابی و تبیین درست برند کارفرمایی در این صفحات تأکید کرد.  


نقش مهم شبکه کارکنان


معاون ارتباطات سازمانی تپسی اما مهم‌ترین نکته در خصوص تبیین برند کارفرمایی را این‌گونه تعریف کرد: «مهم‌تر از تمام این مسائل برای تبیین برند کارفرمایی، شبکه کارکنان است. اگر کارکنان یک شرکت تصویر خوبی از آن در بیرون از محیط کاری ارائه دهند، رسالت تبیین برند کارفرمایی به‌درستی و به بهترین نحو صورت خواهد گرفت.»

عرب از اهمیت رسانه برای تبیین استراتژی برند کارفرمایی گفت: «مخاطب رسانه‌های حوزه فناوری در واقع مخاطب سازمان یا شرکت شما هستند و اساساً چرا نباید در این رسانه‌ها، از فضای کاری خود بگویید؟»

او در ادامه تأکید کرد که یکی دیگر از کانال‌های پراهمیت تبیین برند کارفرمایی، دانشگاه‌ها هستند.

عرب نکته‌ای را مطرح کرد و آن این بود که تمام کارفرمایان این موارد را می‌دانند. اما اهمیت موضوع این است که تک‌تک افراد سازمان بتوانند استراتژی تبیین برند کارفرمایی را به‌درستی اجرا کنند.

او برای توضیح بهتر این مورد مثالی از شرکت تپسی آورد و از یکی از همکاران تپسی گفت که ظاهراً یکی از مؤلفه‌های اصلی تپسی که همانا رشد و یادگیری است را به خوبی دریافت نکرده بود: «وقتی ما این موضوع را فهمیدیم آن را بررسی کردیم؛ در حالی که همکار ما دیگر استعفا داده بود. ما متوجه شدیم که شخص مورد نظر این احساس را داشته که لیاقت رشد دارد، اما مدیر او این موضوع را نفهمیده و نتوانسته رشد و یادگیری داشته باشد. بعد از بررسی‌ها سعی کردیم فرایند رشد و یادگیری را تسریع کنیم و آن همکار را هم برگرداندیم.»

معاون ارتباطات سازمانی تپسی ارائه خود را با این جمله به پایان برد که «تمام کارفرمایان به نکات گفته‌شده واقف هستند، اما اهمیت موضوع در درست اجرا کردن آن است.»

1 دیدگاه
  1. Sa می‌گوید

    سلام گزارش خوبی ولی به دیل طولانی بودن متن خواننده از خ‌واندن ادامه متن ممکن انصراف بدهد میشد با خلاصه نویسی بیشتر و‌ذکر نکات مهم موضوع را رساند

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.