راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مدیر منابع انسانی بیت‌پین عنوان کرد / خودمان را در برابر داستان افراد مسئول می‌دانیم

رویداد برند کارفرمایی، امروز چهارشنبه، هشتم شهريورماه در کتابخانه ملی ایران با حضور جمعی از کارشناسان حوزه منابع انسانی و برند کارفرمایی برگزار شد. مریم رضاصفت، مدیر منابع انسانی شرکت بیت‌پین، ارائه خود را با توصیف یک روز کاری در دفتر انزلی این مجموعه آغاز کرد. او در ادامه با تصویر یک دفتر کاری رو‌به‌دریا عنوان کرد که بیت‌پین، بزرگ‌ترین شرکت فعال در حوزه فین‌تک است که در خارج از استان تهران و پایتخت فعالیت می‌کند. او در ادامه به بیان چالش‌های جذب و استخدام نیروها در خارج از تهران و همچنین راهکارهای این مجموعه پرداخت.

مدیر منابع انسانی بیت‌پین عنوان کرد / خودمان را در برابر داستان افراد، مسئول می‌دانیم

فعالیت خارج از تهران، چالش‌های استخدام متخصص را بیشتر می‌کند


مدیر منابع انسانی بیت‌پین ضمن توضیح اینکه مجموعه بیت‌پین از سال ۱۴۰۰ در منطقه آزاد انزلی فعالیت خود را آغاز کرده، عنوان کرد: «در پنج‌ماه اول نسبت به خودمان عملکرد خوبی داشتیم. در این بازه زمانی ۳۰ درصد به نیروهای ما اضافه شد و ۸۰ درصد از این نیروهای جدید، متخصص بوده‌اند.»

او مهم‌‌ترین چالش‌های منابع انسانی این مجموعه را شامل چالش‌های جدید با افراد جدید، انتقال قصه بیت‌پین، فرایند استخدام و نسل زد، هزینه‌های پنهان و اثربخشی کانال‌های جذب عنوان کرد.

رضاصفت در خصوص چالش‌های فعالیت در خارج از تهران عنوان کرد: «در سال‌های اخیر، چالش‌های گسترده‌ای در حوزه جذب نیروی متخصص در ایران داشته‌ایم، اما برای ما که خارج از پایتخت فعالیت می‌کنیم، این چالش‌ها بیشتر نیز بوده است.»

مدیر منابع انسانی بیت‌پین‌ادامه داد: «یکی از چالش‌های ما این بود که قصه بیت‌پین را به‌خوبی به افراد منتقل کنیم تا این افراد راضی شوند در مجموعه ما و در خارج از تهران کار کنند. این مجموعه برای رفع این چالش تلاش کرده تا قصه بیت‌پین را برای افراد شفاف کند، قصه‌های افراد را بشنود و تلاش کند با توانمندسازی این افراد، قصه خود را از طریق کارکنان منتقل کند.»

رضاصفت ادامه داد: «ما در پروسه‌های جذب و استخدام خود تلاش کردیم زمان بیشتری را برای کارجویان صرف کنیم و از این طریق به آنها نشان دهیم که محصول ما چیست و چطور می‌توانند برای رسیدن به آینده، همراه ما باشند.»

او تأکید کرد: «بیت‌پین در تلاش است با ارائه مسیری شفاف، تعاملی برد-برد را برای کارکنان طراحی کند تا افراد در کنار کسب‌وکار رشد کنند. ما همچنین تلاش کردیم فضایی برای کارجویان ایجاد کنیم تا زمان باکیفیتی را در محیط کار بگذرانند.»

مدیر منابع انسانی بیت‌پین عنوان کرد / خودمان را در برابر داستان افراد، مسئول می‌دانیم

بیت‌پین داستان افراد را می‌شنود


مدیر منابع انسانی بیت‌پین گفت: «همان‌طور که برای ما مهم است تا داستان بیت‌پین را به افراد منتقل کنیم، مهم است که داستان این افراد را به‌خوبی بشنویم. ما در برابر داستان‌هایی که شنیدیم، خودمان را مسئول می‌دانیم تا بتوانیم به تناسب خواسته‌های هر فرد و داستان او، ماجرایی برایش ایجاد کنیم.»

به گفته او، ایجاد فرصت‌های برابر، یکی از موارد مهم برای منابع انسانی این مجموعه است: «ما سازوکاری طراحی کردیم تا بتوانیم برای همه فرصت‌های برابری در جذب ایجاد کنیم و حالا همه افراد از سراسر کشور و نقاط محروم می‌توانند به تیم ما بپیوندند.»

رضاصفت ادامه داد: «نحوه کار در این مجموعه کاملاً منعطف است و تمامی پرسنل می‌توانند تعیین کنند که چه زمانی به‌صورت حضوری و چه زمانی به‌صورت ریموت فعالیت کنند؛ چراکه برای این مجموعه، خروجی فعالیت‌ها اهمیت دارد و تلاش می‌کند برای رسیدن به خروجی مناسب، کارجویان را حمایت کند.»


چالش‌های استخدام


مدیر منابع انسانی بیت‌پین در ادامه توضیح داد: «یکی از چالش‌های ما در پروسه استخدام، عدم توجه کارجو به محل فعالیت شرکت بوده است. بارها پیش آمده که بعد از انجام جلسات مصاحبه، کارجو متوجه می‌شود که دفتر بیت‌پین در انزلی است و پیش از آن به محتوای آگهی دقت نکرده است.»

به گفته رضاصفت، استفاده از کلمات شفاف در آگهی‌های استخدامی و به‌روزرسانی این آگهی‌ها به این مجموعه کمک کرده تا بتواند این مسئله را تا حد خوبی حل کند. بازخوردهای کاربران در شبکه‌های اجتماعی و از جمله لینکدین به این مجموعه نشان داده که کارجویان به‌خوبی از محل فعالیت این شرکت مطلع شده‌اند.


نگهداشت نیرو به اندازه جذب متخصص اهمیت دارد


به گفته مدیر منابع انسانی بیت‌پین، این مجموعه پروسه جذب و استخدام خود را به‌روز کرده و با استفاده از آموزش مدیران تلاش کرده تا مصاحبه‌های فنی خود را اثربخش‌تر کند: «در تمام فرایند استخدام، پروسه‌ای برای ارزیابی اثربخشی در نظر گرفته‌ایم تا بتوانیم نقاط قابل بهبود را شناسایی کنیم.»

رضاصفت تأکید کرد که این مجموعه تلاش کرده با بهبود فرایندهای خود، به نگهداشت نیرو نیز اهمیت بدهد؛ چراکه فرایند خروج نیرو و استخدام نیروی جدید، کسب‌وکار را متحمل هزینه‌ می‌کند.

او ادامه داد: «ما به‌منظور اثربخشی جلسات مصاحبه، شرح وظایف آگهی‌ها را به‌روز کردیم و همچنین امکان جلسات حضوری برای مصاحبه‌های استخدامی را برای کاربران در سراسر کشور فراهم آوردیم و جلسات مصاحبه را از فضای خشک و رسمی مرسوم خارج کردیم. آشنایی با محیط کار در جلسات مصاحبه حضوری باعث افزایش تمایل کارجویان برای فعالیت در این شرکت شده است.»


رضایت ناشی از حقوق دلاری، موقتی است


مدیر منابع انسانی بیت‌پین تأکید کرد: «پیشنهاد حقوق دلاری یک راه‌حل کوتاه‌مدت برای جذب نیروی متخصص است. ما برای ایجاد راه‌حل پایدار، تلاش کردیم تعامل خود را با کارجویان عمیق‌تر کنیم و قصه آنها را به‌خوبی بشنویم تا بتوانیم با برنامه‌ریزی دقیق‌تر، پیشنهادی برای رفع نیاز و خواسته آنان ارائه دهیم.»

مدیر منابع انسانی بیت‌پین عنوان کرد / خودمان را در برابر داستان افراد، مسئول می‌دانیم

تقویت برند پرسنل به اندازه برند کارفرمایی اهمیت دارد


رضاصفت در خصوص برند پرسنل تأکید کرد: «در مجموعه بیت‌پین در تلاش هستیم تا پرسنل هم برندینگ داشته باشند و تقویت شوند، زیرا در نهایت ما می‌خواهیم که این کارکنان قصه ما را از زبان خودشان روایت کنند.»

او ادامه داد که ۲۰ درصد از نیروهایی که امسال در بیت‌پین استخدام شده‌اند، به‌صورت ریفرال بوده است؛ با این حال بیت‌پین همچنان در تلاش است تا به‌صورت مستمر فرایندهای خود را بهتر و بهینه‌تر کند.

مدیر منابع انسانی بیت‌پین تأکید کرد که شبکه‌های اجتماعی نقش مهمی در بهبود فرایندهای این مجموعه داشته و افزود: «ما در اینستاگرام، بیت‌پین‌لایف را ایجاد کردیم تا زندگی کاری کارکنان خود را به شکل واقعی نمایش دهیم. همچنین فعالیت خود در لینکدین را جدی‌تر کردیم و موفق شدیم نیروهای جدیدی را از این طریق به تیم خود اضافه کنیم.»

او در ادامه اظهار داشت: «اولویت اول ما در منابع انسانی این است که کارکنان هم در کنار بیت‌پین رشد کنند و برند شخصی خود را ارتقا دهند. این ظرفیت‌سازی را هم در بخش کارکنان و هم در بخش مدیران ارتقا داده‌ایم. ۷۰ درصد از نیروهای این مجموعه به‌صورت ریموت فعالیت می‌کنند. با این حال کارکنان ریموت، ۱۰ روز در سال را در شرکت فعالیت می‌کنند تا با شرکت در رویدادهای درون‌سازمانی، حلقه ارتباطی خود با شرکت و سایر کارکنان را پررنگ کنند.»

مدیر منابع انسانی بیت‌پین در پایان افزود: «با توجه به تجربه فعالیت در واحد منابع انسانی بیت‌پین، معتقدم که یک تیم خوب در منابع انسانی می‌تواند همه اتفاقات را ممکن کند.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.