راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

در همایش سرمایه‌گذاری صرافی اوام‌‌پی فینکس بررسی شد / پیش‌بینی فاکتورهای تأثیرگذار در بازارهای مالی

بسیاری از سرمایه‌گذاران که آگاهی چندانی از روندها و فاکتورهای تأثیرگذار در بازارهای مالی نداشته‌اند زیان بالایی را تجربه کرده‌اند. بنابراین در راستای اهمیت سواد مالی برای جبران زیان، صرافی ارز دیجیتال او‌ام‌پی فینکس در همایشی با عنوان «سرمایه‌گذاری برای همه» که در مرکز همایش‌های برج میلاد برگزار شد، روندهای مالی بازار در آینده را بررسی کرد. محمد حسینی، تحلیلگر بازارهای مالی و سخنران این همایش ضمن تشریح اهداف سرمایه‌گذاری و انواع مختلف ریسک سرمایه‌گذاری، مسیرهای متفاوت برای موفقیت در بازارها را زیر ذره‌بین قرار داده است.

حسینی در این همایش با اشاره به اینکه در ایران برای سرمایه‌گذاری باید از اقتصاد کلان اطلاع داشت، گفت: «ما برای سرمایه‌گذاری باید مطلع باشیم که شرایط خرید در زمان رکود و رونق متفاوت است. یک نماد یا رمزارز ممکن است در زمان رونق رشد کند و نماد دیگری در زمان رکود رشد را تجربه کند. برای نمونه می‌توان به قیمت تتر توجه کرد که به‌عنوان یک ارز دیجیتال محبوب در بازار رمزارزها مورد توجه معامله‌گران است.»

حسینی با بیان اینکه در اقتصاد ابتدا باید به نظریه عرضه و تقاضا توجه داشت، افزود: «هر دارایی‌ای که کمتر باشد، عرضه کمتری دارد و ارزش بالاتری می‌گیرد و بالعکس دارایی‌ای که عرضه بالایی دارد، ارزش کمتری در جامعه پیدا می‌کند.»

او ادامه داد: «در تعریف دیگری گفته می‌شود که عرضه و تقاضا همیشه برابر هستند و دست‌های پنهانی همچون دولت به این بازار جهت می‌دهد، اما بعدها در تحقیقات نظریه‌هایی مطرح شد که دولت‌ها و بانک مرکزی تلاش می‌کنند اقتصاد را در حالت تعادل نگه دارند و در این شرایط رکود ایجاد می‌شود، اما در این شرایط تورم عامل حرکت اقتصادی می‌شود.» او با تأکید بر اینکه در دنیا تورم صفر خوب نیست، گفت: «در آمریکا خزانه‌داری تلاش دارد تورم و رشد اقتصادی را در محدوده دو تا سه درصد متعادل کند.»


سه هدف برای سرمایه‌گذاری


این تحلیلگر بازار با اشاره به اینکه سه هدف برای سرمایه‌گذاری وجود دارد، گفت: «نخستین هدف فرار از مالیات است. هدف دیگر سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریزی برای آینده و بازنشستگی است و هدف سوم برنامه‌ریزی برای خرید محصولات. برای نمونه خرید یک خودرو نیازمند سرمایه‌گذاری در بازارهای دیگری همچون طلا برای کسب سرمایه کافی است.»

حسینی با بیان اینکه در سرمایه‌گذاری مالی هدف کسب سود است، گفت: «به نوعی در این سرمایه‌گذاری به یک تقاضای غیرواقعی پاسخ داده می‌شود. برای نمونه خرید طلای آب‌شده با هدف کسب سود انجام می‌شود و متفاوت از خرید مصنوعات طلا برای نیاز واقعی است.» او با تأکید بر اینکه در بازار سهام روی نوسانات سود می‌کنید، گفت: «در واقع این سرمایه‌گذاری تمام با واسطه است.»

حسینی با بیان اینکه در سرمایه‌گذاری بلندمدت و میان‌مدت نیاز به مطالعات مستمر نیست، اظهار کرد: «اما در سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت همواره باید بازار را بررسی کرد. دارایی‌های مولد مستقیم سود می‌دهند، اما دارایی غیرمولد بعد از فروش سود می‌دهد. برای نمونه خرید خانه و کسب درآمد از محل اجاره مولد است، اما خرید طلا دارایی غیرمولد محسوب می‌شود؛ هرچند برخی تلاش می‌کنند معاملات مولد برای طلا ایجاد کنند.»


سود نکردن بهتر از ضرر کردن است


او با تأکید بر اینکه در سرمایه‌گذاری سود نکردن بهتر از ضرر کردن است، ادامه داد: «در سرمایه‌گذاری باید هدف را تعیین کرد. اینکه گفته می‌شود «هرچه سود بیشتر، بهتر» غلط است. برای معاملات سهام باید یا هدف‌گذاری زمانی یا قیمتی داشت؛ یعنی در یک بازه زمانی یا روی قیمت مشخص فروخته شود و نباید درگیر احساسات و تعصبات شد.»

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه استراتژی شخصی در معاملات مهم است، تصریح کرد: «نباید در سرمایه‌گذاری همه تخم‌مرغ‌ها را در یک سبد گذاشت و باید تنوع در سرمایه‌گذاری ایجاد کرد.»

حسینی با بیان اینکه تفاوت سودها را باید در بررسی نمادها در نظر داشت، گفت: «در سود ناخالص هنوز هزینه‌های مالیاتی از آن کسر نشده و تبدیل به سود خالص نشده است. همچنین سود تحقق‌یافته و سود تحقیق‌نیافته متفاوت بوده و به بسته شدن معامله وابسته هستند و تا زمانی که معامله انجام نشود، سود محقق نمی‌شود.»

او با اشاره به اینکه نرخ بازده واقعی برای یک معامله زمانی تعیین می‌شود که تورم از آن خارج شده باشد، تصریح کرد: «همچنین در معاملات باید به سطح نقدینگی یک نماد هم توجه کرد که چقدر سریع قابل تبدیل شدن به پول نقد است.»

حسینی با تأکید بر اینکه در بورس ایران معاملات با نقدشوندگی بالا بهتر است، گفت: «در بازارها یا نمادهایی که نقدشوندگی بالایی وجود دارد می‌توان در موج‌های تورمی بازدهی بالایی کسب کرد.»


تفاوت ریسک سیستماتیک و غیرسیستماتیک


این کارشناس بازار سرمایه در ادامه با بیان اینکه ریسک مربوط به عدم قطعیت بازارهاست، گفت: «ریسک سیستماتیک و غیرسیستماتیک است و در سرمایه‌گذاری ریسک غیرسیستماتیک تحت تأثیر معاملات نیست، اما در زمانی که بازدهی یک شرکت در بورس تحت تأثیر تصمیمات مدیران آن قرار می‌گیرد ریسک غیرسیستماتیک است و تنها راه کاهش ریسک در معاملات بورس، تنوع‌بخشی به پورتفوی سهام و سرمایه‌گذاری است.»

حسینی با تأکید بر اینکه برای کنترل ریسک باید نسبت سرمایه‌گذاری با تمام دارایی را در نظر گرفت، تصریح کرد: «همچنین باید حداقل سود مورد انتظار تعیین شود و در بازدهی بالا نباید دنبال سود هم باشد.»


تأثیر دلیل کسری بودجه و خلق پول بر بازار


حسینی با بیان اینکه در ایران ابتدا بازار دلار رشد می‌کند، اظهار کرد: «در سال‌های اخیر در ایران به دلیل کسری بودجه و خلق پول چون پول بدون پشتوانه افزایش یافته و تابع رشد تولید و اقتصاد نیست، ارزش ریال در قبال دلار کاهش داشته است.»

او با تأکید بر اینکه ارزش ذاتی دلار در ایران بالاتر از قیمت کنونی مورد معامله است، گفت: «برای محاسبه نرخ دلار باید درصد رشد نقدینگی را منهای رشد اقتصادی کرد و نتیجه مورد محاسبه را با قیمت روز دلار جمع بست و قیمت واقعی آن را محاسبه کرد.»

حسینی با بیان اینکه حباب سکه اگر بین ۱۵ تا ۲۰ درصد باشد ریسک کمتری دارد، گفت: «حباب بین ۲۰ تا ۳۵ درصد ریسک متوسط و حباب بالای ۳۵ درصد فرصت فروش است. زمانی که روند صعودی است تقاضا برای ربع‌سکه بیشتر می‌شود و در روند نزولی میزان افت قیمت سکه تمام کمتر است و به همین دلیل سرمایه‌گذاری در این محصول ریسک کمتری دارد.

او با بیان اینکه برای ارزیابی وضعیت صندوق‌های سرمایه‌گذاری در بورس باید به دارایی آنها توجه کرد، گفت: «بازدهی در صندوق‌های سرمایه‌گذاری نمی‌تواند ملاک باشد. به عبارت دیگر صندوقی که بازدهی بالایی داشته احتمالاً در آینده بازدهی کمتری ثبت کند.»

حسینی در همایش سرمایه‌گذاری صرافی ارز دیجیتال اوام‌پی فینکس (OMPFinex) با بیان اینکه همیشه سرریز سود سایر بازارهای مالی وارد بورس می‌شود، گفت: «به همین دلیل همیشه بخش عمده سرمایه‌ها در ایران وارد بازار مسکن می‌شود و به همین جهت بورس همواره روندی صعودی دارد.»

او با تأکید بر اینکه کاهش ارزش معاملات نشانه رکود بازار است، تصریح کرد: «انتظارات تورمی هم در پیش‌بینی وضعیت بازارها مؤثر است.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.