راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مدیرعامل راهبرد هوشمند شهر از روند جدید این شرکت می‌گوید / پیشبرد و توسعه هوشمندسازی شهری، خدمات پرداخت و پشتیبانی شعب و زیرساخت

شرکت راهبرد هوشمند شهر، یکی از شرکت‌های فعال در حوزه خدمات فناوری اطلاعات هلدینگ فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک شهر است که بعد از تغییرات ساختاری در مجموعه شرکت‌های فناور بانک شهر مسیر جدیدی را طی می‌کند. این شرکت در حال حاضر سه وظیفه اصلی کیف پول شهروندی و هوشمندسازی شهری، خدمات پرداخت،‌ پشتیبانی شعب و زیرساخت را دنبال می‌کند. در ادامه با هادی ابراهیمی که به‌تازگی مسئولیت مدیریت این شرکت را بر عهده گرفته، گفت‌وگو کرده‌ایم.

مدیرعامل شرکت راهبرد هوشمند شهر، گواهینامه دکترای تجارت الکترونیک خود را در کشور گرجستان اخذ کرده و از سال ۸۰ همکاری خود را با شرکت «تجارت الکترونیک پارسیان» شروع کرده است. او در خصوص فعالیت کاری خود توضیح داد: «بعد از آن به شرکت توسعه فناوری اطلاعات خوارزمی وابسته به بانک صادرات رفتم. از سال ۸۷ به مجموعه فناپ پیوستم و تا سال ۹۷ در آنجا بودم. آخرین مسئولیت من در آنجا معاونت خدمات پرداخت بود. در حال حاضر نیز عضو هیئت‌مدیره شرکت اتیک فارس از مجموعه فناپ هستم که در زمینه هوشمندسازی شهری فعالیت می‌کردند ولی الان فعالیت‌های خود را خاتمه داده‌اند و در شرف تسویه قراردادها هستیم.»

در سال ۹۸ نیز همکاری ابراهیمی با شرکت پردازش اطلاعات پارت متولی فینتک بانک قرض‌الحسنه رسالت در جایگاه معاونت خدمات پرداخت رقم می‌خورد. در سال ۱۴۰۰ نیز به‌عنوان مدیرعامل و عضو هیئت‌مدیره شرکت نگاه پرداخت در هلدینگ نگاه، وابسته به بانک کارآفرین انتخاب شد و در آذر ۱۴۰۱ به بانک شهر پیوست.


پرداخت هوشمند؛ المان مهم هوشمندسازی شهری


شرکت راهبرد هوشمند شهر، مأموریت خود را از شهرداری‌ها دریافت می‌کند و رأساً نیز به‌عنوان یک برنامه تخصصی شهرداری به دنبال هوشمندسازی شهری می‌رود. ابراهیمی در این باره عنوان کرد: «همان‌طور که قبلاً هم عرض کردم، شرکت راهبرد فلسفه‌ای را دنبال می‌کند که برای بانک و شهرداری‌ها جذاب به نظر می‌رسد: کیف پول یکپارچه شهروندی! توسعه این فناوری برعهده شرکت فاش است و ما مشتری آن هستیم. شهرداری‌ها ذینفع نهایی ایجاد کیف پولی خواهند بود که در شهرها و بخصوص کلانشهرهای مختلف قابل استفاده باشد و شهروند به هر جای ایران که برود از همین کیف پول بهره ببرد؛ مثلاً کسی که در شیراز، مشهد یا تهران از کارت شهروندی یا زیرساخت و ابزارهای مرتبط با کیف پول استفاده می‌کند، همان ابزار مشترک برای او فعال باشد.»

او با بیان اینکه یکی از المان‌های مهم هوشمندسازی شهری، روش‌های پرداخت هوشمند است که در قالب کیف پول یکپارچه شهروندی نمود پیدا می‌‌کند، توضیح داد: «هوشمندسازی شهری لایه‌ها و ابزارهای مختلفی از قبیل حمل‌ونقل، خدمات سلامت، گردشگری و… را در برمی‌گیرد. ما با هر کدام از شهرداری‌ها در این باره صحبت می‌کنیم و قرارداد و تفاهم‌نامه‌های خوبی منعقد شده است. از جمله با شهرداری شیراز، مشهد، تهران، زنجان، قزوین، اراک و با دیگر شهرها نیز تفاهم‌نامه‌های متعددی منعقد شده و بعضاً در شرف تحویل یا پیاده‌سازی است.»


سوپرمارکت مبتنی بر کیف پول شهروندی


به گفته ابراهیمی در کنار کیف پول یکپارچه شهروندی، ایجاد یک سوپرمارکت مالی مبتنی بر کیف پول شهروندی نیز برای شهرداری‌ها پیگیری می‌شود. او در این باره توضیح داد: «امیدواریم تا آخر شهریورماه MVP این محصول به دست آید و در مهرماه آن را به بازار برسانیم. در این اپلیکیشن، تمام خدماتی که یک شهروند از شهرداری‌ها می‌گیرد از طریق API قابل دریافت خواهد بود. ضمناً این خدمات به صورت مبتنی بر مکان هستند؛ در هر شهری که اپلیکیشن را باز کنید، بر اساس محله و شهری که انتخاب می‌کنید خدمات مربوط به شهرداری همان منطقه برای شما قابل دریافت خواهد بود. مثلاً عوارض نوسازی، خدمات مترو و هر سرویسی که به طور خاص به آن منطقه مربوط باشد. سرمایه‌گذاری روی این حوزه بسیار سخت است، زیرا شهرداری‌ها به‌سختی حاضر به ارائه وب‌سرویس می‌شوند و هر کس دوست دارد اپلیکیشن موبایلی خود را بسازد؛ مثلاً My Tehran بیش از چهار میلیون کاربر در تهران جذب کرده است. شهروندان برای پرداخت عوارض طرح ترافیک، عوارض نوسازی و عوارض پسماند فقط از مای‌تهران استفاده می‌کنند. شهرهای مختلف نیز در حال ساخت اپلیکیشن‌های مشابه برای خود مبتنی بر همین مفهوم هستند و هر شهرداری می‌خواهد اپلیکیشن متفاوتی برای خود داشته باشد تا مخاطبین خود را بالا ببرد. ما با توجه به رسالت بانک شهر توانستیم شهرداری‌ها را قانع کنیم که به ما دسترسی بدهند و در کنار اپلیکیشن شهروندی ایشان قرار گیریم. کل فلسفه و مسائل هوشمندسازی شهری شامل همین‌ها بود.»


جلب رضایت حداکثری صف و ستاد بانک شهر


ابراهیمی همچنین در خصوص خدمات پشتیبانی سخت‌افزاری و نرم‌افزاری شعب و زیرساخت ضمن بیان اینکه این خدمات به تمام ساختمان‌های ستاد و صف بانک شهر ارائه می‌شود، توضیح داد: «شعب ما به‌مثابه صف هستند. پشتیبانی سخت‌افزاری شامل تأمین، تعمیر و به‌روزرسانی ماشین‌های اداری و انواع دستگاه‌های الکترونیک شعب است. بانک شهر بیش از ۳۴۰ شعبه و ۱۰۰ ساختمان ستادی در کل کشور دارد که بیش از نصف آنها در تهران و کلان‌شهرها مستقر هستند. شبکه نمایندگی و جذب منابع بانک شهر در حال گسترش است. تعداد دفاتر ما به‌مرور افزایش می‌یابد و همکاران را در هر شهری آموزش می‌دهیم و برای رفع انتظارات بانک مستقر می‌سازیم.»

ابراهیمی در خصوص چشم‌انداز سال جاری و سال آینده شرکت راهبرد هوشمند شهر ضمن بیان اینکه چشم‌اندازها مبتنی بر جلب رضایت حداکثری صف و ستاد بانک شهر طراحی شده‌اند، توضیح داد: «با توجه به نوسانات نرخ ارز و جو اقتصادی کشور، به‌روزرسانی تجهیزات سخت‌افزاری شعب، صف و ستاد هزینه هنگفتی برمی‌دارد که برای شعب به‌سختی قابل تأمین خواهد بود؛ پس باید بهترین بهره را از تجهیزات موجود ببرند. البته غیر از شعب بانک شهر، شعب دو بانک دیگر نیز در شهرهای مختلف مشتری ما هستند که ترجیح می‌دهم اسم نیاورم. در برخی استان‌ها شرکت‌های خود بانک دچار ضعف پشتیبانی هستند و به همین دلیل از ما برای پشتیبانی فنی کمک خواسته‌اند.»


پرداخت‌های خرد در کانون توجه بانک شهر است


ابراهیمی همچنین در خصوص چشم‌انداز فین‌تکی بانک شهر عنوان کرد: «با توجه به رسالت بانک شهر و نیازهای برآورده‌نشده بازار، چشم‌انداز آینده ما به سمت‌وسوی معینی می‌رود. بانک شهر و شرکت راهبرد هوشمند، به دنبال تقویت کارت‌های خود هستند. بانک شهر محصولات و خدمات متنوعی روی کارت‌های خود ارائه نمی‌دهد؛ فقط همان محصولات روتین و خدمات پایه‌ای را عرضه می‌کند که در همه بانک‌های دیگر نیز موجودند.»

او با بیان اینکه پرداخت‌های خرد کانون توجه بانک شهر را به خود اختصاص می‌دهد، ادامه داد: «باید بانک را به یک سوئیچ کارت مجهز کنیم که دست‌مان را باز بگذارد و از خدمات پایه‌ای کارت‌ها فراتر رویم. البته تمام فعالیت‌های ما در چهارچوب ضوابط بانک مرکزی خواهد بود.»

مدیرعامل شرکت راهبرد هوشمند شهر افزود: «ما باید خدمات کارت خود را به بانک‌های پیشرو نزدیک کنیم. همین حالا در حوزه کارت-بلیت شهروندی نیازمند اتصال به کیف پول هستیم. مخاطب کارت-بلیت‌های شهروندی، اغلب دهک‌های متوسط رو به پایین هستند.»

ابراهیمی در ادامه تأکید کرد: «خود من در حوزه نئوبانک تلاش‌های زیادی از گذشته انجام داده‌ام و در بانک شهر نیز پیگیر خواهم بود؛ ولی اسمش را نئوبانک نمی‌گذاریم، شاید بانک‌پلاس باشد و خدمات متنوع بانک شهر را به شکل غیرحضوری ارائه دهد.»


زمان؛ چالش اصلی شرکت‌های فناور


مدیرعامل شرکت راهبرد هوشمند شهر در ادامه در خصوص چالش‌هایی که در مسیر تحول دیجیتال در بانک‌ها ایجاد می‌شود نیز توضیح داد: «طی ۹ ماه گذشته که به بانک شهر پیوسته‌ام؛ خواسته‌های مختلفی را در اینجا می‌بینم که تعدد و تنوع آنها چالش‌ساز می‌شود. عدم ثبات در تصمیم‌گیری، مدیریت و ساختار شهرداری‌ها برای ما چالش‌های زیادی ایجاد کرده است. هر روز در خبرها می‌خوانیم که شورای شهر فلان جا را جابه‌جا کردند یا فلان شهردار برکنار شد. توافق‌ها در ایران به‌صورت ساختاری اتفاق نمی‌افتد و وابسته به شخص مدیر است؛ با یک شهردار صحبت می‌کنیم، جلسه می‌گذاریم، ماه ها می‌رویم و می‌آییم که ناگهان تعییرات مدیریتی رخ می‌دهد و نقطه سر خط!»

او در نهایت تأکید کرد:‌ «زمان، یکی از چالش‌های مهم تیم‌های فناور به شمار می‌رود. به خاطر ساختار متلاطم کشور که دائم دستخوش تغییر است، باید از زمان جلو باشیم تا بخش زیادی از تکالیفی که بانک مرکزی و سهامداران از ما می‌خواهند برآورده شود.»

2 دیدگاه
  1. زمانی می‌گوید

    با آرزوی موفقیت برای جناب دکتر ابراهیمی عزیز
    فردی توانمند
    خوشرو و دوست داشتنی

    1. ناشناس می‌گوید

      جدی می فرمایید ؟
      اینا رو از کجا آوردی ؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.