راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

روند خرید ارز اربعین از بانک‌ها بررسی شد / صفر تا صد خرید 200 هزار دینار از شش بانک

متقاضیان سفر اربعین می‌توانند تا سقف 200 هزار دینار از پنج بانک ملی، تجارت، صادرات، پارسیان، سپه و پست‌بانک با داشتن مدارکی همچون کارت ملی، گذرنامه و کد پیگیری ثبت‌نام در سامانه سماح و پرداخت هزینه‌ای حدود 6.2 تا 6.5 میلیون تومان دریافت کنند.

با گسترش شیوع ویروس کرونا، سفرها از جمله پیاده‌روی اربعین لغو شد، اما از سال گذشته ثبت‌نام برای پیاده‌روی اربعین شروع شد و مقدمات این سفر برای امسال نیز فراهم شده و تاکنون حدود ۶۴۴ هزار نفر در سامانه سماح ثبت‌نام کرده‌اند.

در این زمینه، بانک مرکزی، شش بانک ملی، تجارت، صادرات، پارسیان، سپه و پست‌بانک را مکلف به تعیین شعب منتخب برای فروش 200 هزار دینار ارز اربعین کرده است. از بین بانک‌های تعیین‌شده برای فروش ارز اربعین، در بانک ملی فرایند فروش این ارز در بستر اپلیکیشن «بله» انجام می‌شود تا در نهایت، متقاضیان برای دریافت ارز اربعین به شعبه انتخابی مراجعه کنند.

بررسی‌های «راه پرداخت» از برخی شعب این بانک‌ها نشان می‌دهد که روند فروش ارز در این شعب شروع شده و در حال فروش ارز اربعین هستند. البته، مسئولین ارزی این شعب تأکید دارند که متقاضیان قبل از مراجعه به شعبه ارزی بانک مورد نظر، از موجودی دینار آن بانک اطمینان حاصل کنند زیرا طبق گفته برخی از مسئولان ارزی این پنج بانک، تقاضا برای ارز اربعین زیاد است.

همچنین، مدارک مورد نیاز اعلامی برای دریافت 200 هزار دینار شامل کارت ملی، گذرنامه و کد پیگیری ثبت‌نام در سامانه سماح است. البته، طبق اعلام برخی از شعب بانک‌ها، متقاضی ارز اربعین علاوه بر مدارک ذکرشده باید یک شماره‌ تلفن همراه به نام خودش داشته باشد.  


هزینه 6.5 میلیونی خرید ارز اربعین


علاوه بر این، متقاضیان ارز اربعین باید به شعبی مراجعه کنند که در آن حساب داشته باشند.

از سوی دیگر، هزینه ریالی خرید 200 هزار دینار از بانک‌ها حدود 6.2 تا 6.5 میلیون تومان است. نکته دیگر اینکه متقاضیان ارز اربعین فقط می‌توانند ارز اربعین را به‌صورت دینار دریافت کنند. درحالی‌که آنها در سال گذشته می‌توانستند معادل دلاری نیز دریافت کنند.

رویه خرید ارز اربعین در سال گذشته به این صورت بود که بانک‌های عامل و صرافی‌های مجاز، باید به هر متقاضی تا سقف ۱۰۰ دلار به نرخ توافقی ارز اربعین بدهند. همچنین در صورت تأمین دینار مورد نیاز از محل منابع تجهیزشده، صرافی‌ها و بانک‌های عامل می‌توانستند به‌ جای ۱۰۰ دلار نسبت به پرداخت ۱۵۰ هزار دینار عراق به نرخ توافقی به متقاضیان اقدام کنند.

بررسی وضعیت تخصیص ارز اربعین در سال‌های قبل نشان می‌دهد که در سال ۱۳۹۸ زوار اربعین می‌توانستند حداکثر ۱۰۰ یورو یا معادل آن به سایر ارزها به نرخ بازار ثانویه، ارز از صرافی‌های مجاز و بانک‌های منتخب ملی، ملت، تجارت، سپه، صادرات و پارسیان بخرند. البته در آن سال زائران در صورت نیاز می‌توانستند قبل از عزیمت به عراق و در شهر خودشان نسبت به خرید ارز اقدام کنند.

در سال ۱۳۹۷ نیز زائران می‌توانستند از طریق بانک ملی ایران مبلغ ۱۰۰ هزار دینار عراق را با نرخ هر دینار ۹۶ ریال و با پرداخت معادل ریالی آن خریداری کنند و اسکناس دینار را در نقاط مشخص‌شده‌ شهرهای نجف، کربلا، کاظمین و همچنین سه‌ نقطه مرزی مقابل مرزهای مهران، چزابه و شلمچه (در داخل کشور عراق) تحویل بگیرند. البته دریافت ارز اربعین در خارج از ایران در آن سال مشکلاتی برای زائران ایجاد کرد و به ایجاد ازدحام در مناطق مرزی ایران و عراق برای دریافت ارز زائران اربعین منجر شد که دلیل آن عدم همکاری بانک مرکزی عراق نسبت به صدور مجوز برای دایر کردن باجه‌های بیشتر در عراق جهت پرداخت ارز به زائران اعلام شد.

شرایط دریافت ارز زائران اربعین در سال ۱۳۹۶ نیز این‌گونه بود که زائرانی که از راه‌های هوایی و زمینی در گردهمایی اربعین حسینی شرکت می‌کردند، می‌توانستند حداکثر ۲۰۰ دلار آمریکا با گذرنامه معتبر جمهوری اسلامی ایران و بلیت مسافرت از طریق بانک‌های ملی ایران، ملت و سامان، ارز مسافرتی با نرخ مبادله‌ای تهیه کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.