راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

محمدمهدی صادق از مسیر تپسی پس از ورود به بورس می‌گوید / ورود به حوزه فین‌تک؛ مقصد بعدی تپسی

بیشتر از یک سال از ورود تپسی به بازار سرمایه می‌گذرد. شاید برای شما هم سؤال باشد که تپسی چه مسیری را در یک سال گذشته طی کرده و آینده این کسب‌و‌کار بعد از ورود به بازار سرمایه چطور شده است.

محمدمهدی صادق، عضو هیئت‌مدیره تپسی در گفت‌و‌گو با میثم سلیمانی در قسمت هفدهم برنامه اتاق آبی از تأثیرات ورود تپسی به بازار سرمایه و مسیرهای درآمدی جدید این تاکسی اینترنتی گفت.

صادق با اشاره به سختی‌هایی که در یک سال گذشته به تپسی وارد شده است گفت: «سختی‌هایی که در این مسیر وجود داشته، مربوط به قبل از ورود به بورس بوده و بعد از ورود به بازار سرمایه ‌نه‌تنها سختی‌ها کمتر شد، بلکه شکل‌ آنها نیز عوض شد.»

صادق معتقد است که در یک سال گذشته به تمام قول‌هایی که تپسی داده، توانسته‌اند جامه عمل بپوشانند و حتی در بخش‌هایی عملکرد بهتری داشته باشند.


تسهیل رشد تپسی با ورود به بورس


تپسی تیرماه امسال ۹۱ میلیارد تومان درآمد کسب کرده و در مدت مشابه سال گذشته که در آستانه ورود به بورس بوده‌اند این رقم ۵۱ میلیارد تومان بوده است. تپسی همچنین هم‌زمان با ورود به بورس افزایش سرمایه حدوداً ۷۰درصدی داشته است. عضو هیئت‌مدیره تپسی با اشاره به این افزایش سرمایه ۷۰درصدی گفت: «ورود به بورس هم‌زمان بود با وارد شدن سرمایه نقدی به شرکت؛ در نتیجه این موضوع منجر شد که ما بتوانیم در ۱۶ شهر جدید وارد شویم.»

او معتقد است مهم‌ترین اتفاقی که در زمان ورود به بورس پیش‌ آمده، ورود سرمایه به این شرکت بوده است. با این حال اگر ورود به بورس اتفاق‌ نمی‌افتاد شاید رقم رشد تپسی نصف می‌شد.

عضو هیئت‌مدیره تپسی با اشاره به اینکه ورود به بورس رشد تپسی را تسهیل کرده است گفت:‌ «ورود به بازار سرمایه نه‌فقط رشد تپسی، بلکه سایر شرکت‌ها و استارتاپ‌ها را تسهیل می‌کند؛ به دلیل اینکه سرمایه و نقدینگی برای رشد نیاز است. تپسی هم به این نقدینگی نیاز داشته و با ورود به بورس این موضوع برای رشد تپسی فراهم شده است.»

به گفته صادق در برنامه امسال تپسی، افزایش سرمایه وجود دارد و این کسب‌و‌کار قصد دارد از روش‌های دیگری مثل انتشار اوراق سرمایه جذب کند.


اهمیت لزوم خروج سرمایه از استارتاپ


صادق با اشاره به لزوم خروج سرمایه در شرکت‌های استارتاپی تشریح کرد:‌ «ورود به بورس دروازه‌ای جدید برای آینده بلندمدت و میان‌مدت به روی تپسی باز کرده و این اتفاق امیدواری را در کل اکوسیستم ایجاد کرده است. خروج سرمایه بخشی از امید است؛ به این دلیل که در اکوسیستم استارتاپی اگر امکان خروج سرمایه وجود نداشته باشد در بلندمدت برای سرمایه‌گذار ورود به این حوزه و سرمایه‌گذاری جذابیت نخواهد داشت. در تمام دنیا استارتاپ‌ها زمانی که از حدی بزرگ‌تر می‌شوند وارد بازار سرمایه می‌شوند به این دلیل که بتوانند خروج سرمایه را برای سرمایه‌گذار فراهم کنند.»

به گفته محمدمهدی صادق، این شرکت با ورود به بورس مسیر خود و مسیر جذب سرمایه‌اش را از دیگر شرکت‌ها جدا کرده و در آینده حتی تیکت سایز را هم می‌تواند تغییر دهد.

انتظار می‌رفت که با ورود تپسی به بورس این مسیر برای دیگر استارتاپ‌ها تسهیل شود و آنها نیز وارد بورس شوند اما این اتفاق نیفتاد. صادق با بیان این موضوع گفت:‌ «تپسی حدود دو و نیم تا سه سال در این مسیر بوده و از قبل برای این اتفاق پیش‌بینی‌هایی داشته است. طبیعتاً تپسی با ورود به بورس مسیر را برای مجموعه‌های دیگر تسهیل کرده است. بعضاً شرکت‌هایی که هم‌زمان با تپسی سعی ‌کردند به بورس وارد شوند در نقطه شروع از تپسی عقب‌تر‌ بوده‌اند و این‌طور نیست که این مسیر سه‌ساله برای دیگر استارتاپ‌ها و کسب‌‌و‌کارها به شش ماه یا کمتر تقلیل یابد.»


تپسی می‌خواهد وارد حوزه فین‌تک شود


تپسی در یک سال گذشته عمده‌درآمد خود را از محل کارمزد سفیران داشته است. صادق با اشاره به مسیرهای درآمدی متنوع در این مجموعه گفت: «تنوع سرویس‌ها منجر به دریافت کارمزدهای متنوع خواهد شد اما در نهایت عمده‌درآمد تپسی از محل کارمزد است. ورود به حوزه لاین، حمل‌ونقل بین‌شهری و موارد مشابه کارمزدهای جدیدی را در آینده به تپسی اضافه می‌کند اما می‌خواهیم تپسی را به عنوان یک سوپراپلیکیشن یا اکوسیستمی که شامل کسب‌و‌کارهای دیگر می‌شود در نظر بگیریم و در پایان سال مالی فعلی بخش ناچیزی از درآمد از محل‌های دیگر خواهد بود.»

او ادامه داد: «در آینده سوپراپلیکیشنی ایجاد خواهیم کرد که اسنپ رقیب ما در آن نخواهد بود. در تعدادی از حوزه‌ها ممکن است با اسنپ رقابت کنیم اما در  ادامه مسیر در بخش‌هایی حاضر خواهیم شد که اسنپ رقیب ما نخواهد بود.»

صادق گفت: «در ادامه مسیر سرویس‌های لجسیتکی خواهیم داشت که شکلی از حمل‌ونقل را ارائه می‌دهند و سرویس‌هایی از جنس مالی خواهیم داشت. مشخصاً ورود و ادامه مسیر را در دو حوزه لجستیک و مالی در نظر داریم.»

تپسی اخیراً BNPL خود را راه‌اندازی کرده و همچنین جایزه‌ای روی مانده موجودی کیف پول افراد گذاشته است. به گفته صادق این جایزه را می‌توان به عنوان سود تلقی کرد اما این سود با مدلی که در شبکه بانکی کشور وجود دارد متفاوت است. در حال حاضر بیشتر شبیه به جایزه است.


لزوم وجود رگولاتور برای محاسبه سهم بازار


صادق با اشاره به نحوه محاسبه سهم بازار تپسی گفت:‌ «سهم بازار موضوعی است که روش استانداردی برای محاسبه آن وجود ندارد زیرا در حوزه تاکسی‌های اینترنتی رگولاتوری مثل شاپرک در حوزه پرداخت وجود ندارد که سهم بازارها را بررسی و به صورت شفاف اعلام کند.»

او ادامه داد: «ما نمی‌توانیم نسبت به عددی که رقیب اعلام می‌کند با اطمینان قضاوتی کنیم اما در مورد ارقام تپسی مطمئن هستیم که درست است. سهم بازار تپسی در شهرهای مشترک بین ما و رقیب حدود ۲۰ درصد است.»

به گفته صادق در بازاری که هیچ کدام از رقبا دیتای دیگری را ندارند صحت‌سنجی‌ای که می‌تواند ادعا تپسی را ثبت کند انتشار صورت‌های مالی و ارقام تپسی روی سایت کدال است که اگر با گذشته مقایسه کنیم متوجه می‌شویم که تپسی رشد زیادی داشته است. نمی‌شود شرکتی رشدی را تجربه کند اما سهم بازارش تغییر نکند. دیتاهای تپسی شفاف و قابل استنتاج است.


هوش مصنوعی از پایه‌های رشد در تپسی خواهد بود


او ادامه داد: «حجم عملیات تپسی در یک سال گذشته زیاد شده که بخشی از آن مربوط به تورم است اما نمی‌توان کل این رشد را به تورم نسبت داد؛ چراکه اگر تمام این رشد مربوط به تورم بود طبیعتاً بازار باید کوچک‌تر می‌شد.»

صادق درباره توسعه هوش مصنوعی در تپسی بیان کرد: «هوش مصنوعی با تپسی زاده شده و در طول زمان هم بزرگ‌تر می‌شود. هوش مصنوعی در کسب‌و‌کار روزانه تپسی حضور دارد و منجر به کوچک‌تر شدن تعدادی از تیم‌ها شده است. یکی از پایه‌های چشم‌انداز رشد تپسی هوش مصنوعی است.»

او در پایان درباره سهم بازار تپسی در سال آینده گفت: «همان‌طور که در مجمع اعلام کردیم پیش‌بینی می‌کنیم فروش‌مان در سال آینده دوبرابر شود و از ۶۲۱ میلیارد تومان به ۱۲۰۰ میلیارد تومان برسیم. بخشی از درآمد از افرایش تورم و بخشی از افزایش حجم عملیات خواهد بود. اما اینکه این بزرگ شدن منجر به کسب چه مقدار از سهم بازار شود کار سختی است زیرا باید رقیب را هم پیش‌بینی کرد. با این حال، من فکر می‌کنم در سال آینده ۲۰ الی ۳۰ درصد نسبت به وضعیت فعلی رشد داشته باشیم. بخشی از رشد تپسی همچنین از ایجاد بازارهای جدید اتفاق می‌افتد.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.