راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مدیرعامل توسن درباره بانکداری پلتفرمی مطرح کرد / به دنبال تحقق ایده بانکداری پلتفرمی در ایران هستیم

نیلوفر نادری / آرش بابایی، مدیرعامل توسن در گفت‌و‌گویی با «راه‌ پرداخت» در حاشیه همایش «فرصت‌های ایران در عصر دیجیتال» درباره حضور توسن به‌عنوان یکی از حامیان اصلی در این رویداد و بانکداری پلتفرمی توضیحاتی ارائه داد و درباره اینکه بانکداری پلتفرمی چگونه می‌تواند به تسهیل نیازهای مالی کسب‌وکارهای فین‌تکی و همچنین افزایش منابع مالی بانک‌ها منجر شود و توسن چه نقشی را در این میان بازی می‌کند، گفت.

همایش فرصت‌های ایران در عصر دیجیتال در بیست‌وپنجم و بیست‌وششم تیرماه ۱۴۰۲ در مرکز همایش‌‌های برج میلاد برگزار شد تا به فضایی برای هم‌اندیشی و تبادل نظر پیرامون امکان‌های کسب‌وکاری در جهان دیجیتال‌شده پیش روی ما تبدیل شود.

شرکت توسن که از سال ۱۳۷۸ با هدف ایجاد بستری مستقل و بومی جهت ارائه محصولات و راهکارهای نوین در عرصه‌های مختلف فناوری اطلاعات کشور آغاز به کار کرده، به‌عنوان حامی اصلی این همایش، بر آن است تا در دو بخش نمایشگاهی و محتوایی از راهکارهای دیجیتالی سخت‌افزاری و نرم‌افزاری خود و همچنین ایده بانکداری پلتفرمی‌اش صحبت کند.


استفاده از مفهوم بانک در معنای واقعی‌اش


همایش فرصت‌های ایران در عصر دیجیتال نسبت به سایر رویدادها متفاوت است؛ این همایش محدود به یک حوزه خاص مثل بانکداری، بیمه یا پرداخت نمی‌شود و تمام صنایعی که به دنبال حرکت در مسیر دیجیتالی‌شدن هستند، می‌توانند در آن حاضر شده و یکدیگر را پیدا کنند تا شعار این همایش را بسنجند و ببینند چگونه می‌توانند به خود و دیگری برای توسعه کسب‌وکارشان کمک کنند. آرش بابایی با اشاره به این نکته درباره حضورشان در این همایش گفت: «ما در این همایش با ایده بانکداری پلتفرمی حاضر شدیم. توسن علاوه بر اینکه یکسری سرویس‌ها را در قالب «بانک به‌ مثابه سرویس» توسط شرکت فرابوم به کسب‌وکارها ارائه می‌دهد، به دنبال این نیز است که بانک‌ها را توانمند کرده و قابلیت ایجاد یک اکوسیستم دیجیتال پیرامون آنها را فراهم کند؛ در حوزه «بانک به مثابه سرویس» بانک یکسری از سرویس‌ها را ارائه داده اما در بسیاری از مواقع با چالش‌های رگولاتوری مواجه است.»

او ادامه داد: «در بانکداری پلتفرمی اکوسیستم پیرامون یک هسته متصل به هسته اصلی بانک یا از طریق درگاه‌های رسمی و چسبیده به بانک شکل می‌گیرد و این باعث افزایش نظارت‌ها شده و ما را از چالش‌هایی که استارتاپ‌ها در ایران با آن مواجهند، دور می‌کند. علاوه بر این به بانک‌ها کمک می‌کند با ایجاد سرویس‌های بیشتر، درآمدهای غیرمشاع‌شان را افزایش دهند؛ یک پلتفرم بانکداری داشته باشند و روی آن به کسب‌وکارهای مختلف سرویس دهند.»

بابایی گفت: «در این اکوسیستم یکسری کسب‌وکارها وجود دارند که به دنبال استفاده از مفهوم بانک در معنای واقعی آن هستند و صرفاً به گرفتن یکسری گزارش‌های مالی یا سرویس‌های پرداختی محدود اکتفا نمی‌کنند. معطل گرفتن یکسری گزارش‌های مالی نمی‌مانند و از انعطاف به‌وجودآمده توسط یک هسته بانکداری جدید، نهایت استفاده را می‌کنند.»


نیاز شرکت‌های بزرگ به پلتفرم بانکی جداگانه


او اضافه کرد: «شرکت‌هایی هستند که گردش مالی‌شان از بانک‌ها بیشتر است و نیاز دارند که یک پلتفرم بانکی جداگانه داشته باشند تا به دور از درگیر شدن با مسائل رگولیشن بانکی و با در نظر گرفتن ریسک‌ها، فعالیت‌های بانکی خود را انجام دهند. توزیع اعتبار، تأمین مالی زنجیره تأمین، ارائه خدمت به باشگاه مشتریان‌ و مانند آن از جمله این اقدامات بانکی است. در واقع توسن در ایده بانکداری پلتفرمی خود یک نگاه فروش عمده دارد که در آن بانک مادر وارد جزئیات حوزه‌های کسب‌وکاری نمی‌شود و کسب‌وکارها در چهارچوب مشخص‌شده نیاز خود را برطرف می‌کنند.»

بابایی بیان کرد: «ما در توسن برآنیم تا نرم‌افزارهای خود را به سمت Composable Banking ببریم و قابلیت Plug & Play در دسته سرویس‌های نرم‌افزارهایمان ایجاد کنیم تا سرعت ساختن اکوسیستم را افزایش دهیم؛ ما زمانی از داشتن یک هسته شروع کردیم و به سمت داشتن هسته ماژورال رفتیم و امروز که در این همایش نشسته‌ایم برآنیم که براساس معماری میکروسرویس یکسری پکیج‌های کوچک‌تر به اکوسیستم ارائه دهیم.»


آینده پیش روی بانکداری در ایران


توسن مهیاکننده هسته و پلتفرم است و یکسری اجزای پلتفرم را نیز بر حسب توانش گسترش می‌دهد. بابایی در این خصوص گفت: «ممکن است نیازمندی‌هایی در حوزه شناخت مشتریان در بانک‌ها وجود داشته باشد یا نیازمند استقرار سرویس‌های پایه‌ای مانند احراز هویت دیجیتال باشند. چنین محصولاتی را هم ما می‌توانیم ایجاد کنیم و گسترش دهیم و هم فین‌تک‌‌ها. به‌عنوان نمونه ما در حال حاضر محصول Faceet را داریم که در حوزه احراز هویت دیجیتال فعالیت می‌کند.»

او تصریح کرد: «جهتی که بانک‌ها باید به سمت آن حرکت کنند، این است که صرفاً از ارائه یک محصول پایه‌ای مثل موبایل‌بانک خارج شوند و به اکوسیستم‌سازی بیندیشند و با کمک اکوسیستم ایجادشده با سرعت بالاتری به برطرف کردن نیازهای کسب‌وکارها فکر کنند و از طرف دیگر منابع خود و درآمدهای مشاع‌شان را افزایش دهند.»

در بانکداری پلتفرمی شرکت‌هایی با گردش مالی بالا داریم که حتی ممکن است بخواهند سهام بانک را بخرند و نیازهایشان را از این طریق برطرف کنند، اما واقعیت این است که وقتی وارد این چالش می‌شوند، درگیر یکسری قوانین و بحث‌های بانکی می‌شوند که دغدغه آنها نیست. بابایی توضیح داد:‌ «ما در توسن با استفاده از مفهوم بانکداری پلتفرمی می‌توانیم نیاز کسب‌وکارها را برطرف کرده و از ورود آنها به حوزه‌هایی که دغدغه‌شان نیست جلوگیری کنیم. همچنین دغدغه بانک‌ها برای حفظ چهارچوب‌های قوانین بانکی و رگولاتوری و همچنین توسعه منابع مالی‌شان را برطرف کنیم.»

او در پایان گفت: «به‌عنوان نمونه در کشور هلدینگ‌های بزرگی مثل غدیر، فولاد، خلیج فارس، کاله و گلرنگ را داریم که بعضاً گردش مالی آنها بیشتر از برخی بانک‌های کشور است و نیازهایی دارند تا مثلاً بتوانند با ریسک خود، زنجیره تأمین خود را تأمین مالی کنند یا به مشتریان خود اعتبار تخصیص دهند یا بتوانند ترازی در سررسید درآمدها و بدهی‌های شرکت‌های زیرمجموعه خود ایجاد کرده و آن را مدیریت کنند. این شرکت‌ها می‌توانند روی یک هسته متصل به هسته اصلی بانک، در دو قالب Single Bank و Multi Bank قرار بگیرند و از منابع‌ خود با تکیه بر ریسک خود در چهارچوب قوانین بانکی بهره ببرند و نهایتاً فعالیت‌های آنها به صورت تجمیعی در سرفصل‌های بانک یا بانک‌های سرویس‌دهنده منعکس شود.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.