راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

عصر تراکنش شماره ۷۲ منتشر شد / فردا بهتر از امروز است

عصر تراکنش ۷۲ / هفتادودومین شماره ماهنامه عصر تراکنش با تصویر روی جلد مهرداد حیدرپور، مدیرعامل شرکت بازرگانی مبناکارت آریا منتشر شد. فردی که می‌توان او را از آن دست مدیرانی در صنعت بانکی و پرداخت کشور دانست که در طول تمام فعالیت‌های حرفه‌ای‌اش، یک شخصیت آرام، بی‌حاشیه و متمرکز داشته و بسیاری او را با شرکت بازرگانی مبناکارت آریا می‌شناسند که از زمان تأسیسش تاکنون، مدیرعامل آن بوده و یکی از شرکت‌های باثبات صنعت به لحاظ مدیریتی به حساب می‌آيد. طبق صحبت‌های حیدرپور، تأکید بر کیفیت پشتیبانی و رضایتمندی مشتری مهم‌ترین عنصر موفقیت کسب‌وکار آنهاست و در تمام این سال‌ها تلاش کرده تا چنین ایده‌ای را در شرکت محقق کند. در بخش «تنظیم‌گری» این شماره از ماهنامه عصر تراکنش نیز به بررسی وضعیت، چالش‌ها و آینده بانکداری باز در ایران پرداختیم. علاوه بر این در این شماره، یادداشت‌هایی را از مینا والی، مینا حاجی، امیرحسین مردانی، پشوتن پورپزشک، حسام مقصودلو، شاهین نورصالحی و علیرضا شفیعی می‌خوانید. در ادامه مروری بر مطالب شماره ۷۲ خواهیم داشت.


از بیمه، لندتک و نئوبانک تا توسعه فناوری اطلاعات


تیرماه امسال رویدادهای گوناگونی در صنعت فناوری اطلاعات کشور برگزار شد که هر کدام به‌نوعی سعی در نمایش اهمیت فناوری اطلاعات در اقتصاد و پیشرانی کشور داشتند، اما شاید بتوان گفت که مهم‌‌ترین آنها، برگزاری دومین رویداد ملی روز فناوری اطلاعات بود؛ زیرا این مراسم با حضور ۱۶۰۰ نفر از فعالان ارشد بخش خصوصی و دولتی در حوزه فناوری اطلاعات و افراد تصمیم‌گیری چون محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی؛ عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و محمدامین آقامیری، دبیر شورای عالی فضای مجازی برگزار شد.

در بخش «گزارش‌ها» ابتدا مروری بر مهم‌ترین اخبار و تحولات اخیر صنعت فناوری‌های مالی در کشور داشتیم و سپس گزارش‌هایی را درباره لزوم هم‌افزایی صنعت بیمه و لندتک‌ها، بحران تعدد رگولاتور در صنعت فین‌تک کشور و وضعیت و چالش‌های فعالیت نئوبانک‌ها در کشور می‌خوانید. در تمامی این گزارش‌ها با فعالان و بازیگران مربوط به هر بخش گفت‌وگو کرده‌ایم. علاوه بر این گزارش‌ها، دو گزارش تصویری عصر تراکنش را نیز از دو رویداد بیست‌وششمین نمایشگاه الکامپ و دومین رویداد ملی روز فناوری اطلاعات مشاهده می‌کنید.


گفت‌وگو با مدیران شش شرکت


«آتیه داده‌پرداز»، «تفکر پیشرو عصر داده»،‌‌‌ «معتمد تیس» و «داپ‌اپ» چهار کسب‌وکاری هستند که در بخش «باشگاه» این شماره در گفت‌وگو با مدیران آنها به وضعیت‌شان در سال جاری و برنامه‌هایی که تا پایان سال دارند، پرداختیم. علاوه بر این، در گفت‌وگو با مونا حاجی‌علی‌اصغر، مدیرعامل شرکت کیان از مسیر حرفه‌ای که تاکنون طی کرده، پرسیدیم. او جزو معدود زنان فعال در لایه‌های ارشد مدیریتی در صنایع مالی کشور است که بیش از ۱۷ سال سابقه فعالیت در بازار سرمایه کشور را دارد و در طراحی و راه‌اندازی ده‌ها صندوق سرمایه‌گذاری از انواع مختلف همکاری کرده است. گفت‌وگوی ماه این شماره عصر تراکنش نیز با مهرداد حیدرپور، مدیرعامل شرکت بازرگانی مبناکارت آریاست. بازرگانی مبناکارت آریا که به‌عنوان شرکتی تجهیزات‌محور شناخته می‌شود، اکنون یکی از تمرکزهای اصلی‌اش بر فعالیت‌های نرم‌افزاری است و توسعه واحد نرم‌افزار آن یکی از تغییرات مهمش طی چند سال اخیر بوده است. حیدرپور، چشم‌انداز پنج‌ساله این شرکت را روشن و آینده را بهتر از امروز تصور می‌کند.


موانع توسعه بانکداری باز در ایران کدام‌اند؟


تسهیل دسترسی کسب‌وکارها به خدمات بانک و کاهش هزینه‌های عملیاتی شعبه‌داری سنتی برای بانک و کسب‌وکارها از منظر مدیریت هزینه‌های عملیاتی خدمات بانکی برای بانک و مشتریان از یک سو و کمک به افزایش درآمدهای کارمزدی بانک‌ها از سوی دیگر حداقل نقشی است که مفهوم بانکداری باز می‌تواند برای نظام بانکی ایفا کند. با این حال شاهد هستیم که این حوزه در کشور با چالش‌هایی مواجه است.

از جمله چالش‌هایی که حوزه بانکداری باز با آنها روبه‌روست، می‌توان به سیاست‌گذاری نامناسب برای مالکیت داده‌های مشتریان، عدم آمادگی بانک‌ها، مسائل فرهنگ‌سازی و آموزشی، عدم تسهیلگری برای اخذ مجوزها و فقدان استاندارد مشخص در این حوزه اشاره کرد. پرونده «تنظیم‌گری» این شماره از عصر تراکنش را به بررسی وضعیت، چالش‌ها و آینده بانکداری باز در کشور اختصاص دادیم. در این پرونده، با فعالان و بازیگران این حوزه در کشور گفت‌وگو کردیم. همچنین یادداشت‌هایی از حمید بنائیان، نجمه نوذر، احمد میردامادی و نیز نتایج بیست‌ودومین «جمع‌کل» درباره وضعیت بانکداری باز در کشور را می‌خوانید.


رؤیای تبدیل‌شدن به ابرقدرت هوش مصنوعی


مجلات اکونومیست و بلومبرگ‌بیزینس‌ویک در ماه‌های گذشته جلدهای خود را به موضوع «هوش مصنوعی» اختصاص دادند و به پتانسیل‌هایی که این فناوری دارد، پرداختند. اکونومیست به این موضوع پرداخته که «ریشی سوناک»، نخست‌وزیر بریتانیا، رؤیای تبدیل‌شدن بریتانیا به ابرقدرت هوش مصنوعی را در سر دارد؛ بلندپروازی‌هایی که بر پدیده درستی نیز متمرکز شده‌اند.

هوش مصنوعی پتانسیل زیادی دارد و بریتانیا مزیتی دارد که می‌تواند به شکوفایی آن کمک کند. بعد از چین و آمریکا، این کشور بیش از هر کشور دیگری برای تأسیس شرکت فناوری جدید در اولویت قرار دارد، زیرا محل استقرار شرکت‌های مهم هوش مصنوعی است که برجسته‌ترین‌شان DeepMind و Stability AI هستند که هر دو در لندن قرار دارند. بلومبرگ نیز در این شماره خود، به این سؤال پاسخ داده که آیا هوش مصنوعی می‌تواند سیلیکون‌ولی را نجات دهد یا خیر؟ در بخش جهان این شماره مطالب نام‌برده‌شده را می‌خوانید.


معرفی هفت نئوبانک کشور


چند سالی است که بانک‌های کشور به سمت تحول دیجیتال حرکت کرده و در این راستا سعی کرده‌اند کانال‌های ارائه خدمات خود را متناسب با نیاز مشتریان‌شان به‌روز کنند. در این مسیر، توجه بانک‌های کشور به هلدینگ‌های فناوری اطلاعات خود بیشتر شده است؛ هلدینگ‌هایی که نقش محوری و قابل توجهی در مسیر تحول دیجیتال یک بانک بر عهده دارند و زیرساخت‌ها، پلتفرم‌ها و راهکارهای فناورانه را برای دیجیتالی‌شدن بانک‌ها فراهم می‌آورند.

در این مسیر، شاهد شکل‌گیری نئوبانک‌ها نیز بوده‌ایم؛ مجموعه‌هایی که با وجود محدودیت‌هایی که در این صنعت وجود دارد، در تلاش هستند تا تعریف ما از بانک‌های سنتی را دگرگون کنند. در بخش «راهنما»ی این شماره از عصر تراکنش معرفی هفت نئوبانک آبانک، بانکینو، بلوبانک، توبانک، فردابانک، وی‌بانک و ویپاد را می‌خوانید. در بخش «مدیران» نیز به معرفی مدیران عامل هلدینگ‌های فناوری اطلاعات ۱۵ بانک کشور پرداخته‌ایم.

منبع عصرتراکنش
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.