راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

ماجرای اختلاف بانک مرکزی و کانون صرافان / بانک مرکزی: منحل است، کانون صرافان: پنج‌شنبه مجمع دایر است

در حالی‌ که بانک مرکزی ابطال موافقت‌نامه تأسیس کانون صرافان و انحلال آن را به دلیل تخلفات و انحراف از اهداف، موضوع، وظایف و اختیارات در دستور کار قرار داده، دبیرکل کانون صرافان در گفت‌وگو با «راه پرداخت» در واکنش به این خبر، ضمن بیان اینکه بانک مرکزی برای انحلال کانون و لغو مجمع عادی سالیانه آن وجاهت قانونی ندارد و تصمیم‌گیری در این زمینه جزو اختیارات مجمع‌ عمومی فوق‌العاده است، از برگزاری مجمع این کانون در پنج‌شنبه این هفته خبر می‌دهد. او در این‌ خصوص تأکید می‌کند که «بانک مرکزی حق دخالت در مجمع عادی سالیانه کانون صرافان را ندارد و این کانون در برگزاری مجمع و پیگیری حقوق خود، تخلفی انجام نداده است.»


عدم اختیار قانونی بانک مرکزی برای انحلال کانون صرافان


کانون صرافان ایرانیان از اواسط اردیبهشت‌ماه سال 1390 با موافقت بانک مرکزی فعالیت خود را شروع کرد. اکنون، بانک مرکزی با گذشت 12 سال از عمر فعالیت این تشکل، حکم انحلال آن را صادر کرده است. در این زمینه، کامران سلطانی‌زاده، دبیر کل کانون صرافان در واکنش به این خبر، با بیان اینکه بانک مرکزی برای انحلال کانون و لغو مجمع عادی سالیانه آن وجاهت قانونی ندارد، اظهار کرد: «بانک مرکزی در اواخر سال گذشته نسبت به انحلال بازار متشکل ارزی اقدام کرد و در حالی‌ که سهام‌داران این بازار شامل سازمان فرابورس، کانون بانک‌های خصوصی و دولتی و کانون صرافان هستند، سهام‌داران جدیدی را برای این بازار آورده و برخی شواهد نشان می‌دهد که کارمندان بانک‌ مرکزی از طریق شرکتی به‌عنوان سهام‌دار معرفی شده‌اند که نشان از تضاد منافع در بانک مرکزی دارد.»

او با تأکید بر اینکه کانون صرافان پیگیر حق‌وحقوق خود است، ادامه داد: «کانون صرافان، برای پیگیری این موضوع و حقوق خود درخواست تشکیل مجمع داده و اولین مجمع را برگزار کردیم و در جریان برگزاری مجمع دوم نیز تخلفی صورت نگرفته است. همچنین، طبق اساسنامه، کانون صرافان این اختیار را دارد که مجمع عادی سالیانه را برگزار کند که پنج‌شنبه هفته جاری، این مجمع برگزار خواهد شد.»

سلطانی‌زاده در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینکه کانون صرافان در مدت اخیر پیگیر حقوق خود در سهام‌داری و دریافت سود از سهام بازار متشکل ارزی بوده، گفت: «کانون صرافان از زمان شروع فعالیت خود تاکنون سعی کرده که با بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز همکاری داشته باشد. با آغاز فعالیت آقای فرزین در بانک مرکزی نیز سعی کردیم این همکاری ادامه یابد. به همین منظور، پس از حضور آقای فرزین در بانک مرکزی، با همکاری کانون صرافان و صرافی‌ها، نرخ دلار به کانال 39 هزار تومان رسید.»


نگرانی از آینده بازار ارز یا سهامداری بازار متشکل؟


او در ادامه بیان کرد: «سپس به‌ جای تقویت و توسعه صرافان، راه ارتباطی کانون برای پیگیری مسائل خود از بانک مرکزی بسته شد و با ابلاغ بخشنامه‌های غیرکارشناسی، تصمیم به حذف صرافی‌ها در مسیر کنترل بازار ارز گرفته شد. همچنین، با ایجاد رانت برای صرافی‌های بانکی و عرضه ارز به‌صورت دستی به صرافی‌های بانکی، مجدداً نقش صرافان در مدیریت بازار ارز را بی‌ارزش نشان دادند.»

جدا از صحبت‌های دبیر کل کانون صرافان، در اطلاعیه کانون صرافان نیز آمده است که «انحلال کانون صرافان در ماده ۲۱ اساسنامه آن، جزو اختیارات مجمع‌ عمومی فوق‌العاده است و طبیعتاً هرگونه فرایندی خارج‌ از مسیر قانونی، تخلف است و از طریق مراجع قانونی دنبال خواهد شد.»

در ادامه این اطلاعیه ذکر شده که «تاریخ مجمع‌ عمومی عادی سالیانه با رعایت تمامی ضوابط و مقررات اساسنامه مصوب و قانون تجارت تعیین و برگزار شد که در نوبت اول، به دلیل نرسیدن به حد نصاب قانونی برای نوبت دوم تجدید شده و هیچ تخطی‌ای از قانون و مقررات در این‌ خصوص صورت نگرفته است.»

بر اساس اطلاعیه کانون صرافان، سیاست تقابلی بانک مرکزی موجب تعلیق مجوز شرکت مدیریت بازار متشکل ارزی ایران و تحمیل زیان غیرقانونی و غیرمنطقی به سهام‌داران آن شد و در اقدامی بدیع، بانک مرکزی نسبت به تشکیل شرکت مبادله ارز و طلای ایران با سهام‌داری صددرصدی خود و خریدوفروش ارز اقدام کرد و عملاً نقش ناظر بازار را به نقش موجی و ناظر به‌ صورت هم‌زمان ارتقا داده است.

طبق این گزارش، اوایل سال جاری نیز بانک مرکزی و کانون صرافان با حذف تعداد زیادی از صرافان از چرخه فعالیت رسمی در کشور به اختلاف خوردند و کار به ارسال نامه به ریاست‌جمهوری کشیده شد. اما اکنون این اختلاف جدی‌تر شده؛ به‌گونه‌ای که این موضوع با واکنش مسئولان و برخی از نمایندگان مجلس نیز مواجه شده و مدیریت بانک مرکزی در بازار ارز و عملکرد این نهاد در کنترل نرخ ارز مورد انتقاد قرار گرفته است.

در این زمینه، مجتبی توانگر، نماینده مجلس، عملکرد بانک مرکزی در کنترل نرخ ارز و همچنین تک‌نرخی کردن آن را موفق ارزیابی نکرده و از حذف صرافی‌ها توسط این بانک انتقاد کرده است.

با این تفاسیر، باید منتظر ماند و دید که اختلاف بانک مرکزی و کانون صرافان به کجا می‌رسد و اعتراض کانون صرافان به حذف صرافی‌ها و نگرانی بابت آینده بازار ارز برمی‌گردد یا این اختلاف فقط به سهام‌داری بازار متشکل ارزی محدود می‌شود؟  

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.