راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

بیمه مرکزی تعلیق مجوز ازکی را وظیفه خود اعلام کرد / تعریف جدید بیمه مرکزی از تنظیم‌گری

روز گذشته بیمه مرکزی مجوز فعالیت ازکی؛ پلتفرم فروش بیمه را به دلیل مسئله حجاب تعلیق و اعلام کرد که این رأی کمیته عفاف و حجاب بیمه مرکزی است. تصمیم‌گیری بیمه مرکزی درباره تعلیق مجوز یک کسب‌وکار به دلیل یک مسئله کاملاً اجتماعی انتقادات زیادی در پی داشت. یکی از منتقدان اصلی حسین اسلامی، رئیس هیئت‌مدیره نصر تهران بود.

او در گفت‌وگو با راه پرداخت صراحتاً اعلام کرد که حضور بیمه مرکزی در موضوعی اجتماعی مغایر رفتار یک تنظیم‌گر است؛ به‌ویژه زمانی که این حکم در راستای اجرای حکم قاضی نباشد. او می‌گوید وظیفه تنظیم‌گر بررسی تخلف‌های مندرج در مفاد مجوز است و فقط در این شرایط اجازه دارد آن را تعلیق کند. بیمه مرکزی این تحلیل‌ها را «انتقام‌جویانه و جانبدارانه» دانست و در بیانیه‌ای اعلام کرد که یکی از تأکیدات قانونی در هنگام صدور پروانه فعالیت برای هر یک از ارکان، پایبندی آنان به قوانین جمهوری اسلامی ایران است.


مسئولیت‌های اجتماعی یک رگولاتور


بیمه مرکزی روز گذشته به‌صورت غیررسمی به «راه پرداخت» گفت که اجازه تعلیق مجوز به دلیل مذکور را داشته و حالا امروز در بیانیه‌ای اعلام کرد که یکی از تأکیدات قانونی در هنگام صدور پروانه فعالیت برای هر یک از ارکان، پایبندی آنان به قوانین جمهوری اسلامی ایران و عملکرد در چهارچوب قواعد اجتماعی است که استنکاف از آن، تبعاتی همچون دریافت تذکر، جریمه، تعلیق و حتی لغو مجوز را به دنبال دارد. «برخورد نظارتی از جمله تکالیفی است که قانون‌گذار به شکل رسمی به نهاد ناظر صنعت بیمه سپرده و بر همین اساس نیز حکم تعلیق کارگزاری متخلف صادر شده است.»

بر اساس این اطلاعیه بیمه مرکزی جمهوری اسلامی بر اساس قانون تأسیس و بیمه‌گری و همچنین قوانین بالادستی کشور، مأموریت تنظیم، نظارت و تعمیم امر بیمه‌گری را بر عهده دارد و در همین راستا آیین‌نامه‌ها و الزاماتی را طراحی و به بیمه‌گران ابلاغ کرده است. در این دستورالعمل‌ها و آیین‌نامه‌ها، حدود اختیارات، شرح وظایف و تکالیف هر یک از ارکان، نظیر شرکت بیمه‌گر، کارگزاری بیمه، ارزیاب خسارت، نمایندگی و شبکه فروش به تفکیک مشخص شده و تخطی از آن به مفهوم اهمال‌کاری یا تخلف آنان است. بیمه مرکزی بر اساس قانون و مقررات شفاف، هرگونه رقابت ناسالم، حرکات ایذایی و رفتار غیراخلاقی در صنعت بیمه را رصد کرده و با متخلفان برخورد خواهد کرد. تعلیق این کارگزاری آنلاین و نظایر آن هیچ‌گونه تبعات منفی برای بیمه‌گذاران به دنبال ندارد و در صورت تعلیق یک کارگزاری، شرکت‌های بیمه به‌ تمامی تعهدات خود عمل خواهند کرد.

این در حالی است که طبق اعلام ازکی، محتوای مذکور، موضع رسمی ازکی نیست و تصویر بدون اجازه شرکت منتشر شده است. این شرکت اعلام کرده که ازکی خود را به‌عنوان یک کسب‌وکار پیشرو ایرانی ملزم به رعایت قوانین رسمی کشور می‌داند. اسلامی نیز در حمایت از این اظهار نظر گفته در نظر گرفته شود که عکس در هیچ‌ یک از شبکه‌های رسمی کسب‌وکار منتشر نشده است.

بنا بر اظهارات نهاد ناظر، صنعت بیمه یک نهاد بازرگانی با رویکرد ایفای مسئولیت اجتماعی در کنار سودآفرینی است و تبدیل آن به کارزار سیاسی و نظایر آن به دو قشر پرشمار بیمه‌گر و بیمه‌گذار، آسیب‌های جبران‌ناپذیری وارد خواهد کرد.

اما به نظر می‌رسد مسئولیت اجتماعی  برای بیمه مرکزی، تنها یک بعد دارد. به‌خطرافتادن موقعیت شغلی خانوارها در شرایط تورمی کشور و بیکار شدن آنها، ‌شامل مسئولیت اجتماعی بیمه مرکزی که قرار بود تنها فقط یک تنظیم‌گر بازار بیمه باشد، نیست.


از هیچ تلاشی فروگذار نخواهد شد


بیمه مرکزی در پایان بیانیه خود اعلام کرده که اصلاح روند متخلفان به‌ دور از هیاهو و جنجال به تعلیق آن مبادرت کرده و پس از این نیز در مسیر ایفای تکالیف قانونی و ایجاد فضای سالم برای رقابت عادلانه بین بیمه‌گران از هیچ‌گونه تلاشی فروگذار نخواهد شد. این بند از بیانیه موج دیگری از انتقادات را روانه بیمه مرکزی کرده و برخی فعالان بخش نوآورانه صنعت بیمه معتقدند به یاد ندارند که بیمه مرکزی برای اصلاح و تحقق تحول دیجیتال اعلام کرده باشد که از هیچ‌گونه تلاشی فروگذار نخواهد شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.