راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مدیرعامل ازکی وضعیت استارتاپ‌های صنعت بیمه را تشریح کرد / فروش بیمه؛ نقطه تمرکز شرکت‌های بیمه‌ای در ایران

حامد ولی‌پور، مدیرعامل ازکی در سخنرانی‌ای تحت عنوان «داستان موفقیت و ناکامی پلتفرم‌های بیمه در ایران»، در همایش «فرصت‌های ایران در عصر دیجیتال» از وضعیت استارتاپ‌های این صنعت و چرایی عدم رشد آنها گفت و وضعیت بازار اینشورتک در ایران را تشریح کرد. به گفته مدیرعامل ازکی، سهم بازار اینشورتک در ایران از حوزه فروش تنها دو تا سه درصد از حجم کل بازار است.

حامد ولی‌پور با اشاره به زنجیره ارزش صنعت بیمه گفت: «زنجیره ارزش صنعت بیمه از سه بخش ریسک، فروش و بیمه تشکیل شده و استارتاپ‌های بیمه‌ا‌ی در دنیا در ذیل این ارزش کارشان را تعریف کرده‌اند و وقتی به ترند موفقیت این استارتاپ‌ها در دنیا نگاه می‌کنیم، آنها از دو پارامتر پیروی می‌کنند. پارامتر اول میزان بازاری است که ارزش خودشان را به واسطه آن اکسپورت می‌کنند که تقریباً استارتاپ‌‌هایی که ما آنها را بررسی کردیم ارزش پیشنهادی‌شان به یک مارکت یک میلیون هزار دلاری می‌رسید.»

او با اشاره به سرمایه‌گذاری‌های صنعت بیمه بیان کرد: «در دو سال گذشته حدود ۲۸ میلیارد دلار در این استارتاپ‌ها سرمایه‌گذاری شده و در سال‌های گذشته سرمایه‌گذاری بیشتر روی استارتاپ‌های فروش بوده، اما کمی که جلوتر رفتیم جذب سرمایه‌ روی استارتاپ‌های ریسک و خسارت بیشتر شد.»

مدیرعامل ازکی با اشاره به ترند دنیا گفت: «به طور میانگین سال ۲۰۲۰ به میزان 22 درصد، سال ۲۰۲۱ مقدار 28 درصد و در سال ۲۰۲۲ هم 32 درصد سرمایه‌گذاری‌ در صنعت بیمه روی استارتاپ‌های حوزه هوش مصنوعی و IoT انجام شده است.»

او ادامه داد: «در آمریکا استارتاپی، بعد از اینکه محصول AI‌ خود را برای پایش سلامت حیوانات لانچ کرد ارزش شرکتش زیر سه ماه دوبرابر شد و یک جذب سرمایه ۷۰۰ میلیون دلاری انجام داد.»

ولی‌پور با اشاره به چرایی جذابیت حوزه ریسک برای شرکت‌های بیمه‌ای ادامه داد: «اگر در مارکت ایران به حوزه ریسک فروش و خسارت نگاه کنیم، جذابیت این حوزه برای شرکت‌های بیمه‌ای دریافت سهم بازار بهتر است.»


سهم 60درصدی بیمه اتومبیل از بازار بیمه ایران


او ادامه داد: «۶۰ درصد بازار ایران مربوط به اتومبیل به‌ویژه بیمه شخص ثالث است. این بخش در حال از بین رفتن است زیرا توسط دولت قیمت‌گذاری می‌شود؛ پس برای شرکت‌‌های بیمه جذابیت ندارد و اگر شرکت بیمه حامی آن نباشد، احتمالاً استارتاپی هم شکل نگیرد.»

ولی‌پور با اشاره به ترند جهانی در حوزه خسارت گفت: «ترندهای جهانی در حوزه خسارت نشان می‌دهد که اگر  شرکت‌های بیمه در دنیا سرمایه‌گذاری بلندمدت انجام دهند می‌توانند بین ۱۰ تا ۱۲ درصد میزان خسارت‌شان را کاهش دهند، اما تارگت مدیریت در صنعت بیمه ایران معمولا بین دو تا چهار سال است و مدیران تا زمانی که سرمایه‌گذاری‌شان بتواند جواب دهد، دیگر در سمت مدیریت باقی نمانده‌اند تا نتیجه سرمایه‌گذاری‌شان را ببینند. به همین دلیل برای مدیران این موضوع جذابیت ندارد.»

او ادامه داد: «حوزه فروش بیمه نقطه تمرکز شرکت‌های بیمه‌ای است زیرا فروش بیمه نقدینگی ایجاد می‌کند و این مورد برای کشورهای تورمی جذاب است؛ به دلیل اینکه دسترسی مالی برای آنها ایجاد می‌کند و استارتاپ‌های ایران در حوزه فروش شکل گرفته‌اند.»

به گفته ولی‌پور اگر به استارتاپ‌های فروش نگاه کنیم رشدی که انتظار می‌رفته اتفاق نیفتاده و این موضوع از سه دلیل  نشئت می‌گیرد.


محرومیت استارتاپ‌های صنعت بیمه از تزریق سرمایه


ولی‌پور با اشاره به این سه دلیل گفت:‌ «اولین دلیل این موضوع ماهیت صنعت بیمه است. در دنیا به طور کلی صنعت بیمه رشد خیلی چشمگیری نداشته است. دوم اینکه اگر به ترند جهانی نگاه کنیم می‌فهمیم در دو سال گذشته ۵۰۰ میلیارد تومان حداقل سرمایه‌گذاری روی استارتاپ‌های بیمه در ایران باید انجام می‌شده اما در حال حاضر این عدد صفر است.»

مدیرعامل ازکی ادامه داد: «موضوع سوم رگولاتوری است. فضای رگولاتوری در ایران تنظیم‌گری نیست و چهارچوب‌هایی که رگولاتوری تعیین می‌کند شرکت‌ها را محدود می‌کند.»

به گفته مدیرعامل ازکی رگولاتور روی قیمت‌گذاری، سرمایه‌گذاری و استراتژی فروش اظهار نظر جدی دارد.

ولی‌پور در پایان گفت: «وضعیت بازار اینشورتک در ایران در حوزه فروش دو تا سه درصد بازار است، در حالی که در ترند جهانی این رقم ۱۰ تا ۱۵ درصد است.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.