راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

فناوری اطلاعات نردبان جهش اقتصادی کشور است

علیرضا خداکرمی، دبیر رسته خدمات فناوری اطلاعات سازمان نصر تهران / فناوری اطلاعات این قابلیت را دارد که میان دیگر فناوری‌های نوین مانند یک نخ تسبیح، نوعی همگرایی به وجود آورد و در همین راستا باعث ایجاد هم‌افزایی میان آن‌ها شود. براساس همین ویژگی شاید بتوان فناوری اطلاعات را ابزار و امکانی برای تحول و جهش کشور دانست تا در زمینه‌های مختلف عقب‌افتادگی‌هایی که طی سال‌ها ایجاد شده جبران شود.

ما به دلیل شرایط اقتصادی و تحریم‌هایی که با آن دست‌به‌گریبان هستیم و همچنین عدم امکان انتقال سیستماتیک دانش به کشور دچار برخی محدودیت‌ها و محرومیت‌ها در حوزه‌های مختلف شده‌ایم و به همین دلیل جایگاه ما از لحاظ به کارگیری علم و فناوری در کسب‌وکارها و سایرحوزه‌های زندگی آن‌طور که باید نیست.

شاید ما از لحاظ تئوریک در علم و دانش خیلی عقب نباشیم و حتی در برخی از حوزه‌ها جزو کشورهای پیشرفته به حساب بیاییم اما این دانش تئوری در بستر عملی آنطور که باید اجرایی نشده و ما از فناوری به عنوان میوه درخت علم بهره‌مند نشده‌ایم. فناوری اطلاعات مانند یک نردبان می‌تواند در این حوزه تاثیر شگرفی داشته باشد و موجب شود ما در بخش‌های مختلف شاهد بروز و ظهور دانش تئوری در بستر کارهای اجرایی و عملی باشیم.

صنف فناوری اطلاعات حوزه گسترده‌ای را تشکیل می‌دهد و اعضای آن از یک فروشگاه سی‌دی فروشی گرفته تا شرکت‌های بزرگی مانند همراه اول و اسنپ و … را شامل می‌شود. در حال حاضر این صنف بیش از ۲۰ هزار عضو شامل اعضای حقیقی و حقوقی دارد و می‌تواند در زمینه اعضای حقیقی تبدیل به یک صنف میلیونی شود. در بخش اعضای حقوقی نیز در این صنف شاهد حضور شرکت‌ها و مجموعه‌هایی هستیم که می‌توانند در توسعه فناوری اطلاعات، رشد اقتصادی و ایجاد تحول دیجیتال در صنایع مختلف نقش کلیدی و سازنده‌ای داشته باشند.

نظام صنفی رایانه‌ای در عمل ظرفیت‌های خوبی دارد و در برخی حوزه‌ها توانسته تاثیرات خوبی را برجای بگذارد و البته حوزه‌هایی نیز هستند که باید بیشتر روی آن‌ها کار شود. این مجموعه توانسته یک روز را در تقویم رسمی کشور به نام فناوری اطلاعات نام‌گذاری کند و از این لحاظ قدم بسیار مهمی در راستای فرهنگ‌سازی در حوزه تحول دیجیتال برداشته است. این نشان می‌دهد که صنف این توانایی را دارد که در حوزه‌های مختلف از جمله کسب‌وکار‌ها و صنایع نیز به این فرهنگ‌سازی ادامه داده و اقدامات موثری را صورت دهد تا در حوزه فناوری اطلاعات شاهد اتفاق‌های خوبی در اقتصاد کشور باشیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.