راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

روز ملی فناوری فرصتی است برای مرور فقدان‌ها و راهی که آمده‌ایم

عادل طالبی، دبیر انجمن صنفی کارفرمایی کسب‌وکارهای اینترنتی / رقابت واقعیت ذاتی هر بازار و صنعتی است. اعضای صنف آی‌تی نیز به نوعی در حوزه‌های مختلف با یکدیگر رقیب‌اند و این ماهیت وجودی بازار است؛ به هر حال کسانی که در یک حوزه کار می‌کنند مشتریان، محصولات و خدمات مشخصی دارند و هم پوشانی در دایره مشتریان آنها وجود دارد. این رقابت، رقابت کاملا واضحی است. اما اعضای یک صنف و کسانی که کار صنفی می‌کنند و واژه صنف را می‌فهمند می‌دانند، ممکن است اعضا اگر در درون صنف و در مقیاس تامین مناف صنفی با یکدیگر رقیب باشند، خطرات و تهدیدات بزرگی آنها را تهدید خواهد کرد.

در فضای قانون‌گذاری و رگولاتوری، دولت نه فقط به خاطر حفظ منافع مردم و مصرف‌کنندگان بلکه در بسیاری از موارد به‌دلیل بیشینه‌کردن منافع خودش قوانینی ممکن است تصویب کند و یا آئین‌نامه‌ها و بخش‌نامه‌هایی را ممکن است به اجرا بگذارد که به ضرر صنف باشد و ضرورت دارد که اعضای یک صنف در کنار یکدیگر و یک صدا و همراه در راستای بیشینه کردن منافع صنف قدم بردارند.

بسیاری از افراد فکر می‌کنند که این بیشینه‌کردن به نوعی به ضرر مصرف‌کننده است اما اتفاقا برعکس است؛ هر چقدر صنف قوی‌تر باشد، به‌تبع آن قدرت تولید و ارائه خدماتش بیشتر می‌شود و اگر نقطه تعادلی پیدا شود، نقطه بسیار مناسبی خواهد بود.

در این زمینه راهکارهای مختلفی وجود دارد، برای اینکه بتوانیم این صنف را در کنار یکدیگر نگه‌داریم. بخشی از این موضوع به بلوغ صنف مربوط است؛ اینکه اعضا دریابند با وجود اینکه در مقیاس بازار رقیب یکدیگر هستند، برای تامین منافع صنف باید پشت یک میز بنشینند و درباره موضوعات صنفی صحبت کنند. بخشی از تجلی این همگامی مربوط به رویدادها، مراسم‌ها و مناسبت‌های تقویمی است که صنف باید بتواند نقاطی برای اتصال یکدیگر پیدا کند.

برگزاری رویدادهایی مانند نمایشگاه الکامپ یا روزهایی در تقویم مثل روز ملی فناوری اطلاعات دقیقا درراستای تقویت همین نزدیکی و شبکه‌سازی‌هاست؛ این رویدادها نقاط اتصالی درست می‌‌کنند که به بهانه آنها اعضای صنف کنار هم جمع می‌شوند و در خلال این کنار یکدیگر قرار گرفتن، ارتباطات صنفی تقویت خواهد شد.

من خیلی خوشحالم که نظام صنفی به این موضوع توجه کرده که چنین بهانه‌هایی را برای در کنار هم بودن و گفت‌وگو پیدا می‌کند تا درگذر زمان به مدد این درکنار هم بودن بتوان کارهای بزرگ‌تری در حوزه رگولاتوری انجام داد. این روز کمک می‌کند به‌جای اینکه در کشورمان در چنین روزی به فکر دستاوردهایمان باشیم، آنچه که دست نیافته‌ایم و یا از دست دادیم مرور کنیم. در روز فناوری اطلاعات امسال، خودمان را با سال گذشته مقایسه کنیم و در این واقعیت که چقدر به خاطر نگاه‌های محدودکننده تصمیم‌گذار عقب افتادیم، تامل کنیم. امیدوارم در این مناسبت بیشتر به این بغض‌ها و ناراحتی‌ها فکر کنیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.