راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

بانکداری الکترونیکی چگونه باعث کاهش فساد می‌شود؟

در مباحث فلسفی، الهی یا اخلاقی، فساد به انحراف معنوی یا اخلاقی از یک ایده‌آل گفته می‌شود. فساد شامل اعمال متعددی ازجمله رشوه و اختلاس می‌باشد. رشوه را می‌توان از قدیمی‌ترین جرایم تاریخ کیفری بشر دانست. سابقه تاریخی این جرم به زمان تشکیل اولین دولت‌ها و ساختار دیوان‌سالاری در سطح جهان بازمی‌گردد.

رشوه، پرداخت پول یا چیزی، به کسی ‌است تا وی در مقابل، کاری را که معمولاً غیرقانونی است، انجام دهد.

یکی از نهاد‌های اقتصادی مهم که از اعتبار و قدرت نسبتا بالایی برخوردار هستند بانک‌ها هستندY از این رو مستعد ورود و حضور فساد می‌باشند. بانک‌ها نسبت به برخی از نهاد‌ها مثل شرکت‌های نفتی و مخابرات درآمد کمتری دارند، با این وجود از آنجایی که کارمندان بانک بیشترین ارتباط را با مشتریان دارند و راه‌های متعددی هم برای تتمیع ایشان وجود دارد، بانک‌ها در همه جای جهان تلاش می‌کنند زندگی کارمندانشان را به خوبی تامین کنند تا کمتر دچار آسیب و لغزش شوند.

با این وجود همیشه احتمال بروز سوء استفاده‌ها و فساد‌ها وجود دارد. بخصوص اگر سیستم بانکی از شفافیت لازم برخوردار نباشد. لذا باید از بروز چنین مسائلی پیش‌گیری بعمل بیاید. یکی از راه‌های پیش‌گیری از فساد بانکی استفاده از بانکداری الکترونیکی است.

بانکداری الکترونیک باعث شفافیت بیشتر مبادلات مالی و امکان نظارت و پایش آسان‌تر آن‌ها می‌شود و همچنین قابلیت پیگیری آسان و سریع عملیات بانکی بوجود می‌­آید. کاهش برخوردهای مشتریان و کارمندان نیز می‌تواند از عوامل تاثیرگذار بر کاهش فساد باشد. در نتیجه با توسعه بانکداری الکترونیکی می‌توان از بروز فساد تاحدودی جلوگیری کرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.