راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

بانکداری الکترونیکی چگونه باعث کاهش هزینه‌های بانک‌ها می‌شود؟

پیشرفت‌های اخیر درزمینهٔ فناوری اطلاعات، جهان را به‌سرعت دگرگون ساخته است. این امر بر بازرگانی و صنعت بانکداری تأثیر شگرفی داشته که موجب تحولی عظیم در سامانه‌های دریافت و پرداخت پول شده است. فشارهای رقابتی در صنعت بانکداری به همراه توسعه فناوری‌های جدید هم‌اکنون نقش استراتژیک فناوری به‌عنوان منبع بالقوه تمایز و کاهش هزینه‌های خدمات بانکی را نمایان می‌کند.

بهای تمام شده خدمات و محصولات بانک از سود پرداختی به سپرده‌گذاران اعم از کوتاه‌مدت و بلندمدت و جوایز سپرده‌های قرض‌الحسنه پس‌انداز و هزینه‌های پرسنلی، هزینه‌های اداری، هزینه‌های استهلاک و هزینه مطالبات مشکوک‌الوصول تشکیل می‌شود.

اگر بانک‌ها بخواهند هزینه‌های خود را کاهش دهند، باید یا سود سپرده‌ها و هزینه‌های جوایز را کاهش دهند یا این‌که از هزینه‌های دیگر ذکر شده بکاهند، استفاده از فناوری ارتباطات و اطلاعات یکی از مواردی است که باعث کاهش هزینه‌های بانک‌ها می‌شود. این موضوع در قالب موضوعاتی چون هزینه‌های تأسیس شعب متعدد، هزینه‌های پرسنلی، کاهش هزینه حمل‌ونقل و چاپ اسکناس و مسکوک، کاهش حجم بایگانی فیزیکی، کاهش استهلاک فیزیکی بنا‌ها و ساختمان‌های اداری و… تحقق می‌یابد.

شبکه بانکی کشور نیز با علم به این موضوع و درک جایگاه و اهمیت فناوری اطلاعات در سال‌های اخیر سرمایه‌گذاری‌های هنگفتی را در بخش سخت‌افزار، نرم‌افزار و بسترهای ارتباطی و مخابراتی انجام داده که ازآن‌جمله می‌توان طرح جامع خودکارسازی سیستم بانکی، دستگاه‌های خود‌پرداز، بانکداری اینترنتی، بانکداری با موبایل، تلفن‌بانک، پایانه‌های شعب، انواع کارت‌های نقدی، اعتباری و بن کارت، دستگاه‌های کارت‌خوان وپایانه‌های نقطه فروش را نام برد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.