راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

راه پرداخت از چهارمین نمایشگاه شهر هوشمند گزارش می‌دهد / توسعه کیف پول شهروندی در نمایشگاه شهر هوشمند

چهارمین نمایشگاه و کنفرانس شهر هوشمند باهدف نمایش توانمندی‌های شهر هوشمند در مصلای امام خمینی از 11 تا 13 تیرماه سال 1402 در حال برگزاری است. محورهای این نمایشگاه «حمل‌ونقل هوشمند»، «ساختمان‌های هوشمند»، «دولت هوشمند»، «انرژی»، «محیط‌زیست هوشمند»، «تجهیزات زیرساخت‌های اطلاعات و مخابرات»، «سلامت»، «آموزش‌وپرورش»، «اقتصاد هوشمند» و «امنیت در شهرهای هوشمند» است و شرکت‌های دانش‌بنیان، صندوق نوآوری و شکوفایی، بانک شهر، پرداخت‌یاری آیدی پی، شهرداری‌ها و استانداری‌های برخی از استان‌ها، پارک‌های علم و فناوری از جمله حاضرین در نمایشگاه شهر هوشمند هستند.

نمایشگاه شهر هوشمند با هدف «توسعه زیرساخت حمل‌ونقل برای ترافیک هوشمند»، «ایجاد فضا و بستر مناسب برای حضور شرکت‌های دانش‌بنیان به منظور بهره‌گیری بیشتر از علوم و فنون روز» و «ارتقای روش‌های علمی شهر هوشمند و ایجاد بستر مناسب برای انتقال دانش و فناوری جدید به کشور» در حال برگزاری است. بررسی راه پرداخت از دومین روز برگزاری این نمایشگاه نشان می‌دهد که عمده شرکت‌های حاضر در حوزه حمل‌ونقل شهری فعالیت دارند و محصولات آنها نیز بیشتر در زمینه سامانه‌های مرتبط به حمل‌ونقل همچون سامانه تجمیع اطلاعات ترافیکی، سامانه جامع هوشمند حمل‌ونقل شهری، سامانه حمل‌ونقل بار درون‌شهری و…است.

البته، گروه مالی شهر و پرداخت‌یاری آیدی پی از جمله حاضرین در حوزه پرداخت و مالی در نمایشگاه شهر هوشمند هستند که بانک شهر و آیدی پی در این دوره از نمایشگاه، تمرکز را بر توسعه کیف پول هوشمند قرار داده و محصولات خود را در زمینه ارائه خواهند داد.

بانک شهر از جمله حاضرین در چهارمین دوره از نمایشگاه شهر هوشمند است. هادی ابراهیمی، قائم‌مقام هلدینگ فناوری اطلاعات بانک شهر در حاشیه نمایشگاه شهر هوشمند در گفت‌وگو با راه پرداخت ضمن بیان اینکه توسعه کیف پول شهروندی از اهداف بانک شهر برای هوشمندسازی شهر در حوزه پرداخت و مالی است، در این زمینه می‌گوید: «برای توسعه شهر هوشمند باید از پلتفرم‌های یکپارچه استفاده کرد که کیف پول شهروند یکپارچه یکی از برنامه‌های بانک شهر در این زمینه است.»

او با بیان اینکه کیف پول آنلاین باید در حوزه حمل‌ونقل شهری فعالیت داشته باشد، ادامه داد: «با توسعه کیف پول آنلاین، هر شهروند می‌تواند خدمات کیف پول را در هر شهری دریافت کند که بانک شهر می‌خواهد پیاده‌سازی این موضوع را در استان‌های مختلف به‌خصوص کلان‌شهرها دنبال کند.»

پرداخت‌یاری آیدی پی نیز از دیگر حاضرین در نمایشگاه شهر هوشمند است. این پرداخت‌یاری با محصولاتی همچون کارت روی کیف، کیف پول‌سازمانی، همراه خوان آیدی پی در نمایشگاه حضور دارد. همراه خوان آیدی پی مجموعه دستگاه‌های پرداخت باهدف کامل‌کردن فرایند پرداخت غیرتماسی است که برای حمل‌ونقل عمومی و پرداخت هزینه تاکسی‌های شهری از طریق اپلیکیشن آیدی پی مورداستفاده قرار می‌گیرد.

چهارمین دوره از نمایشگاه شهر هوشمند با محورهای «حمل‌ونقل هوشمند»، «ساختمان‌های هوشمند»، «دولت هوشمند»، «انرژی»، «محیط‌زیست هوشمند»، «تجهیزات زیرساخت‌های اطلاعات و مخابرات»، «سلامت»، «آموزش‌وپرورش»، «اقتصاد هوشمند» و «امنیت در شهرهای هوشمند» برگزار شده است که در ادامه این گزارش، به بررسی دومین روز از برگزاری این نمایشگاه، شرکت‌های حاضر و محصولات آنها پرداختیم.

شرکت‌های دانش‌بنیان، صندوق نوآوری و شکوفایی، بانک شهر، پرداخت‌یاری آیدی پی، شهرداری‌ها و استانداری‌های برخی از استان‌ها، پارک‌های علم و فناوری از حاضرین از چهارمین نمایشگاه شهر هوشمند هستند. بررسی راه پرداخت در این زمینه نشان می‌دهد که عمده شرکت‌های حاضر در حوزه حمل‌ونقل شهری فعالیت دارند و محصولات آنها نیز بیشتر در زمینه سامانه‌های مرتبط به حمل‌ونقل همچون سامانه تجمیع اطلاعات ترافیکی، سامانه جامع هوشمند حمل‌ونقل شهری، سامانه حمل‌ونقل بار درون‌شهری و…است.

علاوه بر این، مشاهدات راه پرداخت از نمایشگاه شهر هوشمند نشان می‌دهد که صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست‌جمهوری با پاویونی از شرکت‌های دانش‌بنیان در این دوره از نمایشگاه حضور دارد. عمده فعالیت این شرکت‌های دانش‌بنیان نیز در زمینه حمل‌ونقل با محصولاتی همچون سامانه مرکز تماس هوشمند، سامانه کمک‌راننده، تأمین مالی جمعی، ثبت عبور و مرور جاده‌ای است.


حمایت ویژه صندوق نوآوری از هوش مصنوعی و احراز هویت


در این زمینه، محمدصادق خیاطیان، رئیس هیئت عامل صندوق نوآوری و شکوفایی درباره حضور شرکت‌های دانش‌بنیان در نمایشگاه شهر هوشمند اظهار کرد: «شرکت‌های دانش‌بنیان حاضر در نمایشگاه شهر هوشمند قصد دارند تا با تکنولوژی‌های جدید دسترسی مردم به خدمات شهری را تسهیل کنند.»

او در ادامه صحبت‌های خود درباره برنامه صندوق نوآوری و شکوفایی برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان بیان کرد: «در صندوق نوآوری تلاشمان بر این است که شرکت‌های دانش‌بنیان از بعد تکنولوژی تقویت شوند و کسانی که صاحب ایده هستند بتوانند تکنولوژی‌های تولیدی خود را ارائه بدهند. علاوه بر این، صندوق نوآوری و شکوفایی می‌خواهد تا مصرف‌کنندگان تکنولوژی همچون سازمان‌ها و شهرداری‌ها از ظرفیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان استفاده کنند.»

رئیس هیئت عامل صندوق نوآوری و شکوفایی  از حمایت ویژه از شرکت‌های دانش بنیان فعال در حوزه هوش مصنوعی و احراز هویت خبر داد و در این زمینه گفت: «اولویت صندوق نوآوری و شکوفایی در ارائه خدمات و سرویس‌هایی همچون تسهیل تضامین، تسریع ارزیابی، سرمایه‌گذاری و تسهیلات شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در حوزه هوش مصنوعی و احراز هویت است.»

هادی ابراهیمی، قائم‌مقام هلدینگ فناوری اطلاعات بانک شهر نیز درباره حضور این بانک در نمایشگاه شهر هوشمند به راه پرداخت توضیح می‌دهد: «بانک شهر به‌عنوان بانک تخصصی شهرداری‌ها، هدف خود را حرکت بر لبه تکنولوژی و فناوری اطلاعات می‌داند و در این زمینه، هوشمندسازی هدف مهم خود اعلام کرده است. بانک شهر با تفاهم‌نامه‌هایی که با اپراتورها، تأمین‌کنندگان ماژول‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری امضا کرده، کنسرسیوم‌هایی برای سرمایه‌گذاری و متولی فناوری اطلاعات در شهر هوشمند تشکیل خواهد داد  تا با حضور هلدینگ فناوری اطلاعات بانک شهر و شرکت راهبرد هوشمند به‌عنوان متولی هوشمندسازی شهری خدمات پرداختی و مالی لازم را به شهرداری‌ها و شهروندان ارائه دهد.»

او در ادامه بیان کرد: «قریب به یک سال است که بانک شهر بر توسعه کیف پول شهروندی متمرکز است و برای گسترش شهر هوشمند، از طریق پلتفرم‌های یکپارچه  به دنبال توسعه  کیف پول یکپارچه برای شهروندان است که هر شهروند بتواند خدمات کیف پول را در هر شهری از کشور دریافت کند.»


هوشمندسازی خدمات شهری


قائم‌مقام هلدینگ فناوری اطلاعات بانک شهر با بیان اینکه کیف پول آنلاین باید به‌صورت ویژه در حوزه حمل‌ونقل شهری فعالیت داشته باشد، گفت: «بانک شهر قصد دارد تا توسعه کیف پول آنلاین را برای شهروندان  در استان‌های مختلف به‌خصوص کلان‌شهرها دنبال کند.»

ابراهیمی در ادامه صحبت‌های خود از سرمایه‌گذاری بانک شهر برای هوشمندسازی اکوسیستم خدمات شهری خبر داد و در این زمینه اظهار کرد: «بانک شهر با شعار شهر هوشمند در نمایشگاه حضور دارد. ازآنجاکه پایه شهر هوشمند در زمینه پرداخت و مالی است، بانک شهر در نمایشگاه شهر هوشمند با شهرداری‌ها برای توسعه کیف پول شهروندی مذاکره خواهد کرد.»

طبق این گزارش، آیدی پی از دیگر حاضرین در نمایشگاه شهر هوشمند است. آیدی پی از جمله پرداخت‌یارهای بانک مرکزی است. این پرداخت‌یار در نمایشگاه شهر هوشمند باهدف معرفی محصولات خود از جمله کارت روی کیف، کیف پول‌سازمانی، همراه خوان آیدی پی حضور دارد.

کارت روی کیف پول، کارت‌بانکی متصل به کیف پول و عضو شبکه شتاب با قابلیت استفاده روی دستگاه‌های کارت‌خوان، عابربانک و پرداخت‌های اینترنتی در کل شبکه بانکی است. آیدی کارت با تسهیل روند ایجاد حساب، امکان ایجاد خدمات متنوع مالی اعم از refund، cashbafk مدیریت مالی خرد، تعریف و مدیریت کارت‌های گروهی، باشگاه مشتریان سازمانی، تعیین سقف و کف برداشت و واریز و کارت تنخواه را داراست.

همراه خوان آیدی پی نیز محصول دیگر این پرداخت‌یاری در نمایشگاه شهر هوشمند است. مجموعه دستگاه‌های پرداخت همراه خوان آیدی پی باهدف کامل‌کردن فرایند پرداخت غیرتماسی و همچنین ترویج این روش نوین و کم‌هزینه، ارائه شده است. اپلیکیشن کیف پول آیدی پی نیز محصولی است که با نصب و شارژ این کیف پول می‌توانید انواع خدمات پرداخت قبض، خرید شارژ و بسته اینترنت، پرداخت کرایه تاکسی و اتوبوس، بلیت مترو را بدون ورود به درگاه بانکی و رمز دوم و انجام دهید.

با این تفاسیر، شرکت‌های دانش‌بنیان و فعالان هوشمندسازی شهری به‌خصوص در حوزه حمل‌ونقل، پرداخت و مالی در نمایشگاه شهر هوشمند حضور دارند و به معرفی و ارائه خدمات و محصولات خود در این زمینه می‌پردازند که علاقه‌مندان به حوزه فناوری، هوشمندسازی، شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌ها می‌توانند از این نمایشگاه بازدید کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.