راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

در میزگرد صداوسیما نصب کارتخوان مطب‌ها به بحث گذاشته شد / دورزدن قانون به سبک پزشکان یا کم‌کاری مالیات‌گیرندگان؟

حدود پنج سال است که نصب کارت‌خوان در مطب‌ها و مؤسسات پزشکی در حال انجام است اما هنوز این پروژه به فرجام نرسیده و مناقشه‌برانگیز شده است. اخیرا در شبکه‌های اجتماعی موضوعاتی با عناوینی چون پزشک فراری از مالیات مطرح‌شده و کاربران بسیاری نارضایتی خود را از عدم وجود کارت‌خوان در مطب پزشکان مطرح کرده‌اند و گفته‌اند در مراجعه خود با مراکز درمانی و خصوصا مطب‌های پزشکان با این جمله‌ «لطفاً پول نقد همراه داشته باشید» زیاد مواجه شده‌اند.

درراستای همین بحث‌ها، شبکه آموزش دیروز هشتم تیرماه در برنامه پرسشگر در گفت‌و‌گویی با حضور افرادی چون؛ عسگری بازپرس شعبه اول رسیدگی به جرائم اقتصادی کشور؛ مهدی موحدی سخنگوی سازمان امور مالیاتی کشور؛ علیرضا مدرکیان، رئیس هیئت‌مدیره سازمان نظام‌پزشکی و شورای هماهنگی استان همدان به بررسی موضوع چرایی عدم نصب کارت‌خوان در مطب‌ها و سایر مؤسسات پزشکی پرداختند.

در این میزگرد مدرکیان در قامت دفاع از صنف پزشکان حاضر شد و معتقد است علیه پزشکان فضاسازی رسانه‌ای شده و گزارش‌های مبنی بر عدم پرداخت مالیات پزشکان کذب است. در مقابل موحدی سخنگوی سازمان مالیات اعلام کرد که ۱۰ تا ۲۰ درصد پزشکان از کارتخوان استفاده نمی‌کنند و تعدادی از پزشکان هم به صورت مقطعی‌ از کارتخوان استفاده می‌کنند. مدرکیان درمقابل معتقد است اگر به‌تمامی از پزشکان مالیات دریافت نمی‌شود، این ضعف سازمان مالیاتی است چرا که حتی بسترهایی مانند نسخه‌نویسی الکترونیک به سازمان مالیاتی متصل نشده است.

میرمحمدی، نائب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس هم پاسخ داد که هر صنفی که از کارتخوان استفاده نکند به معنای این است که می‌خواهد درآمدش را شفاف نکند و مالیات نپردازد پس «نباید از فرار مالیاتی دفاع کرد.».


ربط فرار مالیاتی به نصب کارت‌خوان یک موضوع انحرافی است


مدرکیان، رئیس هیئت‌مدیره سازمان نظام‌پزشکی و شورای هماهنگی استان همدان در برنامه پرسشگر به‌نوعی انتقادات مبنی بر عدم نصب کارتخوان پزشکان را رد کرده و با اشاره به این موضوع که وجود کارت‌خوان در مطب‌ها جز ضروریات است، در تشریح وضعیت فعلی نصب کارت‌خوان در این مؤسسات پزشکی گفت: «ربط‌دادن فرار مالیاتی به موضوع نصب کارت‌خوان یک موضوع انحرافی است.»

او با اشاره به سامانه سوت‌زنی گفت: «آمار دقیقی از تعداد مطب‌هایی که از کارت‌خوان استفاده نمی‌کنند وجود ندارد؛ اما تعداد آنها بسیار کم است. تعداد شکایت‌هایی که از سامانه سوت‌زنی به دست ما می‌رسد نشان‌دهنده این موضوع است.»

علیرضا مدرکیان

مدرکیان تاکید کرد: «گله و شکایات مردم از این موضوع زیاد نیست و سال‌هاست که تنظیم روابط بین پزشک و بیمار توسط خودشان انجام شده است و با قاعده و مقررات هم نبوده است، اعتماد مردم به پزشکان این سرمایه اجتماعی را ایجاد کرده است. به هر حال ارتباط فرار مالیاتی و کارت‌خوان‌های مالیاتی به یکدیگر یک موضوع انحرافی است.»


تعداد کم پزشکان متخصص، عامل دورزدن مالیات است


در مقابل مهدی موحدی، سخنگوی سازمان امور مالیاتی کشور درباره الزام به استفاده پزشکان از کارت‌خوان معتقد است، ۱۰ تا ۲۰ درصد از پزشکان از دستگاه‌های کارتخوان برای دریافت وجوه مراجع‌کنندگان استفاده نمی‌کنند.

او توضیح داد: « به حکم احکام بودجه‌ای سال ۱۳۹۸ به بعد هر ساله بنا به تأیید و تأکیدی که بر قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان وجود دارد پزشکان و صاحبان پزشکی، پیراپزشکی، داروسازی، داروخانه‌ها، دامپزشکی و حتی برخی مشاغل و کسب‌و‌کارهای حقوقی مثل وکلا و مشاورین خانواده الزام به استفاده از پایانه‌های فروشگاهی دارند. به عبارتی تمامی این مشاغل الزام به استفاده از پوز دارند و به هیچ عنوان حق دریافت مبلغ فروش غیر از دستگاه کارت‌خوان را ندارند. بنابراین در اینجا قانون وارد شده و تکلیف را به صراحت مشخص کرده است.»

مهدی موحدی

به گفته موحدی، بنا به حکم پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان و احکامی که در قانون بودجه داشتیم، قانون‌گذار به شکلی به دنبال این است که مجاری فروش را شفاف کند و مشخص کند هر شغلی به چه میزان درآمد دارد تا به سبب آن کار مشاغل و سازمان امور مالیاتی در شناسایی درآمد حاصل از ارائه خدمات آسان شود.

او ادامه داد: «طبق بند «م» تبصره ۱۲ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ ما مکلف شدیم تمام حساب‌های متصل به دستگاه کارت‌خوان را به عنوان حساب فروش تلقی کنیم. اگر این اتفاق بیفتد و همگی ملزم باشند میزان فروششان را از دستگاه کارت‌خوان دریافت کنند کاملاً فروش شفاف می‌شود. این موضوع تاکنون برای سایر مشاغل الزامی نشده بود اما از سال ۱۴۰۲ الزامی می‌شود و پزشکان از ۴ سال گذشته مکلف به رعایت این مورد بوده‌اند.»

او با اشاره به تعدد کم پزشکان به ویژه در تخصص‌ها بیان کرد که: «این موضوع عامل سوء‌استفاده و سرپیچی تعدادی از پزشکان از این قانون شده است و برآورد پزشکانی که فاقد کارت‌خوان هستند را بین ۱۰ الی ۲۰ درصد بیان کرد.»

موحدی با اشاره به مستنکف شمردن پزشکان گفت: «به حکم سامانه‌های فروشگاهی و قانون پایانه‌های مالیاتی پزشکانی که از این موضوع سرپیچی کنند  متخلف و مستنکف شناخته می‌شوند و اگر پزشکی مستنکف شناخته و شناسایی شود، به علاوه میزانی که باید مالیات بپردازد، به میزان ده درصد از کل فروش جریمه می‌شود.»


مالیات‌های پرداختی به سازمان امور مالیاتی باید شفاف شود


عسگری بازپرس شعبه اول دادگاه تجدید نظر تهران نیز درباره این سؤال که چرا باید مالیات پرداخت شود، می‌گوید: «لازم است افراد توجیه شوند که چرا و با چه فلسفه‌ای باید مالیات پرداخت کنند و ضروری است مردم آگاه شوند که دلیل دریافت مالیات چیست؟»

عسگری

او ادامه داد: «فرهنگ‌سازی و اعتماد سازی نکته قابل توجهی است که باید به آن نگاه ویژه‌ای شود و نکته سوم این است که یکی از برنامه‌هایی که سازمان امور مالیاتی می‌تواند داشته باشد این است که طی گزارشی دقیق از ارقام و آمار مالیاتی که سازمان امور مالیاتی از اصناف دریافت می‌کند، در راستای اینکه این مبالغ در کدام بخش بودجه لحاظ می‌شود، شفاف سازی صورت بگیرد.»


۱۰ درصد از پزشکان دارای پروانه متخلف گزارش شده‌اند


علیرضا مدرکیان درباره انگیزه پزشکان از عدم استفاده کارت‌خوان گفت: «اینکه  ۸۰ درصد پزشکان مالیات خود را می‌پردازند بسیار خوب است و حرفی در آن نیست.»

مهدی موحدی این میان گفت: «در حال حاضر گزارش ما با توجه به ۱۰۰ هزار پزشک دارای پروانه است که ۱۰ هزار مورد آن از طریق سامانه سوت‌زنی به عنوان متخلف گزارش شده‌اند. اما این بدان معنا نیست که سازمان مالیات همه پزشکان را تحت نظر دارد. همچنین تعدادی از پزشکان از کارت‌خوان استفاده می‌کنند اما به صورت مقطعی‌. چرا که اگر این پوز‌ها استفاده نشوند توسط بانک مرکزی قطع خواهند شد. پس آمار اعلامی مربوط به کسانی است که به طور کامل از این پوز‌ها استفاده نکرده‌اند و این عدد ممکن است بیشتر از این باشد.»


بسیاری از گزارشات کذب است


در مقابل علیرضا مدرکیان بسیاری از این گزارش‌ها را کذب عنوان کرد و گفت:‌ «قانونی اجرایی می‌شود که پذیرش عمومی داشته باشد. ضمانت اجرایی قانون پذیرش آن است. اساساً وقتی قانونی نوشته می‌شود که در آن نظری از جامعه پزشکان پرسیده نشده، پس قابل اجرا هم نیست و با این وجود این درصد از همکاری پزشکان، قابل تقدیر است.»

او ادامه داد: «سازمان امور مالیاتی به دو روش تبصره صدر و اظهارنامه که تبیین کرده از پزشکان مالیات می‌گیرد و همچنین مدعی هستند که با سامانه‌هایی که دارد تمام حساب‌ها برای آنها قابل رصد است. پس اگر اشتباه هم از جانب ما صورت بگیرد، سازمان امور مالیاتی می‌تواند آن را پیدا کند. حالا اگر سامانه‌های سازمان امور مالیاتی ایراد دارد، باید اصلاح شود و ضمناً پزشکان جز شفاف‌ترین صنف‌ها هستند. چرا که اکثر آنها در بیمارستان کار می‌کنند و یا بیمه دارند و یا نسخه الکترونیکی می‌نویسند. صنفی وجود ندارد که به این اندازه شفاف باشد.»

البته سامانه نسخه الکترونیکی به سازمان امور مالیاتی متصل نیست و به گفته مدرکیان این ایراد سازمان مالیاتی است.


مالیاتی که از پزشکان گرفته می‌شود پول زور است؟


مدرکیان با اشاره به این موضوع که پزشکان همواره زیر بار زور برده می‌شوند، گفت: «در این مسیر ما غولی داریم به نام کنکور و سالیان سال با شرایط فوق‌العاده سخت کار می‌کنیم و بعد از ارائه انواع تعهد‌ها می‌رسیم به قانون، و قانون می‌گوید مالیات فقط برای پزشکان اجباری است.  پس عملاً ما پول زور می‌دهیم تا علیه ما قانون بنویسند و این میان  حتی یک قانون به نفع ما نوشته نشده است.»

او با اشاره به این موضوع که برای سایر صنوف این حجم از قانون و الزام و اجبار نوشته نمی‌شود، گفت: «برای پزشکان فضاسازی رسانه‌ای انجام می‌شود و آنها را متهم به فرار مالیاتی می‌کنند و این موضوع مربوط به الان نیست  و از سال ۹۷ و ۹۸ این فضا برای ما شکل گرفته که پزشکان زیرمیزی می‌دهند تا مالیات پرداخت نکنند.»


کارت‌خوان لازمه‌ تسهیل کار بیمار است


در ادامه مهدی موحدی می‌گوید: «تنها مشکل یک بیمار در مراجعه به پزشک باید مشکل بیماری‌اش باشد و این امر لازم است تسهیل شود. بحث کارت‌خوان، در درجه اول کار بیمار را تسهیل می‌کند و در گام بعدی شفافیت ایجاد می‌کند.»

او ادامه داد: «در حال حاضر ۵۰ درصد درآمد مورد نیاز دولت از مالیات دریافت می‌شود و ۵۰ درصد مابقی از فروش نفت و فرآورده‌‌های مالیاتی است. اگر این مالیات داده نشود موجب تورم می‌شود. توقع ما از پزشکان ایجاد شفافیت است.»

موحدی می‌گوید: «نکته سوم این است پزشکان از درآمد خوبی نسبت به سایر اقشار برخوردار هستند اما براساس اطلاعات سال ۱۴۰۲ حدود ۱۵  الی ۲۰ درصد از پزشکانی که مطب داشته‌اند مالیاتشان صفر شده است. پس شفاف‌سازی بدین معنا نیست که درآمدی اگر ثبت شود به آن مالیات هم تعلق بگیرد.»


عدم استفاده از کارت‌خوان و فرار مالیاتی دو بحث جدا نیست


موحدی در پایان با اشاره به صحبت مدرکیان مبنی بر اینکه عدم استفاده از کارت‌خوان و فرار مالیاتی دو بحث جداست یادآور شد که اگر کسی که از دستگاه کارت‌خوان استفاده نکند به جهت آنکه درآمدش شفاف نشود کسی است که می‌خواهد مالیات پرداخت نکند.

در ادامه از سید جلیل میرمحمدی، نائب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی دعوت شد از طریق تماس تصویری درباره فرایند اجرایی‌شدن قانون در مجلس صحبت کند، او توضیح داد: «برای اجرایی‌شدن و تبدیل هر لایحه و یا طرح به قانونی حداقل  ۶ الی ۱۲ ماه حتی تا ۲۴ ماه زمان لازم است و اگر فردی بر حسب نظر شخصی بگوید نظر کارشناسی من گرفته نشده است محلی از اعراب ندارد.»

جلیل میرمحمدی

میرمحمدی ادامه داد: «بحث فرار مالیاتی مربوط به قشر خاصی نیست و شرایط کشور به گونه‌ای پیش می‌رود که همه مجبور به استفاده از کارت‌خوان هستند پس غیر از استفاده از کارت‌خوان دیگر راهی نداریم.»

پیشتر معاون نظارت سازمان نظام‌پزشکی کشور گفته بود که: «نه نظام‌پزشکی وظیفه نظارت بر کارت‌خوان را در مطب پزشکان دارد نه سازمان امور مالیاتی.»


پزشکان بیش از سایر صنوف مالیات می‌پردازند


علیرضا مدرکیان نیز در این خصوص گفت: «شما نظرات را از وزارت‌خانه‌ها می‌گیرید ما اصناف هستیم از ما نظری گرفته نمی‌شود.»

مدرکیان ادامه داد: «در سال گذشته متوسط پرداختی مالیات اصناف شش میلیون بوده در حال که پزشکان ۲۳ میلیون میانگین سالانه مالیات پرداخت می‌کردند پس در حال حاضر پزشکان بیش از سایر صنوف مالیات می‌پردازند و موضوع کارت‌خوان بحثش ارتباطی به مالیات ندارند.»

مهدی موحدی با اشاره به صحبت مدرکیان گفت: «بخشی از پزشکان از دستگاه پوز استفاده نمی‌کنند و درآمدشان هم وارد این میانگین نمی‌شود و مالیات هم نیز از آنها دریافت نمی‌شود پس طبیعتا میانگین پایین‌تری دارند.»

او با شاره به حساب‌های اجاره‌ای برخی پزشکان ادامه داد: «سازمان امور مالیاتی با الگوریتم‌های بانک مرکزی، حساب‌های مشکوک به فعالیت تجاری را شناسایی می‌کند نه برای پزشکان بلکه برای تمام صنوفی که مشکوک به فرار مالیاتی هستند و ضرر را کسی می‌کند که حسابش را اجاره داده باشد.»

میرمحمدی، نائب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: «نباید از فرار از مالیاتی دفاع کرد.»

سامانه سوت‌زن، سامانه‌ای است که زیر نظر سازمان قوه قضاییه کشور راه‌اندازی شده است. این سامانه با هدف ارائه خدمات غیرحضوری به افرادی که قصد ارسال گزارش فساد به سازمان قوه قضاییه را دارند، راه‌اندازی شده و امکان ارسال گزارش فساد به صورت ناشناس را فراهم کرده است.

طبق گزارشاتی که به راه پرداخت رسیده است؛ در حال حاضر علاوه بر عدم نصب کارت‌خوان در تعدادی از مطب‌ها و اصرار برای دریافت پول نقد از مردم، بسیاری از هزینه‌ها تنها به صورت دلار و یا یورو دریافت می‌شود که مردم از این موضوع نیز شکایت دارند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.