راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

بررسی حضور پررنگ کسب‌و‌کارهای رمزارزی در الکامپ ۲۶ / آیا رگولاتور، اکوسیستم رمزارزی را می‌پذیرد؟

پس از ۴ سال وقفه، بیست و ششمین نمایشگاه الکامپ به مدت پنج روز از ۴ تا ۸ تیرماه در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران با حضور ۴۸۰ شرکت و ۷ مورد از کسب‌و‌کارهای رمزارزی در فضای ۴۰ هزارمتری در ۱۰ سالن و فضای باز برگزار شد.

در همین راستا شرکت‌ها و کسب‌وکارهای رمزارزی حضور پررنگی در الکامپ داشتند و برخلاف سال‌های گذشته که این شرکت‌ها حضور فیزیکی در نمایشگاه نداشتند و یا با عنوان‌ استارتاپ‌ در نمایشگاه حاضر می‌شدند، در این دوره غرفه‌ تعدادی از این شرکت‌ها و صرافی‌های رمزارزی مشاهده می‌شد.

البته که جای خالی بسیاری از صرافی‌های رمزارزی در این نمایشگاه احساس می‌شد چراکه از میان بیش از ۱۰۰ صرافی و کسب‌و‌کار رمزارزی تنها ۷ کسب‌‌و‌کار در نمایشگاه حضور داشتند که به گفته مدیران عامل آن‌ها، دلیل این غیبت، عدم برنامه‌ریزی مناسب برای حضور در این نمایشگاه به دلیل لغوهای متعدد در چهار سال گذشته، شرایط نامناسب بازار ارز جهانی و دلایل داخلی بیان شده است.

رضا قربانی، عضو هیئت‌مدیره نصر تهران یکی از اتفاقات خوب این دوره از نمایشگاه را حضور شرکت‌هایی دانست که در ۴ یا ۵ سال اخیر شکل گرفته‌ و اکنون غرفه‌هایی با متراژ ۲۰۰ متر و بیشتر را در اختیار گرفته‌اند؛ به گفته او، از جمله این شرکت‌ها می‌توان به حضور پررنگ صرافی‌های رمزارز اشاره کرد.

صرافی‌ها و کسب‌و‌کارهای رمزارزی چون والکس، آبان‌تتر، هیتوبیت، کوینینو، یوبیتکس، ایرانی‌کارت و وینداد در نمایشگاه حضور و غرفه‌هایی با متراژ بالا تهیه کرده بودند. صرافی نوبیتکس هم به عنوان حامی الکامپ ۲۶ حضور یافته بود اما غرفه‌ای در نمایشگاه نداشت، این راهبرد نشان از موضوعات مختلفی می‌دهد.

در ادامه گزارش رسانه رمزارز از حضور کسب‌وکارهای رمزارزی و صرافی‌های ارز دیجیتال در الکامپ ۲۶ و خلاصه‌ای از پنل‌ها و نشست‌های تخصصی این حوزه را خواهید خواند.


در پنل «اکوسیستمی که همه را غافلگیر کرد» چه گذشت؟


الکامپ امسال با ساختاری جدید برگزار شد و تمرکز در این دور از برگزاری نمایشگاه بیشتر از همیشه روی محتوا و گفت‌وگو بود در همین راستا پنل تخصصی با عنوان «اکوسیستمی که همه را غافلگیر کرد» با حضور مدیران عامل صرافی‌ها و کسب‌وکارهای رمزارز کشور روز دوم نمایشگاه برگزار شد. وضعیت کنونی بازار و اکوسیستم رمزارز ایران، روند رشد کسب‌وکارها و چالش‌ها و فرصت‌های این حوزه از محورهای اصلی گفت‌وگو در این پنل بود.

رمزارزی کسب‌و‌کارهای رمزارزی در الکامپ

امیرحسین راد، مدیرعامل نوبیتکس، محمد حکیمی، مدیرعامل رمزینکس، محمد قاسمی، مدیرعامل مزدکس، احسان مهدی‌زاده، قائم مقام والکس و امیرحسین مردانی،‌ مدیرعامل بیت‌پین از سخنرانان این پنل بودند.

احسان مهدی‌‎زاده، مدیرعامل اجرایی والکس درباره فرصت‌های اکوسیستم رمزارزی ایران گفت: «شاید چهار سال قبل، تعداد شرکت‌ها کم و یا زیر زمینی بودند، اما الان به جرات می‌توان گفت که کسب‌وکارهای رمزاری از گستردگی و ضریب نفوذ قابل توجهی چه در جهان و چه در داخل ایران برخوردار هستند. »

مهدی‌زاده تصریح کرد: «اگر مدیریت به گونه‌ای بود که حجم عمده معاملات ایرانیان به جای صرافی‌های خارجی در داخل انجام می‌گرفت، سرمایه قابل‌توجهی در کشور به گردش در می‌آمد. باید توجه داشت که با روند فعلی در چهار سال آینده تجربه رشد چهار سال قبل را نخواهیم داشت و سؤال اینجاست در حوزه‌ای که رگولاتوری مطمئنی ندارد چطور مالیات برای آن در نظر گرفته می‌شود. »

در بخش دیگری از این نشست امیرحسین راد، مدیرعامل نوبیتکس با اشاره به توسعه اکوسیستم رمزارزی کشور گفت: «با بزرگ‌ شدن اکوسیستم رمزارز، اتفاق نظری در دولت به وجود آمد که دست به تصمیمات سلبی نزند. در واقع نگاه‌ها از دیده حذف، به سمت محدودیت و نظارت بیشتر چرخیده است که از جمله آن می‌توان به نظارت بیشتر بر درگاه‌های ورود پول اشاره کرد.»

امیرحسین راد در خصوص آسیب‌هایی که محدودیت‌های رگولاتوری به این کسب‌وکارها وارد می‌کند نیز افزود: «اتفاقی مانند محدودیت ۲۵ میلیون تومان برای جلوگیری از خروج ارز در صرافی‌های دیجیتال آسیب‌زننده است و همین حالا هم به کسب‌وکارها آسیب‌زده است، اما به هرحال مشتری راه خود را پیدا می‌کند.»

امیرحسین مردانی، مدیرعامل بیت‌پین در بخش دیگری از این نشست در پاسخ به این سؤال که آیا بزرگ‌نمایی در نحوه فعالیت پلتفرم‌های تبادل باعث نشده است که توقع از آن‌ها نیز در بحث‌هایی مانند مبارزه با پول‌شویی و کشف تقلب افزایش پیدا کند، گفت: «شواهد نشان می‌دهد که این پلتفرم‌ها نه تنها آسیب‌زا نیستند بلکه توزیع ثروت را فقط برای خود انجام نمی‌دهند.»

محمد حکیمی، مدیرعامل رمزینکس در خصوص ظرفیت‌های پیش روی کسب‌وکارهای رمزارزی در ایران گفت: «اگرچه ما یک بنگاه خصوصی هستیم اما هدف، خلق ارزشی است که ایرانی و غیر ایرانی‌ها در فضای رقابتی بین‌المللی بتوانند از آن استفاده کنند. ما در حال رقابت با صرافی‌های خارجی هستیم و در این فضا خلق ارزش می‌کنیم و با رقبایی روبه‌رو هستیم که ایران خودرو ندارد. »

رمزارزی کسب‌و‌کارهای رمزارزی در الکامپ

محمد حکیمی، مدیرعامل رمزینکس در خصوص ظرفیت‌های پیش روی کسب‌وکارهای رمزارزی در ایران گفت: «اگرچه ما یک بنگاه خصوصی هستیم اما هدف، خلق ارزشی است که ایرانی و غیر ایرانی‌ها در فضای رقابتی بین‌المللی بتوانند از آن استفاده کنند. ما در حال رقابت با صرافی‌های خارجی هستیم و در این فضا خلق ارزش می‌کنیم و با رقبایی روبه‌رو هستیم که ایران خودرو ندارد.»

محمد قاسمی مدیرعامل مزدکس نیز در بخش دیگری از این نشست از تجربه سخت ورود به سندباکس بازار سرمایه گفت و تصریح کرد: «مدت یک سال است که با سازمان بورس در این زمینه همکاری داریم، اما روند به کندی پیش می‌رود که این خاصیت سیستم‌های مالی در سراسر جهان است. ما باید بتوانیم از زیرساخت بلاکچین برای مدیریت دارایی و تامین مالی استفاده کنیم.»

او در ادامه تأکید کرد: «ما دائما در حال اقدامی هستیم تا جلوی خروج پول و سرمایه را بگیریم در صورتی که باید فکر اساسی برای ورود پول کرد.»


در غرفه‌های کسب‌و‌کارهای رمزارزی چه خبر بود؟


الکامپ همواره بستر خوبی برای بهتر دیده شدن کسب‌وکارها و تعامل رودرروی آن‌ها با مردم و یکدیگر و نمایش محصولات آن‌ها بوده است.

والکس در بیست و ششمین دوره از نمایشگاه الکامپ از دو محصول جدید خود رونمایی کرده است‌؛ تریدینگ‌بات‌ یکی از دو محصول جدید والکس است که یک استراتژی جدید مارتینگل است که بر پایه هوش مصنوعی بنا شده است. این استراتژی هم در بازارهایی با روند صعوی و هم در بازارهایی با روند نزولی کارکرد دارد. علاوه بر این، از یک سکوی معاملاتی نیز در این نمایشگاه رونمایی کرده‌اند که این سکو می‌تواند به کاربران خود تا سقف چهارصد میلیون تومان اعتبار معاملاتی و وام بدهد.

والکس کسب‌و‌کارهای رمزارزی در الکامپ

هلدینگ تجارت الکترونیک اول نیز در الکامپ ۲۶ از هیتوبیت، پلتفرم هوشمند معاملات رمزارز در حوزه فناوری‌های نوین مالی از جمله بلاک‌چین و رمزارز، هوش مصنوعی و یادگیری ماشین رونمایی کرد.

توسعه زیرساخت‌های این پلتفرم تبادل از ابتدای سال ۱۴۰۰ آغاز شد و در زمستان ۱۴۰۱، این پلتفرم رمزارزی به‌صورت محدود شروع به فعالیت کرد.

هیتوبیت در طول نمایشگاه، فعالیت‌های متنوعی از جمله قرعه‌کشی‌های روزانه، بازی گلف و ایردراپ‌های مختلفی را در نمایشگاه در نظر گرفته‌است تا در فضایی صمیمی با تاکید بر اهمیت تجربه، به کاربران معرفی شود.

هیتوبیت کسب‌و‌کارهای رمزارزی در الکامپ

کوینینو یکی از صرافی‌های حاضر در نمایشگاه کوینینو از خروج ای صرافی از ارائه خدمات صرف یک صرافی رمزارزی خبر داد و قرار است که کوینینو پلتفرم خدمات مالی و رمزارزی باشد نه صرفاً یک صرافی آنلاین ارز دیجیتال.

کوینینو در این خصوص توضیح می‌دهد که برای تبدیل‌شدن این صرافی به یک پلتفرم مالی و رمزارزی نقشه راه دقیقی برنامه‌ریزی شده که در مراحل اولیه شامل ۲۰ سرویس مشخص برای رونمایی تا پایان سال جاری است که به نوبت تا پایان سال ۱۴۰۲ رونمایی می‌شوند.

پلتفرم مالی و رمزارزی کسب‌و‌کارهای رمزارزی در الکامپ

آبان تتر یک صرافی آنلاین رمزارز است که بیش از ۴۰۰ ارز را به صورت بیست‌وچهارساعته در هفت روز هفته، پشتیبانی می‌کند. آبان تتر همچنین خدمات خرید و فروش ارز دیجیتال را به صورت حضوری نیز ارائه می‌دهد.

صرافی رمزارز آبان تتر در بیست‌وششمین دوره از نمایشگاه الکامپ اعلام کرد که در نظر دارد وام‌دهی رمزارزی از طریق وثیقه‌گذاری ارزهای دیجیتال را در اختیار همه کاربران خود قرار دهد.

وام‌دهی رمزارزی آبان تتر کسب‌و‌کارهای رمزارزی در الکامپ

مجموعه یوبیتکس یکی دیگر از صرافی‌های رمزارز در این نمایشگاه بود. یوبیتکس از سال ۱۳۹۸ فعالیت خود را آغاز کرده و در سال ۱۳۹۹ از اولین محصول خود، پلتفرم مبادله رمزارز رونمایی کرد. این مجموعه در حال حاضر بالغ بر صدهزار کاربر دارد و به گفته محمد یعقوبی، مدیر این مجموعه، تلاش می‌کند تا پلتفرمی شایسته ارائه دهد تا کاربران ایرانی از صرافی‌های خارجی بی‌نیاز شوند.

به گفته مدیر یوبیتکس، نیاز به آموزش هدفمند در بازار و مشتریان رمزارزی وجود داشته است و این مجموعه با رونمایی از آکادمی، علاوه بر کاهش بار واحد پشتیبانی خود، در تلاش است تا به توسعه و ترویج دانش بلاکچین نیز کمک کند.

یوبیتکس کسب‌و‌کارهای رمزارزی در الکامپ

پررنگ‌تر‌شدن نقش صرافی‌های رمزارز داخلی با اجباری‌شدن احراز هویت در کوکوین


بعد از اجباری شدن احراز هویت در صرافی بایننس در سال ۲۰۲۱ دیروز خبری منتشر شد مبنی بر اجباری‌شدن احراز هویت در صرافی‌ کوکوین. کوکوین یکی از صرافی‌های مستقر در سیشل؛ جزیره‌ای در شرق آفریقا و یکی از صرافی‌های خارجی محبوب کاربران ایرانی بوده است.

علت این علاقه از آن جهت است که کوکوین برای معاملات رمزارز نیاز به احراز هویت نداشته است. حالا اما مدیرعامل این صرافی اعلام کرده که به دلیل حفظ امنیت کاربران، افراد باید احراز هویت شوند. این اتفاق بار دیگر اهمیت صرافی‌های رمزارزی داخلی را پررنگ‌تر از گذشته کرده است.

رسانه رمزارز در حاشیه نمایشگاه الکامپ با مدیران کسب‌و‌کارها و صرافی‌های رمزارزی گفت‌و‌گویی کوتاه درباره علت حضور و عدم حضور آن‌ها در نمایشگاه الکامپ داشته و نظرات آن‌ها را در مورد حضور سایر صرافی‌های رمزارزی پرسیده است.

احسان مهدی‌زاده، مدیرعامل اجرایی والکس در گفت‌و‌گو با رسانه رمزارز درباره حضور این صرافی در الکامپ می‌گوید: «نمایشگاه الکامپ جز معدود فرصت‌های عامه‌پذیری است و با تمام محدودیت‌ها و ممنوعیت‌هایی که وجود دارد فکر می‌کنم غیرفعال بودن نسبت به این قبیل فرصت‌ها مشکلی را حل نمی‌کند.»

او درباره حضور رمزارزی‌ها در نمایشگاه گفت: «تمامی همکاران در نمایشگاه شرکت نکردند که این غیبت می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد یکی از این دلایل می‌تواند نمایشگاه فاینکس باشد که به تازگی برگزار شده بود و خیلی از همکاران ترجیح‌ داده بودند که در آن نمایشگاه حضور داشته‌ باشند اما صرافی‌هایی که شرکت کرده‌اند، قدرتمند حضور یافته‌اند.»

مهدی‌زاده با اشاره به پنل «اکوسیستمی که همه را غافل کرد» گفت: «ما در واقع در این نشست‌ها سعی می‌کنیم دو موضوع را پیگیری کنیم؛ بحث حاکمیت و قانون‌گذاری و دومی بحث کاربران است. »

والکس کسب‌و‌کارهای رمزارزی در الکامپ

محمد حکیمی، مدیرعامل رمزینکس در گفت‌و‌گو با رسانه رمزارز گفت: «به نظر من نمایشگاه در موجه‌سازی و جلب اعتماد می‌تواند مؤثر واقع شود. همچنین خبرهایی که از نمایشگاه منعکس می‌شود اعتماد عمومی را بالا می‌برد و عدم حضور رمزینکس به دلایل داخلی است و حضور در این نمایشگاه در برنامه‌های این مجموعه نبوده است.»

او درباره حضور خود در این پنل بیان کرد: «ما در راستای افزایش اعتماد عمومی در این پنل شرکت کردیم.»

رمزارزی کسب‌و‌کارهای رمزارزی در الکامپ

کمک برنامه‌های محتوایی به بیان‌ دغدغه‌های اکوسیستم رمزارزی ایران


امیرحسین راد، مدیرعامل نوبیتکس در گفت‌و‌گو با رسانه رمزارز درباره عدم حضور این پلتفرم تبادل رمزارزی در نمایشگاه الکامپ گفت: «نوبیتکس به عنوان اسپانسر در الکامپ حاضر شده اما در استراتژی امسال شرکت، تهیه غرفه و حضور مجموعه نوبیتکس الزامی نداشته است.»

مدیرعامل نوبیتکس درباره عدم حضور برخی صرافی‌ها در الکامپ از علت آن می‌گوید: «البته تعدادی از اکسچنج‌ها در نمایشگاه حضور دارند اما شرایط بازار به گونه‌ای است که بعضی از پلتفرم‌های تبادل رمزارز تمایلی به حضور در نمایشگاه ندارند و از سال گذشته که بازار ریزشی بوده و تعداد و حجم معاملات کاهش یافته، برخی از پلتفرم‌ها این فرصت را یافته‌اند که به اقدامات زیرساختی بپردازند و مشغول این دست امورهستند که وقت و انرژی زیادی هم می‌طلبد در واقع شاید زمان، زمان مناسبی برای حضور پلتفرم‌های رمزارزی در نمایشگاه نبوده است.»

او با اشاره به حضور نوبیتکس در برخی پنل‌های نمایشگاه، گفت: «هدف ما در نمایشگاه جذب کاربر نیست، اما برنامه‌های محتوایی می‌تواند به فرهنگ‌سازی و بیان‌ دغدغه‌های اکوسیستم کمک کند و ما با این نگاه اسپانسر الکامپ ۲۶ شدیم.»

رمزارزی کسب‌و‌کارهای رمزارزی در الکامپ

برای شروع، خوب بود


امیرحسین مردانی، مدیرعامل بیت‌پین در گفت‌و‌گو با رسانه رمزارز درباره علت عدم حضور این مجموعه در الکامپ گفت: «در دوسال گذشته صرافی بیت‌پین دو بار اقدام به رزرو غرفه  کرد اما در آخر، نمایشگاه لغو شد. امسال نمایشگاه به یک‌باره برگزار شد و بیت‌پین برنامه‌ریزی خاصی برای حضور در آن نداشت. »

او با اشاره به حضور صرافی‌های رمزارز در الکامپ برای اولین بار گفت:‌ «برای شروع کار، خوب بود اما می‌توانست با حضور بازیگرهای بزرگ‌تر این حوزه که سهم بیشتری در بازار دارند این نمایشگاه پر رونق تر باشد. امیدوارم سال آینده با برنامه‌ریزی بهتر توسط الکامپ این اتفاق بیفتد. »

مدیرعامل بیت‌پین درباره حضور خود در پنل «اکوسیستمی که همه را غافل کرد» گفت: «ما معتقدیم که یکی از رسالت‌های کسب‌و‌کارهای این حوزه آگاهی‌بخشی به مردم در این فضاست و هرجا که بستری برای آگاهی‌بخشی باشد ما در آن شرکت می‌کنیم و سهم خودمان را ایفا می‌کنیم.»

رمزارزی کسب‌و‌کارهای رمزارزی در الکامپ

سرمایه ایرانیان در همه جای دنیا در مخاطره است


محمد قاسمی، مدیرعامل مزدکس در گفت‌و‌گو با رسانه رمزارز درباره عدم حضور این مجموعه در الکامپ بیان کرد: «تمرکز مزدکس در بحث توکن‌های بهادار و سهام دیجیتال است. در واقع ما پیش‌بینی می‌کردیم که بتوانیم از سازمان بورس مجوز بگیریم که متأسفانه هنوز این اتفاق رخ نداده است؛ به همین دلیل در نمایشگاه هم حاضر نشدیم تا این موضوع توسط نهاد ناظر بر بازار سرمایه مشخص‌تر شود.»

او درباره حضور صرافی‌ها و شرکت‌های رمزارزی در نمایشگاه گفت: «به نظرم صرافی‌ها حضور پررنگی در نمایشگاه داشتند و غرفه‌هایی در حد و شان صرافی‌های ارز دیجیتال تهیه کرده بودند همچنین برنامه‌ها و رونمایی‌های خوبی از محصولاتشان داشتند که با استقبال مردم روبه‌رو شدند.»

مدیرعامل مزدکس درباره حضور خود در پنل گفت: «زمانی که یک موضوع درست مکرراً تکرار می‌شود هم‌افزایی ایجاد می‌‌کند. پنلی که در نمایشگاه برگزار شد از پوشش رسانه‌ای خوبی برخوردار شد و در نهایت توسط تعدادی از مردم و هم اهالی بازار سرمایه شنیده شد. این گفته‌ها کمک می‌کند که راه‌حل‌ها بهتر دیده و شنیده شود و به سبب آن‌ها شرایط بهبود یابد.»

او در پایان گفت: «باید از صرافی‌هایی که در نمایشگاه حضور پیدا کردند تقدیر کرد چراکه به رشد و توسعه بیشتر صنعت رمزارز یا رمزدارایی کمک کردند.»

قاسمی با اشاره به اجباری کردن صرافی کوکوین به کاربران در خصوص احراز هویت گفت: «این موضوع یادآور اهمیت اکسچینج‌های داخلی است چرا که نهاد‌های قانون‌گذار باید دقت کنند که سرمایه ایرانیان در همه جای دنیا در حال مخاطره است و اکسچینج‌های داخلی می‌توانند بار این فقدان را با کمک رگولاتوری جبران کنند.»

امیر یعقوبی، مدیرعامل یوبیتکس نیز با تاکید بر ظرفیت نمایشگاه برای ارتباط با سایر کسب‌وکارها و بازیگران اکوسیستم مطرح کرد: «ما در این نمایشگاه پنل‌های تخصصی مختلفی با حضور فعالان اکوسیستم رمزارز و سایر پلتفرم‌های تبادل در فضای خود برگزار کردیم. این نمایشگاه فرصتی برای ما ایجاد کرد تا بتوانیم همبستگی بیشتری با مجموعه‌های همکار خود و سایر صرافی‌ها داشته باشیم و با برگزاری نشست‌های مختلف، قدمی در راستای افزایش آگاهی کاربران برداریم».

یعقوبی در خصوص رسمیت یافتن اکوسیستم رمزارزی ایران در نمایشگاه‌ها مطرح کرد: «خوشبختانه حاکمیت در مسیر پذیرش حوزه رمزارزهاست؛ هرچند این پذیرش را در شرایط اجبار انجام می‌دهد زیرا بلاکچین و وب‌۳ در مسیر پیشرفت خود هستند. اگر این فضا در داخل کشور ایجاد شود، هم حاکمیت و هم کاربران از آن منتفع خواهند شد و کاربران می‌توانند معاملات امن‌تری داشته باشند».

یوبیتکس کسب‌وکارهای رمزارزی

حضور صرافی‌های رمزارز در الکامپ، اتفاق مثبتی‌ بود که رقم خورد؛ این موضوع بدان معناست که این بازار بزرگ شده است و این امیدواری وجود دارد که بتوانیم شاهد پذیرش این حوزه از سوی رگولاتور باشیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.