راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

گزارش تصویری راه پرداخت از نمایشگاه الکامپ ۲۶ / آیا نمایشگاه با استقبال کسب‌و‌کارها روبه‌رو شد؟

پس از ۴ سال وقفه، بیست‌وششمین نمایشگاه الکامپ از روز یکشنبه چهارم تیر در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران با حضور ۴۸۰ شرکت در فضای ۴۰ هزارمتری در ۱۰ سالن و فضای باز در حال برگزاری است. در این نمایشگاه همچنین نمایندگان و مهمانانی از کشورهای روسیه، ازبکستان، چین، کنیا، سوریه، روسیه، عراق، ترکیه و ارمنستان حضور یافتند.

بر اساس گزارش‌های میدانی راه پرداخت، در این دوره از نمایشگاه علاوه بر حضور شرکت‌های دولتی شاهد حضور چشمگیر شرکت‌های خصوصی بودیم در همین راستا شرکت‌ها وصرافی‌های رمزارزی حضور پررنگی در الکامپ داشتند و برخلاف سال‌های گذشته که این شرکت‌ها حضور فیزیکی در نمایشگاه نداشتند و یا با عنوان‌ استارتاپ در نمایشگاه حاضر می‌شدند، در این دوره غرفه‌ تعداد قابل توجهی از این شرکت‌ها و صرافی‌های رمزارزی مشاهده می‌شد البته که جای خالی بسیاری از صرافی‌های رمزارزی در این نمایشگاه احساس می‌شد که به گفته مدیران عامل آنها، دلیل این غیبت، عدم برنامه‌ریزی مناسب برای حضور در این نمایشگاه به دلیل لغوهای متعدد در چهار سال گذشته و همچنین شرایط نامناسب بازار ارز بیان شده است.

در سه حوزه پرداخت‌، لندتک، بیمه نیز شرکت‌هایی حضور یافتند که جا داشت تعداد بیشتری از مجموعه‌های فعال در این حوزه‌ها در نمایشگاه حاضر شوند. طی گفت‌و‌گوهایی که راه پرداخت با صنف پرداخت‌یارها داشته است علاوه بر موردی که پیشتر ذکر شد، به وجود رویدادهای موثر‌تر در این حوزه اشاره شد که شاید بتوان اینطور تفسیر کرد که زمانی الکامپ جدی‌ترین اتفاق بوده اما اکنون اینطور نیست چرا که وقفه چهار ساله باعث شد که کسب‌و‌کارها و رسانه‌های اکوسیستم رویدادهایی برگزار کنند که به شدت در این سال‌ها اثربخش بوده‌اند. به عقیده پرداخت‌یارهای حاضر در نمایشگاه، الکامپ از نظر مقیاس بزرگ‌ترین رویداد تجاری در عرصه تولید و عرضه محصولات و خدمات صنایع الکترونیک و کامپیوتر است اما رویدادهای مهم دیگری هم هستند که اثربخشی، تعاملات و شبکه‌سازی در آنها شاید به مراتب برای پرداخت‌یارها بیشتر از الکامپ باشد.

در الکامپ امسال، سالن دولت الکترونیک وجود نداشت و شرکت‌های دولت در سالن‌های پردیس حضور دارند. همچنین بخش ویژه‌ای برای دانش‌آموزان به‌منظور آشنایی با اکوسیستم در نظر گرفته‌ شده است.


حضور دانش‌بنیان‌ها، نرم‌افزاری‌ها و کریپتویی‌ها در الکامپ


مراسم افتتاحیه بیست‌وششمین دوره نمایشگاه الکامپ در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران با حضور وزیر ارتباطات، رئیس سازمان نصر کشور و تهران، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور و رئیس هیئت عامل صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست‌جمهوری برگزار شد. ایجاد شش هاب فناوری در معاونت علمی ریاست‌جمهوری، معرفی هوش مصنوعی به‌عنوان فناوری برانداز، توسعه بازار صادراتی و تنوع‌بخشی به خدمات و ابزارهای مالی از جمله موارد مطرح‌شده در این مراسم بود.

در ابتدای این مراسم، حسین اسلامی، رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران به‌عنوان اولین سخنران افتتاحیه اعلام کرد که در سه حوزه زیرساخت‌ها، نرم‌افزار و تنظیم‌گری نیازمند تغییر و توانمندسازی هستیم. به باور اسلامی تغییرات در این بخش‌ها لازمه پیشرفت کشور است.

از جمله دیگر سخنرانان افتتاحیه مجتبی توانگر، رئیس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس بود. او در این افتتاحیه اعلام کرد که بنا بر گزارش‌های میدانی نمایندگان مردم در مجلس، مطالبه اول مردم، حتی در روستاها، اینترنت، کیفیت آن و معضل فیلترینگ است. 

روح‌الله دهقانی فیروزآبادی، معاون علمی فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور در مراسم افتتاحیه بیست‌وششمین دوره نمایشگاه الکامپ با بیان اینکه امروز قریب به ۵۰۰ شرکت داخلی و ۷۰ مهمان خارجی در این دوره از نمایشگاه حضور دارند، اظهار کرد: «قرار است در طول برگزاری نمایشگاه الکامپ جلسات B2B بین شرکت‌ها برگزار شود که این موضوع برای توسعه بازارها و فرصت‌های آینده تأثیرگذار است. الکامپ امروز در مقایسه با الکامپ دهه ۷۰ خیلی تفاوت دارد و اگر شما حضور در الکامپ در آن دهه را تجربه کرده باشید، فقط با کسانی که کامپیوتر و تجهیزات مرتبط با آن را داشتند مواجه می‌شدید، اما در نمایشگاه امروز شرکت‌های دانش‌بنیان و متنوعی که محصولات نرم‌افزاری پیشرفته ارائه می‌کنند را مشاهده می‌کنید که این روند امیدوارکننده‌ است.»

علاوه بر این، محمدصادق خیاطیان، رئیس هیئت عامل صندوق نوآوری و شکوفایی در مراسم افتتاحیه بیست‌وششمین دوره نمایشگاه الکامپ اظهار کرد: «امروز شاهد یک اکوسیستم فناوری بالغ در کشور هستیم. حدود ۲۲ درصد از ۸۷۰۰ شرکت‌ دانش‌بنیان فعال در کشور در حوزه فناوری اطلاعات فعال هستند که نشان‌دهنده حضور فعالان کارآمد و نخبه در این حوزه است.»


نقش پررنگ زنان در استیج‌ها


الکامپ امسال با ساختاری جدید برگزار شد. در این دوره از نمایشگاه بخش‌های استیج و استودیو به محتوای الکامپ اضافه شدند. برنامه استیج با بررسی آخرین تحولات، روندها و چالش‌های اکوسیستم نوآوری ایران در این نمایشگاه در نظر گرفته‌ شده‌ است که در اولین روز نمایشگاه ۵ پنل در حوزه رمزارز، لجستیک، سلامت، آموزش، جامعه‌شناسی و نوآوری برگزار شد همچنین ۸ سخنرانی و استیج با موضوعات متنوع اجرا شد که قسمت عمده‌ این استیج‌ها توسط زنان برگزار شد.

در این دوره از الکامپ حضور پررنگ زنان به عنوان سخنران از جمله پیشرفت‌های رو به جلویی بوده که در این دوره  از نمایشگاه به چشم می‌خورد.


حل مشکلات صنعت IT به دست الکامپ


اولین روز نمایشگاه نصر تهران نشست خبری این رویداد، به عنوان بزرگترین رویداد صنعت فناوری اطلاعات با حضور آزاد معروفی، دبیر کل سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور و صادق فرامرزی، عضو هیئت‌رئیسه سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران برگزار شد.

آزاد معروفی، دبیر کل سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور گفت: «الکامپ، محلی برای معرفی‌شدن افراد به همدیگر و انجام مارکتینگ است و امیدوارم الکامپ مشکلات صنعت IT را برطرف کند. مسئولان باید به این موضوع توجه کنند که برگزاری یک الکامپ بین‌المللی خوب، مستلزم آن است که سازمان نصر حداقل یک سال فرصت برای تدارک برنامه‌ها داشته باشد.»

صادق فرامرزی، عضو هیئت‌رئیسه سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران درباره جزئیات نمایشگاه الکامپ و میزان حضور شرکت‌ها، توضیحاتی داد: «برای نمایشگاه الکامپ فضایی به وسعت 40 هزار متر اختصاص‌داده‌شده است و تا کنون 470 تا 480 شرکت، فضایی را به میزان 23 هزار متر مربع به خود اختصاص داده‌اند. همه اپراتورها و بسیاری از سازمان‌ها مرتبط دولتی هم در این رویداد حضور دارند. 10 شرکت و 70 مهمان خارجی از کشورهایی مانند روسیه، ترکیه، عراق، پاکستان، چین، ارمنستان و… حضور خواهند داشت.»

رضا قربانی، عضو هیئت‌مدیره نصر تهران نیز با اشاره به تفاوت‌های الکامپ امسال با سال‌های گذشته گفت: «الکامپ می‌خواهد تصویر درستی از امروز جامعه بدهد، جدا از خوب یا بد بودن، واقعی بودن تصویر مهم است که شرایط را به همه ما نشان می‌دهد. اینکه کدام حوزه‌های ICT پررنگ‌تر شده‌اند، کدام‌ها کم‌رنگ شده یا محو شده‌اند، همه در آیینه الکامپ خود را نشان می‌دهد.»

او یکی از اتفاقات خوب این دوره از نمایشگاه را حضور شرکت‌هایی دانست که در 4 یا 5 سال اخیر شکل گرفته‌ و اکنون غرفه‌هایی با متراژ 200 متر را در اختیار گرفته‌اند؛ به گفته او، از جمله این شرکت‌ها می‌توان به حضور پررنگ صرافی‌های رمزارز اشاره کرد.

الکامپ هر ساله محلی برای معرفی و شناساندن محصولات و شرکت‌ها به یکدیگر است که با هدف ایجاد ارتباطات موثر و شبکه‌سازی میان کسب‌‌و‌کارهای دولتی و خصوصی برگزار می‌شود. در ادامه گزارش تصویری راه پرداخت از نمایشگاه الکامپ را می‌بینید.

عکس‌ها: نسیم اعتمادی، رضا نعمت‌پور، میترا افتخار، محمد نبی‌خانی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.