راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

نشست احراز هویت دیجیتال توسط آکادمی گسترش فناوری‌های نوین برگزار شد / جای خالی سهم احراز هویت دیجیتال از بانک

رویداد آنلاین احراز هویت غیرحضوری و بانکداری دیجیتال؛ فرصت‌ها و چالش‌ها با حضور مصطفی امینی، مدیرعامل و عضو هیئت‌مدیره شرکت گسترش فناوری‌های نوین؛ سامان ذاکرزاده، معاون نوآوری بانکداری الکترونیک معاونت فناوری اطلاعات بانک کشاورزی؛ نیما شمساپور، مدیرعامل یوآیدی و محمد صبری، مدیرعامل دیبارایان برگزار شد. در این وبینار از تاریخچه احراز هویت دیجیتال در کشور، جایگاه احراز هویت غیرحضوری در اقتصاد دیجیتال و فرصت‌ها و چالش‌ها و ظرفیت‌های این سرویس‌ها در صنعت بانکداری صحبت شد.

بر اساس گفته‌های شمساپور مدیرعامل یوآیدی، بستر احراز هویت غیرحضوری از سال ۱۳۹۷ وجود داشت و بدون هیچ اختلالی آماده خدمت‌رسانی بوده است: «برای توسعه این سرویس با نهادهای مالی و بانکی جلساتی برگزار کردیم. از سمت دیگر هم مراکز متولی هویت را در نظر داشتیم، اما هر کدام از این نهادها و مصوبات متعلق به آنها معتقد بودند که خودشان باید احراز هویت را انجام دهند. دو سال بعد با وقوع ویروس کرونا نظرها به ارائه این نوع سرویس برگشت و حتی سامانه‏های همان نهادها  در دوران کرونا به ارائه خدمات غیرحضوری متمایل شدند. این شد که به‌مرور سایر بخش‌های مالی و بانکی نیز از احراز هویت دیجیتال استقبال کردند.»

شمساپور با بیان اینکه یوآیدی تاکنون بیش از دو میلیون احراز هویت حضوری انجام داده توضیح داد: «تجربه نشان داده که ایجاد تریدآف میان far و ffr لازمه خروجی صحیح از فرایند احراز هویت غیرحضوری است. در آن زمان از سوی فین‌‏تک‌ها و اپلیکیشن‏‌های پرداخت سعی شد روند آسانی برای زنده‌نمایی تعریف شود، البته همراه با حفظ پروتکل‌های امنیتی. به‌طوری‌که بیش از 50 درصد از فرایند توسط هوش مصنوعی قابل‌ تشخیص بود.»

او ادامه داد: «به‌مرور این مقدار عمیق‌تر خواهد شد. نیاز به تکرار کلمات خواسته‌شده با در دست‌داشتن کاغذ از بین می‌رود و در نهایت کاربر اصلاً متوجه فرایند زنده‌نمایی نخواهد شد. این امکان در برخی از کشورها به عدد ۱۰۰ رسیده است.»

نیما شمساپور با اشاره به صنعت احراز هویت در جهان گفت: «بیشترین خدمات احراز هویت در جهان در صنعت بانکی و مالی و اقتصاد اشتراکی و امضای قرارداد صورت می‌گیرد.»

 او در بخش پایانی صحبت‌هایش از ظرفیت‌های احراز هویت غیرحضوری برای بانک‌ها صحبت کرد و معتقد بود بانک‌‎ها می‌‏توانند بر پایه احراز هویت سرویس‌هایی را برای مشتریان و آهاد مختلف جامعه در زمینه اقتصاد اشتراکی ایجاد کند.


احراز هویت دیجیتال مصداق ارزش‌آفرینی است


در ادامه محمد صبری، از فعالان حوزه بیومتریک درباره فاکتورهای احراز هویت غیرحضوری صحبت کرد. به گفته او، راهکار فعلی برای ارائه خدمات الکترونیک و غیرالکترونیک به مشتریان در راه‌اندازی دفاتر خدمات‌رسانی نظیر دفاتر پیشخوان ، دفاتر خدمات الکترونیکُ دفاتر کارگزاری، شعب منتخب و بسیاری از نهادها و دفاتر مشابه در حوزه کاری سازمان‌های گوناگون خلاصه می‌شود. در واقع این مراکز، احراز هویت مشتریان را در دفاتر انجام داده و سپس سرویس‌های سازمان را از طریق کانال‌های متنوع ارائه می‌دهند.

او گفت: «هزینه‌های هنگفت راه‌اندازی و نگهداشت چنین دفاتری و همچنین تمایل مشتریان به دریافت خدمات الکترونیک، وجود زیرساخت متقن احراز هویت مبتنی بر هوش مصنوعی را بیش از گذشته مهم کرده است.»

صبری ادامه داد: «گرچه احراز هویت دیجیتال و امنیت، بازی موش و گربه را تداعی می‌کند و احتمالاً مشکلاتی مانند جعل، عدم تطابق تصویر شخص با تصویر ثبت‌شده در ثبت‌ احوال، انجام عمل زیبایی، نور نامناسب و زاویه و… را در پی دارد، اما ارتقای امنیت، صرفه‌جویی اقتصادی، تحول دیجیتال و گسترش خدمات نمونه‌ای از مزایای احراز هویت دیجیتالی است. سامانه آرشیو دیجیتال یکی دیگر از سرویس‌هایی است که اخیراً به یک بانک ارائه شد. هزینه نرم‌افزاری و سخت‌افزاری این سرویس از بایگانی کاغذی در استان‌ها هم کمتر بوده است. افتتاح حساب آنلاین در یکی از بانک‏های کشور با تعریف امضای دیجیتال و ورود به اپلیکیشن باجت نمونه‌ای دیگر همکاری ما با یک بانک است.»

به گفته امینی مدیرعامل شرکت گسترش فناوری‏‌های نوین در این چند سال در خصوص مدیریت احراز هویت دیجیتال، پیشرفت‏‌های خوبی داشته‌‏ایم و این برای صنایع مالی و غیرمالی، کسب‌وکارهای دیجیتال و حتی حوزه اقتصاد دیجیتال یک اتفاق مهم و بزرگ بوده است به این علت که موضوع احراز هویت دیجیتال دروازه ورود به دریافت خدمات در اقتصاد دیجیتال است. او می‏‌گوید: «بانک‏‌ها می‏‌توانند روی سرویس‌‏های هویتی به عنوان یک منبع درآمدی جدید حساب باز کنند.»

امینی در ادامه به موضوع هم‏‌پیمانی هویت اشاره کرد و از اینکه می‌‏توان با ایجاد اکوسیستمی از فراهم‏‌کنندگان خدمت و
فراهم‏‌کنندگان هویت، امکان تبادل اعتبارنامه‌‏‏های هویتی و احراز هویت را برقرار ساخت،‌ صحبت کرد.

ذاکرزاده معاون نوآوری بانکداری الکترونیک معاونت فناوری اطلاعات بانک کشاورزی نیز به مدل رایج در کشور که ترکیب سه مدل دانستنی، داشتنی و ذاتی برای تایید هویت شخص است اشاره می‏‌کند و می‏‌گوید احراز هویت دیجیتال مقدمه اخذ امضای دیجیتال است.

او در ادامه در خصوص سابقه احراز هویت غیرحضوری در نظام بانکی و به رسمیت شناختن بحث احراز هویت دیجیتال توسط بانک مرکزی برای ارائه خدمات پایه مثل افتتاح حساب آنلاین و تسهیلات غیرحضوری اشاره کرد. به گفته ذاکرزاده، پس از ابلاغ بانک مرکزی، بانک کشاورزی نیز به صورت جدی شروع به کار در این حوزه کرد و هم اکنون با همکاری شرکت گسترش فناوری های نوین از خدمات شرکت‏‌های مختلف احراز هویت استفاده می‏‌کند. در بانک کشاورزی بخشی از فرایند احراز هویت توسط خود بانک و بخشی نیز به شرکت‌های فین‌تکی برون‏‌سپاری می‏‌شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.