راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

معاون بین‌الملل و مدیر صادرات فناپ‌تک از راه‌اندازی خوددریافت رمسان در سوریه خبر می‌دهند / هدف‌گذاری یک‌میلیون دلاری فناپ‌تک برای صادرات به سوریه

خوددریافت رمسان فناپ‌تک در بانک اسلامی سوریه راه‌اندازی شد. این خوددریافت که دارای تأییدیه دانش‌بنیان است‌، امکان واریز مستقیم وجه در دستگاه را برای شهروندان سوری فراهم می‌کند و آنها بدون نیاز به حضور در شعبه می‌توانند انتقال وجه به حساب‌های دیگر را از طریق این خوددریافت انجام دهند. معاون بین‌الملل و مدیر صادرات فناپ‌تک در گفت‌وگو با «راه پرداخت» کارکردهای خوددریافت رمسان را تشریح کرده و دقت بالا، کاهش زمان انتظار در بانک و تشخیص پول‌های تقلبی و پاره را مهم‌ترین مزیت‌ این دستگاه معرفی می‌کنند.

فناپ‌تک در گام‌های بعدی برنامه صادرات تجهیزات بانکی بیشتر به سوریه را دارد و محصولی دیگر نیز از این شرکت در نمایشگاه سوریه در آستانه رونمایی است. به گفته مدیران فناپ‌تک، چشم‌انداز مالی این شرکت در سال جاری برای حجم صادرات تجهیزات بانکی به سوریه، یک‌میلیون دلار است.


خوددریافت رمسان؛‌ محصولی در راستای صادرات تجهیزات بانکی



فناپ‌تک چندین سال است در زمینه طراحی و تولید سخت‌افزار و راهکارهای بانکی و پرداختی، تولید قطعات یدکی دستگاه‌های کارت‌خوان، تولید رول کاغذ حرارتی و خدمات پس از فروش دستگاه‌های کارت‌خوان فعالیت می‌کند. حالا به‌تازگی این شرکت در راستای صادرات تجهیزات بانکی به خارج از کشور، خوددریافت رمسان را در بانک اسلامی سوریه راه‌اندازی کرده است.
به گفته امین قاسم‌زاده، مدیر صادرات فناپ‌تک راه‌اندازی خوددریافت رمسان در بانک اسلامی سوریه از جمله اولین قدم‌های ایران برای صادرات تجهیزات بانکی است و دستگاه‌های فناپ‌تک به کربنکینگ و بانک مرکزی کشورهای مقصد متصل می‌شود.
او در ادامه با بیان اینکه خوددریافت رمسان در شعب ممتاز بانک اسلامی سوریه قرار گرفته و مورد استفاده قرار خواهد گرفت، گفت: «علاوه بر بانک اسلامی سوریه، بانک‌های دیگر سوریه را هم متقاعد کردیم تا با فناپ‌تک همکاری کنند و تجهیزات مورد نیاز خود را از ما خریداری کنند. سایر بانک‌های سوریه در حال نظاره عملکرد رمسان هستند تا در صورت موفق‌بودن عملکرد دستگاه‌ها و نحوه پشتیبانی از این تجهیزات، سایر تجهیزات بانکی مورد نیاز خود را از ما خریداری کنند.‌»


نحوه عملکرد خوددریافت رمسان



مدیر صادرات فناپ‌تک یکی از کاربردهای خوددریافت رمسان را پرداخت قبوض و شهریه دانشجویان سوری معرفی می‌کند.
او درباره نحوه عملکرد خوددریافت رمسان توضیح داد: «با توجه‌ به حجم بالای مبادلات پول نقد در سوریه، بانک اسلامی سوریه برای جلوگیری از معطل شدن مشتریان در شعب و کاهش شلوغی شعب، بانک را مجهز به خوددریافت رمسان کرده است. نحوه عملکرد این دستگاه به این صورت است که پول را از متقاضی دریافت می‌کند و فرد از طریق این دستگاه وجه را به‌ حساب خود یا حساب دیگری انتقال می‌دهد.»
به گفته قاسم‌زاده، خوددریافت رمسان فقط دریافت‌کننده پول است و پولی ارائه نمی‌دهد. او یکی از مزیت‌های این دستگاه را تشخیص پول‌های خراب و تقلبی می‌داند.

امین قاسم‌زاده، مدیر صادرات فناپ‌تک

اما برنامه صادرات تجهیزات بانکی فناپ‌تک به راه‌اندازی خوددریافت رمسان در سوریه محدود نمی‌شود. قاسم‌زاده در بخش دیگری از صحبت‌های خود به برنامه‌های فناپ‌تک برای صادرات تجهیزات بانکی اشاره کرد و از انجام مذاکرات با بانک‌های چند کشور خبر داد. البته مدیر صادرات فناپ‌تک معتقد است در این مسیر با چالش‌هایی مواجه هستند.
به گفته قاسم‌زاده، فناپ‌تک در حال مذاکره با بانک‌های روسیه، ازبکستان و ونزوئلا برای پیاده‌سازی سایر تجهیزات بانکی خود است.
او با اشاره به چالش‌های صادرات محصولات و تجهیزات بانکی گفت: «ازآنجاکه سیستم‌های بانکی کشورهای مقصد همچون ازبکستان بین‌المللی است، این موضوع برای ما چالش‌برانگیز شد و در این زمینه، سعی کردیم از همه امکانات برای مواجهه با تحریم‌ها و صادرات تجهیزات به خارج از کشور استفاده کنیم. اما در این مسیر بسیار مهم است که دولت تسهیلات لازم برای صادرات تجهیزات بانکی را فراهم کند و شرایط مناسبی برای همکاری دوجانبه با بانک‌های بین‌المللی ایجاد شود.»
مدیر صادرات فناپ‌تک در ادامه مدت‌زمان رفع تعهدات ارزی را یکی از معضلات جدی صادرات تجهیزات بانکی دانست و در این خصوص بیان کرد: «برای اینکه بتوانیم تعهدات ارزی مربوط به تجهیزات بانکی را رفع کنیم، باید در ابتدا، تجهیزات بانکی ما در کشور مقصد راه‌اندازی و به سیستم بانک مرکزی آن کشور وصل شود تا کشور مربوطه پول را پرداخت کند. اما باید توجه کرد که این روند زمان‌بر است و برای رفع تعهدات ارزی باید مهلت بیشتری داشته باشیم.»


اتصال به کربنکینگ سوریه



برای دریافت وجوه بیشتری از جنبه‌های بین‌المللی صادرات خوددریافت بانکی با احمدعلی خطیب‌زاده، معاون بازرگانی و بین‌الملل فناپ‌تک نیز گفت‌وگو کردیم.
او از راه‌اندازی خوددریافت رمسان در بانک اسلامی سوریه به‌عنوان قدمی تازه برای صادرات تجهیزات بانکی به خارج از کشور یاد کرده و اظهار کرد: «یکی از اتفاقات خوب برای کشور، صادرات محصولات فناوری‌محور به کشورهای همسایه است. ازاین‌رو، فناپ‌تک تمرکز خود را در این زمینه بر کشورهای همسایه گذاشت و در این راستا، توانستیم محصول بانکی خود را به کربنکینگ سوریه متصل کنیم. کربنکینگ بانک اسلامی سوریه توسط شرکت‌های روسی و فرانسوی پیاده‌سازی و راه‌اندازی شده و نکته مثبت اتصال فناپ‌تک به آن این است که در آینده می‌توانیم سایر تجهیزات بانکی در کشور را نیز به سوریه صادر کنیم.»


برنامه صادرات یک‌میلیون‌دلاری تجهیزات بانکی به سوریه



هدف‌گذاری فناپ‌تک برای صادرات تجهیزات بانکی به سوریه به میزان یک‌میلیون دلار است. خطیب‌زاده با اعلام خبر برنامه یک‌میلیون‌دلاری برای صادرات محصولات بانکی به سوریه، از رونمایی محصولات دیگر فناپ‌تک در سوریه نیز خبر داد.
به گفته معاون بازرگانی و بین‌الملل فناپ‌تک قرار است در نمایشگاهی در سوریه محصول دیگری از فناپ‌تک نیز رونمایی شود. این محصول در زمینه پرداخت نقدی است و خدمات جابه‌جایی پول نقد در بیمارستان‌ها و دانشگاه‌ها را تسهیل می‌کند.

احمدعلی خطیب‌زاده، معاون بازرگانی و بین‌الملل فناپ‌تک

چالش‌های صادرات تجهیزات بانکی



خطیب‌زاده درباره فعالیت فناپ‌تک در حوزه بین‌المللی با بیان اینکه بازار هدف فعلی فناپ‌تک در حوزه تجهیزات بانکی بازار عراق و سوریه است، اظهار کرد: «یکی از موضوعات در زمینه صادرات تجهیزات بانکی، رقابت با کشور چین است، ما محصولات خود را در حوزه فناوری تولید می‌کنیم که رقیب اصلی ما در این زمینه کشور چین است؛ بنابراین، قصد داریم فناپ‌تک را در بعد بین‌المللی معرفی کنیم و دستاوردهای خوبی به‌عنوان صادرکننده فناوری‌های‌ پیشرفته داشته باشیم.»
رفع تعهدات ارزی اما مهم‌ترین چالش فناپ‌تک است. معاون بازرگانی و بین‌الملل این شرکت نیز مانند مدیر صادرات فناپ‌تک رفع تعهدات ارزی را مشکل اصلی صادرات تجهیزات بانکی دانست و بیان کرد: «در مسیر صادرات با مشکلات زیادی از جمله قوانین ارزی مواجه هستیم؛ زیرا این قوانین با صادرکنندگانی مانند ما که شفاف فعالیت می‌کنند، سر سازگاری ندارد و رفع تعهدات ارزی یکی از مشکلات اصلی است.»
او در پایان با انتقاد از عدم همکاری سایر نهادها برای سهولت صادرات تجهیزات بانکی تأکید کرد: «فرایند نصب تا راه‌اندازی تجهیزات بانکی در کشور مقصد حدوداً پنج ماه زمان می‌برد؛ اما زمان رفع تعهد ارزی برای ما چهار ماه است که این موضوع واردات ما را با مشکل مواجه می‌کند. ریشه برخی از مشکلات نیز گمرک است. این سازمان در زمینه قیمت‌گذاری کالاها و هزینه‌های مربوطه به علت نداشتن کارگروه‌های تخصصی مشکلاتی را برای صادرکنندگان ایجاد می‌کند.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.