راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

گزارش سال ۱۴۰۱ تترلند نشان‌ می‌دهد / رشد ۴۰درصدی معاملات رمزارز در کشور

مهم‌ترین انگیزه کاربران برای مبادله تتر به‌ ترتیب ترید رمزارزها و جایگزینی برای سرمایه‌گذاری ارزی و نقل‌و‌انتقال مالی است.

به گزارش روابط عمومی تترلند، بر اساس گزارش سال ۱۴۰۱ تترلند آمارهایی از بازار رمزارز و این پلتفرم به‌صورت عمومی منتشر شد. بررسی‌ روند توسعه تبادل رمزارز در کشور از رشد ۴۰درصدی معاملات در سال ۱۴۰۱ حکایت می‌کند که محدودیت‌های بین‌المللی در تبادلات مالی یکی از دلایل رشد جایگاه رمزارزها به‌عنوان راه‌حل جایگزین بود.

بنابر داده‌های این گزارش، در سال ۱۴۰۱ تعداد سکوهای تبادل رمزارز رشد ۱۰۹درصدی را در مقایسه‌ با سال ۱۴۰۰ تجربه کرده و از ۳۶۷ به ۷۰۴ سکو رسیده است.

در سال گذشته، نرخ تتر به‌ طور میانگین بیش از ۳۰درصد رشد پیدا کرده است. شایان ذکر است که از سال ۱۳۹۹ شیب رشد ارزش تتر در‌ مقایسه‌ با تومان دوچندان شده و از سال ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۱، نرخ تتر به‌ طور میانگین سالانه ۲٫۸برابر شده است.


ویژگی‌ها و رفتار کاربران تترلند


آمارهای تهیه‌شده از کاربران نشان می‌دهد تعداد کاربران تترلند در سال ۱۴۰۱ در‌ مقایسه‌ با سال ۱۴۰۰ نزدیک به ۸۷٫۶ درصد رشد کرده است. بیشترین کاربران از استان‌های تهران و خراسان‌ رضوی و فارس و کمترین کاربران از استان‌های سیستان‌و‌بلوچستان و ایلام و کهگیلویه‌و‌بویراحمد بوده‌اند.

در سال ۱۴۰۱، مدت حضور کاربران در وب‌سایت و اپلیکیشن تترلند معادل ۲۹۱ سال بوده است. در‌ مجموع ۲۸٫۸ میلیون بازدید نیز صورت گرفته و تعداد کاربران در‌ مقایسه‌ با پایان سال ۱۴۰۰ رشد ۸۷٫۶درصدی تجربه کرده است.

از سال ۱۳۹۷ تا‌کنون بیش از ۱۴٫۷ میلیون بازدید یکتا از این وب‌سایت و اپلیکیشن انجام شده است؛ بنابراین، از ابتدای فعالیت تترلند حدود ۱۶٫۷ درصد از جمعیت ایران حداقل یک بار از این سکوی تبادل تتر بازدید کرده‌اند.

میانگین سنی کاربران تترلند ۳۲ سال است و بیش از ۳۸ درصد کاربران بین ۲۵ تا ۳۵ سال دارند. جوان‌ترین کاربر فعال تترلند که رمزارز معامله کرده، در تولد ۱۸سالگی ثبت‌نام و احراز هویت کرده و تراکنشش را انجام داده است. مسن‌ترین کاربر فعال تترلند هم ۶۹ سال دارد.

در میان کاربران، سهم مردان ۷۹ درصد و سهم زنان ۲۱ درصد گزارش شده که سهم زنان در مقایسه‌ با سال ۱۴۰۰ تقریباً چهار درصد بیشتر است.

در این گزارش آمده است: «در‌ حال‌ حاضر همه فعالان رمزارزی شامل تریدرها و سرمایه‌گذارهای دلاری و افرادی که به انتقال پول نیاز دارند، تترلند را به‌عنوان راهکاری مناسب می‌شناسند.»

به‌ طور‌ کلی، مهم‌ترین انگیزه کاربران برای مبادله تتر به‌ ترتیب ترید رمزارزها و جایگزینی برای سرمایه‌گذاری ارزی و نقل‌و‌انتقال مالی است. سهم این انگیزه‌ها در مقایسه‌ با سال ۱۴۰۰ تغییر کرده است؛ به‌طوری‌که سهم ترید رمزارزها ۲۷ درصد کاهش و در‌ مقابل سهم جایگزینی برای سرمایه‌گذاری ارزی و نقل‌و‌انتقال مالی افزایش پیدا کرده است.

در سال ۱۴۰۱ نیز مانند سال ۱۴۰۰، تعداد خریداران از فروشندگان تتر بیشتر بود. تترلند این موضوع را ناشی از نیاز کاربران به ورود و سرمایه‌گذاری در بازار رمزارز و نیاز خریداران برای حفظ سرمایه و جلوگیری از خطرهای تورم موجود می‌داند.


رشد متوسط ۶٫۱درصدی نرخ تتر به‌ صورت ماهانه


تعداد معامله‌های تترلند در مقایسه‌ با سال ۱۴۰۰، حدود ۱۱ درصد رشد کرده است. میانگین نرخ تتر در سال ۱۴۰۱ برابر با ۳۵ هزار و ۵۵۹ تومان و میانگین حجم معامله هر کاربر دو هزار و ۱۴۵ تتر گزارش شده است. در بهمن سال ۱۴۰۱، رکورد تعداد و حجم معامله‌ ماهانه شکسته شده و ۲۲ اردیبهشت سال ۱۴۰۱ پرمعامله‌ترین روز سال بوده است. ناگفته نماند که در سال گذشته تتر به‌ طور متوسط ماهانه ۶٫۱ درصد رشد پیدا کرده است.

با وجود رشدی که در تعداد معامله‌ها در مقایسه‌ با سال ۱۴۰۰ اتفاق افتاد، حجم معامله‌ها در سال ۱۴۰۱ کاهش ۲۱٫۱درصدی پیدا کرد. نمودار نشان می‌دهد که حجم و تعداد معامله‌ها در مهرماه ۱۴۰۱ به کمترین میزان رسیده است.


۹۵درصد تسویه‌های تومان به‌موقع انجام شد


در تترلند، هر هفته بیش از ۱۹۰ هزار درخواست دریافت نرخ تتر از طریق API ارسال می‌شود و بیش از ۳۲ سکوی تبادل رمزارزی از API نرخ تترلند استفاده می‌کنند. در سال ۱۴۰۱، نرخ تتر در تلگرام تترلند نزدیک به ۳۶‌ میلیون بار مشاهده شده و نرخ این رمزارز سه هزار و ۴۲۴ بار تغییر کرده است.

یکی از موضوعات مهم برای خریداران و فروشندگان تتر، تسویه سریع است. در سال ۱۴۰۱، ۹۵ درصد تسویه‌های تومان به‌موقع انجام شده و ۱۹ روز از سال هم به‌ دلیل اختلال در شبکه بانکی و شاپرک، تسویه‌های تترلند با اختلال مواجه شده است.

طبق این گزارش، تمام کاربران تترلند می‌توانند احراز هویت خود را در کمتر از ۱۰ دقیقه تکمیل کنند؛ البته اختلال اینترنت باعث شد در نیمه دوم سال کاربران با مشکل بارگذاری تصاویر و ویدئوی احراز هویت مواجه شوند. بررسی احراز هویت پس از ارسال درخواست در کمتر از ۱۰ دقیقه انجام می‌شود.

بیشترین دلیل نارضایتی کاربران، محدودیت برداشت تتر در اولین تراکنش است. از میان خدمات تترلند چهار خدمت «خرید‌و‌فروش آسان»، «بازار تترلند»، «مبدل رمزارزی» و «تسویه فوری تومان» پرطرفدارتر بوده که تسویه فوری با ۹۳ درصد بیشترین رضایت کاربران را به‌ دنبال داشته است. همچنین با رونمایی شیوه معامله‌ تک‌نرخی از دی‌ ۱۴۰۰، میزان رضایت از سرویس معامله آسان تتر به ۹۱ درصد رسیده و رضایت‌مندی را ۱۰ درصد افزایش داده است.

بدون کارمزد بودن مبدل رمزارزی تترلند هم باعث شده کاربران این پلتفرم در سال ۱۴۰۱، ۲٫۳ میلیارد تومان صرفه‌جویی و سرمایه‌گذاری به‌صرفه‌تر را تجربه کنند.

نکته مهم دیگر اینکه در تترلند با هدف کمک به محیط‌ زیست، فقط قراردادهای کاری و تجاری‌ای که به امضا و مُهر نیاز دارند، چاپ می‌شوند. همچنین، ۲۰‌ اردیبهشت هر‌ سال به تعداد سال‌های سپری‌شده تترلند نهال کاشته می‌شود.


تحولات تترلند در سال گذشته


در سال گذشته، علاوه‌ بر بهبود تبادل تتر/تومان، تترلند ابزارهایی مثل تبدیل سریع تتر/تومان در کیف‌ پول و «بازار» برای سفارش‌گذاری پیشرفته‌تر در نرخ خرید یا فروش مد نظر هر کاربر و «مبدل» برای خرید آسان و تشکیل سبد رمزارزی را به کاربران عرضه کرده است.

مهم‌ترین تحولات سال ۱۴۰۱ بر‌ اساس این گزارش سطح‌بندی کاربرها و کارمزدها عبارت‌اند از: رونمایی کیف‌پول تتری امن، انتشار نسخه ۶ تترلند، رونمایی هویت بصری جدید، رونمایی NFT هویت بصری، افزودن سرویس G2FA برای حساب کاربری، رونمایی مبدل رمزارزی بدون کارمزد، راه‌اندازی سرویس انتقال بانکی، راه‌اندازی سرویس واریز و برداشت پرداخت‌یاری، رونمایی سرویس تبدیل سریع تتر، کارمزد رایگان برای دعوت دوستان، رونمایی بازار تترلند، افزودن بخش راهنمای استفاده، افزودن ۱۴ بانک به سرویس تسویه فوری، افزودن بیش از ۲۷۰ رمزارز در مبدل رمزارزی و انتقال داخلی تتر بدون کارمزد.

علاقه‌مندان می‌توانند گزارش کامل سال ۱۴۰۱ تترلند را  از این لینک دریافت کنند.

منبع تترلند
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.