راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

صنعت بانکداری و پرداخت الکترونیک (بخش اول)

تاریخچه بانک

تاریخچه بانکداری به قرن‎ها قبل از میلاد مسیح برمی‎گردد. مردم یونان، روم، بابل و چین در معابد خودشان که در واقع اماکنی مورد اعتماد و اطمینان بود، حفظ و نگهداری اموال‎شان را به روحانیون می‎ سپردند. پساز آن، مؤسسات خصوصی به فکر افتادند که جایگاهی برای اعتماد مردم ایجاد بکنند و چون در برابر سپرده‎ای که مردم به آنها می‎دادند سود می ‎پرداختند، در یک نوع رقابت با معابد قرار گرفتند.

دوره جدید بانکداری با پیشرفت تدریجی تجارت و داد و ستد در جهان و کشف مناطق و راههای دریائی جدید و استقرار روابط بازرگانی بین شرق و غرب شکل گرفت و کم کم دامنه فعالیت اقتصادی از سواحل دریای مدیترانه به کشورهای سواحل اقیانوس اطلس گسترش پیدا کرد. این پیشرفت توام با استفاده روز افزون از خدمات بانکی و نتیجتاً ازدیاد حرفه بانکداری در کشورهای مختلف جهان شد.

بانکداری در عصر جدید

پیدایش ابزارهای نوین در صنعت بانکداری به همراه تقاضای روزافزون مشتریان برای دستیابی به خدمات آسان‌تر بانکی، این صنعت را دچار تحولی شگرف نموده است. حضور شعب مجازی در قالب بانکداری الکترونیکی ارمغان جدید فن‌آوری اطلاعات برای دنیای بانکداری و پاسخ به این تقاضای جدی است. در این میان، خدمات کارت طبق آمار جزء پرطرفدارترین و کاربردی ترین سرویسهای بانکی مدرن محسوب شده و سیستم کارت جزء ضروری یک سیستم جامع بانکداری به حساب می‌آید.

چرا کارت؟

چرخه گردش پول زیر را در نظر بگیرید:

 

۱. شخص با مراجعه به بانک وجهی را دریافت می کند.

۲. شخص به فروشگاه مراجعه و بوسیله پولی که از بانک دریافت کرده خرید می کند.

۳. صاحب فروشگاه پول های جمع آوری شده از خریداران را جمع آوری و به بانک جهت ذخیره سازی برگشت می دهد.

روال فوق روال روزمره و عمده ترین روال کاربردی پول می باشد اما این روال دارای معایبی است که در زیر به آنها اشاره شده است:

– پول از لحظه ای که توسط مشتری دریافت می شود تا لحظه ای که توسط فروشنده به بانک برگشت داده می شود در اختیار بانک نبوده و بانک نمی تواند آنرا در محاسبات موجودی ذخایر خود لحاظ کند.

– احتمال این وجود دارد که پول های جمع آوری شده توسط فروشگاه به بانک دیگری (بانک رقیب) واریز شود.

– استهلاک پروسه زیر زیاد است، ممکن است اسکناس یا سکه آسیب ببیند و یا به سرقت رود.

برای فائق آمدن بر مشکلات چرخه فوق، بانک ها راه حل استفاده از کارت و پایانه فروش را پیشنهاد دادند. بدین ترتیب که چرخه فوق بصورت صوری و در عالم مجازی رخ داده و پولی از بانک خارج و وارد نشود. با استفاده از کارت روال بالا به شکل زیر تغییر می یابد:

۱. شخص به بانک مراجعه و کارت خود را دریافت می دارد. (دقت کنید که این بار برخلاف حالت قبل یکبار به بانک مراجعه صورت گرفته و کاهش حجم مراجعات مشتریان برای بانک نیز صرفه جویی های زیادی را در پی دارد.)

۲. شخص به فروشگاه مراجعه و با استفاده از کارت خود و دستگاه خاصی که بانک در اختیار فروشگاه قرار داده وجه مابه ازای خرید را جابجا می کند. (پول هم چنان در اختیار بانک است و تنها مالکیت این پول از مشتری سلب و به فروشنده داده می شود. فروشنده جهت واریز پول به بانک مراجعه نکرده علاوه بر این فروشنده حتما پول را در بانک صادر کننده کارت نگهداری می کند.)

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.